Mens danske græsrødder uddeler løbesedler og mobiliserer støtte til de sultestrejkende iranere, der forleden flyttede ind i Sankt Stefans Kirke i København, er kirken mere uenig om sagens alvor.
Københavns biskop, Peter Skov-Jakobsen, vil indtil videre ikke blande sig i sagen, som foreløbig er en sag for kirkens menighedsråd. Men han kritiserer iranerne for at bruge sultestrejke som protest mod asylbehandling.
LÆS OGSÅ: Asylansøger i kirke: Jeg frygter dødsstraf
Når iranerne bruger sultestrejke som middel, kommer det til at overskygge sagen som helhed. Sultestrejke er et meget problematisk middel at ty til i et demokrati. Det er et pressionsmiddel, der kan have døden til følge, og det er et urimeligt pres at udsætte andre mennesker for, uanset hvem man involverer, siger han og tilføjer:
Man kan ikke tvinge folk til at tage føde til sig, hvis de nægter det, men jeg mener ikke, det er forsvarligt, at vi som kirke lægger hus til, at mennesker sultestrejker gennem længere tid.
I protest mod tilværelsen i asylcentrene har de 11 iranere tilsluttet sig en sultestrejke, som flere end 60 iranere og syrere landet over de seneste uger har deltaget i. De protesterer dels imod en alt for lang sagsbehandling, nogle har boet på asylcentre i 3-4 år, og dels imod afslag om asyl. Flere af de 11 iranere oplyser, at de er kristne.
Men ifølge flere præster, som tidligere har været involveret i lignende sager, har iranerne ikke andre muligheder. Iranernes aktion er et vink med en vognstang om, at landets asyllove bør tages op til revision.
Det mener præst Per Ramsdal fra Brorsons Kirke, der i tre måneder i 2009 husede en stor gruppe irakere, som havde fået afslag på asyl.
Kirken skal fungere som et fredhelligt rum, hvor udsatte mennesker som de 11 iranere kan få et helle, og hvor de samtidig får en platform til at gøre opmærksom på deres sag. Det her må betragtes som et sidste nødskrig fra deres side. Man sultestrejker ikke for sjov, siger han:
Jeg kender ikke deres sagsbehandling, men det er mennesker, der er blevet bedt om at pakke deres tøj og rejse til et land, hvor deres liv er i fare. Det er en alvorlig sag, og Folketinget bliver nødt til at se på, hvordan mennesker i så stor fare kan blive udvist.
Præst i Lyngby Kirke, Leif Bork Hansen, blev i 1999 idømt en betinget dom på 20 dages hæfte for at skjule flygtninge. Han har for nylig været i kontakt med de 11 iranere for at tale dem fra at sultestrejke.
Men de her mennesker befinder sig i ingenmandsland, og de ser ingen anden udvej, siger han.
Leif Bork Hansen pointerer, at kirken har pligt til at hjælpe iranerne, fordi de er forfulgte. Det gjorde hverken kirkeministeren eller biskoppen i 2009, da en gruppe irakere søgte tilflugt i Brorsons Kirke i samme bydel.
Denne gang håber jeg, man søger en forhandlingsløsning. Hvis kirken ikke forstår alvoren af det her, så har jeg ikke noget imod, at kirker bliver lukket. Den dag, vi lader hånt om flygtningene, er kirken færdig, siger han.
Sammen med iranerne i Sankt Stefans Kirke har en gruppe unge danskere etableret netværket Tilflugt i Kirken en pendant til græsrodsorganisationen Kirke-asyl, der støttede irakerne i Brorsons Kirke i 2009. På det sociale internet-netværk Facebook var der i går næsten 700, der havde tilkendegivet deres støtte.
Vores opgave er at hjælpe iranerne med at blive hørt med for eksempel at dele løbesedler ud. Det er en alvorlig sag, og derfor er det vigtigt at være med til at udbrede budskabet, siger Mads Melin, statskundskabstuderende og aktiv i Tilflugt i Kirken.
Ifølge kirkeordfører for Dansk Folkeparti Christian Langballe bør iranerne ikke opholde sig i kirken:
De kan ikke bruge kirken som ankeinstans, bare fordi de føler, at de er blevet uretfærdigt behandlet. Jeg kan selvfølgelig i mit stille sind godt lufte min bekymring for de kristnes situation i Iran. Men jeg går ud fra, at det har man taget hensyn til hos asylmyndighederne.
Ved redaktionens afslutning i går var menighedsrådet i Sankt Stefans Kirke ikke færdig med at drøfte iranernes sag. Sognepræst i Stefanskirken Pernille Østrem vil ikke udtale sig om sagen.