Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Flertal af biskopper er imod ny lov om vielse af homoseksuelle til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flertal af biskopper er imod ny lov om vielse af homoseksuelle

Landets biskopper til festgudstjeneste i Christiansborg Slotskirke søndag d. 15 januar 2012. Et flertal af dem er imod ny lov om vielse af homoseksuelle. foto: Keld Navntoft/Scanpix.

Annonce flexblock
flexblock

Fakta

Biskoppernes holdning

De fire biskopper for lovforslaget om vielse af homoseksuelle: Peter Skov-Jakobsen, Peter...
Læs mere
flexblock
Forstør Send Print

Seks biskopper mener, det bør diskuteres, om vielse skal ud af kirken. De fleste er dog klar til at skrive vielsesritual for homoseksuelle

Kirkeminister Manu Sareen (R) har ikke opbakning fra folkekirkens ti biskopper til lovforslaget om at ændre ægteskabsloven, så også homoseksuelle kan indgå ægteskab i folkekirken.

LÆS OGSÅ: Biskop vil diskutere folkekirkens vielsesret

Biskoppernes uenighed med kirkeministeren fremgår af svar, Kristeligt Dagblad har fået fra alle biskopper. Fire biskopper er for forslaget, mens resten i varierende grad er imod. Uenigheden står i skærende kontrast til biskoppernes tilstræbte enighed i 1997, da de gav grønt lys for en ”gudstjenestelig markering” af registrerede partnere i folkekirken.

I dagens Kristeligt Dagblad skriver Ribe Stifts biskop Elisabeth Dons Christensen, Aalborg Stifts Henning Toft Bro og Viborg Stifts Karsten Nissen under overskriften ”Hastværk er lastværk”:

Annonce
”Uden forudgående udvalgsarbejde er der nu fremsat forslag om ny ægteskabslov, som gør det muligt for såvel heteroseksuelle som homoseksuelle par at indgå ægteskab i folkekirken. Allerede før lovforslaget blev fremsat, lovede kirkeminister Manu Sareen homoseksuelle par, at de nu kunne bestille tid i kirken i løbet af foråret 2012. I fjernsynsudsendelsen ’Tro, håb og homovielser’ ser vi kirkeministeren triumferende komme med lovforslaget til den radikale kirkeordfører, som ventede på hans kontor. Grinende talte de om, hvad ’de sure biskopper’ mon nu ville sige. Sådan er forholdet mellem kirke og stat i 2012!”.

Men i erkendelse af at biskopper også er statslige embedsmænd, vil otte af de ti biskopper udarbejde et nyt ritual for vielser i folkekirken, uanset hvad de personligt mener om vielser af homoseksuelle. Steen Skovs-gaard i Lolland-Falsters Stift og Lise-Lotte Rebel i Helsingør Stift vil ikke deltage.

Ifølge Kristeligt Dagblads oplysninger vil biskopperne være klar med et ritual i midten af juni, når loven formodentlig vedtages endeligt.

Bredden og nuancerne i biskoppernes syn på emnet illustreres af biskoppen i Haderslev Stift, Niels Henrik Arendt.

Han er ikke som sådan imod vielse af homoseksuelle i kirkerne. Når han i ministeriets høringsnotat alligevel rubriceres som modstander, skyldes det blandt andet, at han mener, at der bør bruges to forskellige betegnelser for deltagere i henholdsvis heteroseksuelle og homoseksuelle ægteskaber, ligesom han helst ser, at vielserne tages helt ud af kirkerne. Han begrunder dette ønske med, at ”det er den eneste måde, hvorpå der kan ske en fuld ligebehandling af heteroseksuelle og homoseksuelle par, og det er den måde, hvorpå man undgår at bruge folkekirken som løftestang for en politisk ambition.”

Forslaget om at tage vielserne helt ud af folkekirken er tidligere blevet luftet af både Kjeld Holm og Kresten Drejergaard, Aarhus og Fyens Stifter, og i torsdagens avis rejste også Viborg Stifts Karsten Nissen spørgsmålet.

Det kan biskopperne ikke afgøre på egen hånd. Der skal i givet fald lovgivning til.

Elisabeth Dons Christensen siger i den anledning, at hun er meget imod at slippe den gode kontakt, kirken har med befolkningen i forbindelse med livets store overgange, blandt andet vielser.

”Men hvis hele spørgsmålet om vielser af homoseksuelle i kirkerne bliver et kæmpeproblem, så er jeg villig til at diskutere en mulig flytning af vielserne over i borgerligt regi.”

Også Henning Toft Bro tilslutter sig med debatindlægget i dagens avis, at flytning af vielser bør diskuteres, hvis et flertal stemmer lovforslaget igennem.

Et flertal af biskopperne er altså imod det foreliggende lovforslag om vielse af homoseksuelle, mens seks er villige til at diskutere, om vielser overhovedet skal være en sag for folkekirken.

Loven falder i to dele, en fra Socialministeriet og en fra Ligestillings- og Kirkeministeriet. Forslagene førstebehandles begge på tirsdag.

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode
Trådet overblik  |  Fladt overblik

Roderi

Elsebeth, publiceret d.17/03 01:00 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Flertal af biskopper er imod ny lov om vielse af homoseksuelle
Om den danske folkekirke: Alle kan få den kirkelige velsignelse hver søndag. Alle kan stå fadder ved en barnedåb - min søns gudfar var homofil og katolik samt altså egnet til at oplære barnet i den kristne tro.
Men kun medlemmer af folkekirken betaler kirkeskat. Det har de til gengæld også pligt til uanset seksuel observans.
Den stats-folkekirkelige konstruktion er et juridisk og teologisk sammenrod. Det holder ikke i længden.
Link

sv. Roderi

pha, publiceret d.17/03 04:34 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Flertal af biskopper er imod ny lov om vielse af homoseksuelle
Elsebeth skriver: "Om den danske folkekirke: Alle kan få den kirkelige velsignelse hver søndag. Alle kan stå fadder ved en barnedåb - min søns gudfar var homofil og katolik samt altså egnet til at oplære barnet i den kristne tro.
Men kun medlemmer af folkekirken betaler kirkeskat. Det har de til gengæld også pligt til uanset seksuel observans."


Ja selvfølgelig kan man få den aronitiske velsignelse ved gudstjenesten, den har intet med velsignelse af ægteskab at gøre.
Nej, ikke alle kan stå fadder - man skal være døbt for at kunne det. Om man er protestant eller katolik er ligegyldigt, begge kirker er kristne.

De ting du omtaler, har intet med emnet "kirkelig vielse af homoseksuelle" at gøre - heller ikke om man betaler kirkeskat eller ej.
Link

Flertal af biskopper er imod ny lov om vielse af homoseksuelle

Daniel Henoch Pedersen, publiceret d.17/03 08:37 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Flertal af biskopper er imod ny lov om vielse af homoseksuelle
Jeg forstår ikke, hvorfor du har valgt en katolik til gudfar, hvis du selv mener, at det er noget rod. Som jeg har forstået det, kan præsten lovligt både tillade og nægte at mennesker, der ikke er medlem af Folkekirken, kan være fadder. Jeg er stadig kun teologistuderende, men mit udgangspunkt vil være, at hvis jeg engang bliver præst, så vil jeg have, at de, der står faddere til de børn, jeg skal døbe, skal være medlem af Folkekirken eller et andet luthersk kirkesamfund.
Link

Grinende talte de om, hvad ’de sure biskopper’ mon nu ville sige.

Erik Maul, publiceret d.17/03 10:05 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Flertal af biskopper er imod ny lov om vielse af homoseksuelle
Man kan komme til at tænke, at ens nationale og kulturelle baggrund ikke fornægter sig.
Nogle steder i verden, betyder det at være minister, at have magt (det gør det vel også i Danmark), og det at have magt er ensbetydende med, at man gennemfører egne ideer og tanker uden at lytte til, om der nu også virkelig er en veldokumenteret faglig baggrund for at gennemføre de ministerielle ønsker. -
I Danmark er der vel en tradition for, at man lytter til både de faglige kyndige, der er for en sag, og de der er imod samme, og forholder sig til det, selv om det kan være noget bøvl. Og i hvert fald forsøger man ikke at hænge nogen af parterne (de der er af en anden mening, end den man selv står for) ud til grin.
Link

Gak til Mexico - og bliv vis

Christian , publiceret d.17/03 14:32 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Flertal af biskopper er imod ny lov om vielse af homoseksuelle
Jeg har levet et liv i Mexico og stadig som medlem af den danske folkekirke været fadder til et utal af 'konfirmander' og brudepar.
Her i Mexico er der mange trossamfund, men vil nogle medlemmer gifte sig. må de først en tur omkring det borgerlige rådhus. Med vielsesattesten i hånden kan de så blive gift i hvilken kirke eller tempel de vil.
Bliver brudeparret kun viet i kirken, er de ikke lovformeligt gift.
Kunne vi ikke løse de gordiske knude på samme vis ?

Un abrazo fra Christian.
Link

sv. Gak til Mexico - og bliv vis

pha, publiceret d.17/03 16:41 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Flertal af biskopper er imod ny lov om vielse af homoseksuelle
Christian skriver: "Her i Mexico er der mange trossamfund, men vil nogle medlemmer gifte sig. må de først en tur omkring det borgerlige rådhus. Med vielsesattesten i hånden kan de så blive gift i hvilken kirke...osv."

Sådan er det i mange lande. Det ændrer bare ikke noget ved det problem, at f.eks. Folkekirken så selv må finde ud af, hvordan den skal forholde sig, og hvem bestemmer i Folkekirken ?
Der er vidt forskellige syn på bibel, ægteskab m.v. i Folkekirken og forskellige grupperinger, missionsfolk, grundtvigianere, tidehversfolk m.v. så vi bliver aldrig enige.
Link

Kvindelige biskopper og homoseksuelle?

Martin, publiceret d.17/03 19:08 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Flertal af biskopper er imod ny lov om vielse af homoseksuelle
Det må undre, hvordan to af de kvindelige biskopper kan forene deres standpunkt med at være kvindelig præst og biskop. Biblen har adskillige lige så gode argumenter mod kvindelige præster, som den har mod homoseksuelle. Eller rettere lige dårlige - som alle ser ned på alle, der ikke er heteroseksuelle mænd.

Men på den anden side behøver ens synspunkter jo ikke altid at hænge logisk sammen. Ellers kunne de jo heller ikke have det job, de har.
Link

"statslige embedsmænd"

lisbet foss, publiceret d.17/03 19:15 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Flertal af biskopper er imod ny lov om vielse af homoseksuelle
En "statslig embedsmand"/biskop skal altså udsætte sig for at gå imod sin dybeste overbevisning? Hvem tør da så stille op som biskop! Gælder der virkelig de samme vilkår for en biskop som for en departementchef? Er kirken et departement under staten? Kan det være rigtigt?
Og hvis ja, må turen en dag komme til præsterne, som naturligvis kun for en tid kan sige sig fri for at medvirke.
Ubærlige vilkår.
Link

sv. "statslige embedsmænd"

pha, publiceret d.17/03 19:59 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Flertal af biskopper er imod ny lov om vielse af homoseksuelle
Lisbet Foss: "Og hvis ja, må turen en dag komme til præsterne, som naturligvis kun for en tid kan sige sig fri for at medvirke.
Ubærlige vilkår"

Så kan du sandelig være glad for (som præst), at du er så gammel, at du slet ikke behøver bryde dit hovede med det problem.

Højst besynderligt at det først nu (i pensionsalderen) er gået op for fru Foss, hvordan ansættelsesforholdene er i Folkekirken.
Link

Sv. Kvindelige biskopper og homoseksuelle?

Karenerfaren, publiceret d.17/03 20:05 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Flertal af biskopper er imod ny lov om vielse af homoseksuelle
Martin skrev:
Det må undre, hvordan to af de kvindelige biskopper kan forene deres standpunkt med at være...


Det undrer kun, hvis man slet ikke forsøger at sætte sig ind i, hvad begrundelserne for at være imod indeholder.
Prøv på kirkeministeriets hjemmeside at gå ind under høringssvarene fra 2010 og se, hvad Liselotte Rebel siger. Det er en teologi, der ikke er ude på at fordømme nogen ved hjælp af skriftsteder, tværtimod; men den forsøger at forsvare ægteskabet med dets betydning for samfundet og næste generation, og forsvare den helhedstænkning, der er i skabelsesteologien.
Imod den ekstreme individualisering.
Så sammenhæng og logik er der i den sag.
Link
Mere:   1 | 2 | 3   Næste

flexblock
flexblock
flexblock

Job på k.dk I samarbejde med Jobzonen

  1. Vil du arbejde og udvikle sammen med frivillige i KFUM og KFUK?

    KFUM og KFUK

    Oprettet den: 14-04-2014

  2. Sognepræst

    Sct. Peders Pastorat i Århus Stift

    Oprettet den: 08-04-2014

  3. Skoleleder til Skt. Knuds Skole, Aarhus

    Skt. Knuds Skole, Aarhus

    Oprettet den: 07-04-2014

  4. Ny kirketjener pr. 1. juni 2014

    Bellahøj Kirke ? Bellahøj-Utterslev sogn

    Oprettet den: 04-04-2014

  5. Kordegn ved Sthens kirke

    Sthens kirke

    Oprettet den: 04-04-2014

  6. Kirketjener - Hillerød kirke

    Hillerød Kirke

    Oprettet den: 02-04-2014

Se flere jobmuligheder
flexblock

Læs hele dagens avis

flexblock
Læs alle artikler her på siden samt i vores e-avis og apps - køb adgang for kun 79,- kroner om ugen
» Læs hele avisen her på siden samt i vores e-avis og apps: Få adgang for kun 79,- pr. uge flexblock

flexblock
flexblock
flexblock
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​