Budapests berømte broer

Den ungarske hovedstad, Budapest, bindes sammen af syv broer, der har hvert sit særpræg

Kædebroen er smukkest ved aftenstide, når den ligger oplyst for foden af det gamle kongeslot. – Begge fotos: Jesper Møller.
Kædebroen er smukkest ved aftenstide, når den ligger oplyst for foden af det gamle kongeslot. – Begge fotos: Jesper Møller.

Som en lang slange snor den mægtige flod Donau sig gennem den ungarske hovedstad, Budapest, og deler byen i to Buda og Pest.

De to bydele forbindes i centrum af syv broer, som er mere end blot forbindelsesveje. Tværtimod er hovedparten af broerne en interessant del af byens historie, og de har hver sin spændende historie at fortælle.

LÆS OGSÅ: Frederik den Stores smukke rokokoslot i Potsdam

Derudover er broerne også en smuk og karakteristisk del af bybilledet. Det gælder ikke mindst, hvis man befinder sig på et af Buda-sidens udsigtspunkter og nyder udsigten ned over Donau, broerne og Pest-siden.

Ingen kan forestille sig Budapest uden broerne, og Donau med broerne og de gamle statelige bygninger på hver sin side er netop det billede, de fleste får frem på nethinden, når talen falder på den ungarske hovedstad.

Derfor er det på ingen måde en overdrivelse at kalde broerne over Donau for byens fremmeste vartegn og en vigtig del af byens særlige identitet.

Broen over alle broer i Budapest er den legendariske Kædebro, Széchenyi Lánchid, i folkemunde bare Lánchid.Den er ikke blot byens ældste bro, men også den smukkeste.

Den 380 meter lange hængebro har fået sit navn, fordi den bæres af lange kæder, der er fastgjort til 48 søjler og løber gennem de to karakteristiske brotårne.

Disse tårne er formet som klassiske triumfbuer og har en vis lighed med den berømte af slagsen på Champs-Élysées i Paris.

Kædebroen er den mest centrale af byens broer, og den er specielt flot om aftenen, når den ligger oplyst for foden af kongeslottet på Buda-siden. Kædebroen blev bygget fra 1839-1849 på initiativ af grev István Széchernyi angiveligt fordi den unge greve var så frygtelig træt af ofte at skulle vente en rum tid, når han skulle krydse Donau.

Broen blev tegnet af englænderen William Tierney Clark og færdiggjort af skotten Adam Clark. Trods navne-sammenfaldet var de ikke i familie. På begge sider vogter to store stenløver indgangen til broen, og de blev i sin tid udhugget af János Marschalkó.

Ifølge en anekdote var Adam Clark ved færdiggørelsen så stolt over sin perfekte bro, at han tilbød at springe fra broen ned i Donau, hvis nogen kunne finde en fejl ved den. Det skete kort tid efter, da en ung dreng påpegede, at de fire løver ingen tunge havde. Clark måtte en tur i vandet og kom angiveligt slemt til skade, inden den rystede billedhugger kunne nå at fortælle, at løverne rent faktisk havde tunger, men at de var meget små og svære at få øje på.

Umiddelbart syd for Kædebroen ligger Elisabeth-broen, Erzsébet hid. Den blev ved sin opførelse fra 1897-1903 opkaldt efter den østrig-ungarske kejserinde Elisabeth (også kaldet Sissi). Hun var særdeles populær i Ungarn, fordi hun åbent arbejdede for større lighed mellem de to lande i det mellemeuropæiske rige.

Ved færdiggørelsen var Elisabeth-broen verdens længste hængebro, hvilket ungarerne var stolte af.

I lighed med de øvrige broer i Budapest blev Elisabeth-broen sprængt i luften under tyskernes tilbagetrækning fra byen i begyndelsen af 1945. Broen blev først genopbygget fra 1961-1964, og her valgte man at erstatte hængebroen med en kabelbro med et sæt meget iøjnefaldende hvide bropiller.

Anderledes forholder det sig med Frihedsbroen, Szabadság hid, der ligger lige syd for Elisabeth-broen. Den blev efter krigen tilbageført til sit oprindelige udseende i næsten alle detaljer. Til gengæld skiftede den navn til Frihedsbroen. Ved dens opførelse fra 1894-1896 fik den navnet Franz Joseph-broen efter den østrig-ungarske kejser, og det var kejseren selv, der åbnede broen i forbindelse med fejringen af 1000-året for Ungarns opståen.

Nord for Kædebroen finder man Margrethe-broen, Margit hid, der sammen med den endnu nordligere Árpádbro, Árpád hid, begge går hen over og er landfaste med den store Margrethe-ø, der ligger som et kæmpe grønt skib for anker midt ude i Donau-floden. Margrethe-øen er et stort rekreativt område og et populært tilflugtssted for storbyens indbyggere. Derimod når de færreste turister derud, hvilket er synd og skam.

Margrethe-broen blev konstrueret fra 1872-1876 under ledelse af den franske ingeniør Ernest Gouin.

Den udmærker sig ved at være V-formet med en vinkel på 150 grader. Det mest iøjnefaldende og spektakulære ved broen er de skulpturer på brosøjlerne, som den franske kunstner Adolphe Thabart har udført.

De to sidste af Budapests syv broer ligger længst mod syd. Det handler om Petöfi-broen, Petöfi hid, samt den relativt nyopførte Lágymányosi. Begge fører byens ringveje over Donau.

Budapests syv broer har naturligvis stor trafikmæssig betydning ved at forbinde Buda og Pest. Men de udgør også en selvstændig turistattraktion, og som besøgende bør man tage en spadseretur langs Donaus bredder og beundre broerne, der er meget forskellige i udseende og materialevalg.

Man kan desuden krydse de fleste af broerne til fods, og herfra har man en fin udsigt til Buda og Pest ikke mindst til parlamentet på Pest-siden og kongeslottet på Buda-siden.

Kristeligt Dagblad rejste til Budapest med Spies.

Broerne