Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Nu forsvinder lukkeloven: På vej mod det pausefri samfund til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nu forsvinder lukkeloven: På vej mod det pausefri samfund

"Der ligger mange fordele i at kunne rykke rundt på arbejdet og at kunne tage på indkøb om søndagen. Men det indebærer samtidig, at den enkelte er sat mere under pres, fordi der ikke længere er en selvfølgelighed i, at alle har fri på et bestemt tidspunkt," siger Sverre Raffnsøe, der er professor ved CBS Handelshøjskolen i København. foto: Henrik Pyndt Sørensen/Scanpix Danmark

Annonce flexblock
flexblock
Forstør Send Print

Fra den 1. oktober er søndag en dag som alle andre i butiksverdenen. Dermed tages endnu et skridt mod et samfund uden fælles pauser. Fri er i stigende grad ikke længere noget, vi får, men noget vi skal være aktive for at tage

Stadig flere produktionsvirksomheder holder maskiner-ne kørende hele døgnet og hele året rundt, også i industriferien. Stadig flere højtuddannede har fleksible arbejdstider, men holder aldrig rigtig fri, fordi egne og firmaets ambitioner er skyhøje, og fordi teknologien giver konstant adgang til arbejdet.

Og fra den 1. oktober i år har alle butikker i princippet mulighed for at holde åbent hele ugen, når reglerne om søndagslukning bortfalder, så kun et par håndfulde helligdage er fælles lukkedage for alle butikker. Lukkeloven bliver begrænset til en helligdagslov.

LÆS OGSÅ: Afskaffelse af lukkeloven tømmer familien for indhold

Tilsammen tegner disse forandringer konturerne af et nyt samfund, hvor de fælles regler om, hvornår vi skal arbejde, og hvornår vi skal holde fri, er afskaffet.

Annonce
”Vi har skabt et samfund, hvor der ikke er nogen absolutte påbud, som vi ikke kan ændre på, hvis vi finder det hensigtsmæssigt. Det gammeltestamentelige bud om at komme hviledagen i hu gælder ikke, når vi af hensyn til den økonomiske og menneskelige værdiskabelse finder det hensigtsmæssigt at bryde det,” siger Sverre Raffnsøe.

Han er professor ved CBS Handelshøjskolen i København og leder af et stort treårigt forskningsprojekt, ”Den humane vending”, som fokuserer på, hvilken betydning det får, når samfundet på alle planer ophører med at henvise til absolutter og traditioner og i stedet indretter sig efter, hvad der skønnes at være til gavn for det menneskelige. Han ser netop afskaffelsen af lukkeloven som et eksempel på, at det, der skulle være til gavn for den enkeltes valgfrihed, også har en bagside.

LÆS OGSÅ: Teologer: Helligdage kan ikke bare slettes

”Der ligger mange fordele i at kunne rykke rundt på arbejdet og at kunne tage på indkøb om søndagen. Men det indebærer samtidig, at den enkelte er sat mere under pres, fordi der ikke længere er en selvfølgelighed i, at alle har fri på et bestemt tidspunkt,” siger Sverre Raffnsøe.

Anders Fogh Jensen er filosof og har i bogen ”Projektsamfundet” beskrevet, hvordan det bliver stadig sværere for den enkelte at adskille arbejde og og fritid. Samtidig opfatter flere deres nuværende arbejde som et midlertidigt projekt, der snart vil blive afløst af et andet.

”Fælles pauser har ofte haft den funktion, at ansatte kunne mødes og enes om fælles krav. Det vil blive svækket. Samtidig har søndage og fast industriferie givet en fælles rytme for året og ugen. Denne rytme er vigtig for traditionerne. Fraværet af fælles pauser vil nedbryde en række af vores traditioner, for eksempel traditionen om, at vi mødes om søndagen i kolonihaven,” siger Anders Fogh Jensen.

I traditionen fra Det Gamle Testamente er søndagen selve symbolet på, at alle har brug for at holde fri. Buddet er egentlig et bud om, at man skal lade selv trælle og dyr hvile en dag om ugen for at huske israelitternes egen trældom i Egypten, påpeger forfatteren Finn Stefansson, som har skrevet om arbejde i Den Store Danske Encyklopædis symbolleksikon:

LÆS OGSÅ: En kun delvis stærk stat

”Selvfølgelig kan det moderne samfund ikke gå helt i stå, og det går over gevind, når for eksempel ekstremt ortodokse jøder ikke vil tillade ambulancekørsel under sabbaten. Men også i vor tid fungerer søn- og helligdage som en påmindelse om, at der er noget ud over arbejdet, vi skal være fælles om.”

Henning Jørgensen, arbejdsmarkedsforsker og professor ved Aalborg Universitet, mener ligefrem, at de stadig færre fælles pauser udford-rer en lang række af vores fælles værdier og normer. For det er i de fælles arbejdsfri zoner, at folkelig debat, kulturliv, foreningsliv og humanitært arbejde kan udfoldes:

”Kravet om foretagsomhed har for længst bredt sig fra at være noget, der gjaldt fem dage om ugen fra 8.00 til 16.00. Det strækker sig over hele døgnet og weekenden med. Selvom vi burde have nået et så højt udviklingstrin, at vi ikke længere havde brug for at arbejde så meget for vores overlevelse, så oplever de fleste et øget pres. Og dette pres om produktivitet går for mig at se ud over det, der virkelig betyder noget i livet: de mellemmenneskelige relationer.”

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode
Trådet overblik  |  Fladt overblik

Slavesamfund?

Karenerfaren, publiceret d.21/08 13:58 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nu forsvinder lukkeloven: På vej mod det pausefri samfund
Hvordan så med gudstjenesten? Ja, vi vil vende tilbage til kirkens første dage, hvor et flertal af menighedens medlemmer var slaver og derfor ikke havde fri til at deltage i gudstjenesten - med mindre den blev holdt før solopgang, hvor slaverne skulle begynde at arbejde...
Men vi kan da selv bestemmes, at vi vil have fri ??
Den mest oplagte forskel er tværtimod den, at slaverne ikke normalt arbejdede efter solnedgang og før solopgang. Nu gør den kunstige belysning ingen forskel på dag og nat heller. Skiftehold, hjemmearbejde og SMS'er, der skal besvares, tager den sidste fornemmelse af frihed.
Og så forsvinder endegyldigt begrebet søndagsfred.
I Far-til-Fire filmen synger de: "Det er sommer, det er sol og det er søndag, alle folk er så glade og fri!"
Nu kan vi kun synge: JEG har fri en torsdag i denne uge...
Hvad med det fælles?
Er vi blevet et samfund af slaver...? Ikke en gang en filosofisk elite har tid til at gå på torvet og føre demokratisk samtale, mens slaverne arbejder...
Link

Slavesamfund

Bent Laursen, publiceret d.21/08 14:30 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nu forsvinder lukkeloven: På vej mod det pausefri samfund
Den første indskydelse er at svare ja, vi er for længst blevet til et slavesamfund, manipuleret og forført af velfærdspolitikere, der har frataget os enhver form for frihed til at leve som vi vil.

Men kan man tale om et slavesamfund, når flertallet ikke besidder evnen til at længes mod frihed? Der er nok snarere tale om robotsamfund, hvor masserne oplever sig selv som lykkelige i bevidstheden om, at staten tager ansvar for dem.
Link

Visse vasse

SHJensen, publiceret d.23/08 10:35 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nu forsvinder lukkeloven: På vej mod det pausefri samfund
Vi er ikke på vej mod det pausefri samfund fordi lukkeloven forsvinder.

Vi er derimod på vej til selv at skulle tage et ansvar for at holde fri - og ikke holdes i hånden hele tiden af mor stat også på dette punkt.

Og i den forbindelse er Biblens opskrift på 6 dages indsats til gavn for en selv og for fællesskabet, og 1 dags hvile pr uge, en rigtig rigtig god strategi. Desværre er der en del der får byttet rundt på tallene, men det er en anden sag.

Det kan koges ned til ét enkelt punkt: ansvar for eget liv.
Link

Visse vasse om ansvar!

Karenerfaren, publiceret d.23/08 13:34 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nu forsvinder lukkeloven: På vej mod det pausefri samfund
Enhver, som har prøvet at koordinere kalendere og forsøgt at finde en dag, hvor alle familiemedlemmer kan holde fri SAMTIDIG, ved, at "ansvar for eget liv" i den sammenhæng betyder: Det er OGSÅ din/jeres egen skyld, at vi aldrig i ro og fred kan holde en fridag sammen.

Når begrebet fred bliver totalt individualiseret, og der ikke længere findes fælles fred - så får vi alle stress-skaderne og depressionerne.

Den pulserende maskinverden, som vi har opgivet at styre, gør os til slaver...

Uanset, at jeg da "frit" kan vælge at holde fri på torsdag, hvor de andre pukler
Link

Sv. Visse vasse om ansvar!

SHJensen, publiceret d.24/08 22:33 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nu forsvinder lukkeloven: På vej mod det pausefri samfund
Karenerfaren skrev:
Enhver, som har prøvet at koordinere kalendere og forsøgt at finde en dag, hvor alle...


Karenerfaren - jeg er ked af det på dine vegne, at du og din familie ikke selv magter at træffe beslutninger om hvornår I skal holde fri sammen. At du og din familie har brug for lovgivning der dikterer Jer hvornår I skal holde fri sammen og være sammen, nu da I ikke magter at aftale det selv.
Link

Sv. Visse vasse om ansvar!

Nick, publiceret d.24/08 23:12 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nu forsvinder lukkeloven: På vej mod det pausefri samfund
SHJensen skrev:
Karenerfaren skrev: Enhver, som har prøvet at koordinere kalendere og forsøgt at finde en dag,...


Det siger sig selv at der er værdi i en fælles fridag, hvor familier kan være sammen, og at det desuden rent praktisk er en kæmpe fordel med en dag, hvor man kan regne med at venner og i det hele taget de fleste har fri samtidigt. Det er vist åbenlyst for de fleste andre end SHJensen, at det kan give koordinationsproblemer med større sammenkomster, hvis ikke der fandtes en fælles fridag.
For forældre er det selvsagt en fordel at have fri på samme dage som deres skolesøgende børn. Når butiksansatte reelt tvinges til at tage søndagsvagter forhindres de i at være sammen med deres børn - ja de forhindres i muligheden for at vælge at være sammen med deres børn, men måske "magter" SHJensen ikke at forstå dette.
Søndag bør fortsat være en fælles fridag for så mange som muligt. Det siger sig selv at folk i f. eks. sundheds og trafiksektoren og andre sektorer, der ikke kan standses om søndagen er undtaget, men detailhandlen er ikke i den kategori.
Link

Sv. Visse vasse om ansvar!

shansen4, publiceret d.25/08 01:18 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nu forsvinder lukkeloven: På vej mod det pausefri samfund
Karenerfaren skrev:
Enhver, som har prøvet at koordinere kalendere og forsøgt at finde en dag, hvor alle...

Da jeg var dreng for mange, mange år siden måtte jeg nærmest ikke lege om søndagen – i hvert fald ikke noget, som kunne ligne arbejde. Hviledagen skulle holdes hellig. Om den bliver det af, at man ikke arbejder forekommer usikkert og mere en rest af gammel jødisk lov. Vi spejdere måtte heller ikke tromme i kirketiden, og der var heller ikke fodbold på den tid. Således er det ikke mere, og mange har svært ved at finde ud af, om dagen er en hverdag eller helligdag. Men er det staten, som skal bestemme, hvornår jeg skal holde helligdag? Der er naturligvis en gammel og svindende tradition for kirkeårets helligdage, men det er jo de kristelige dage. Jøder og muslimer har udmærket holdt andre dage som deres helligdage. I det hele taget må de forskellige religiøse samfund vel selv beslutte, hvad der er deres helligdage. Det kan nemt få betydning for, hvordan åbningstider i institutioner, skoler osv vil blive. Se udviklingen i øjnene, og indret samfundet efter borgernes ønsker. Kirkefolket skal ikke igen jamre over udviklingen, men tage stilling og handle med et bedre tilbud til folkekirkemedlemmerne og andre i øvrigt.
Mon det i øvrigt bliver så slemt!

Søren Hansen
Link

Sv. Visse vasse om ansvar!

Nick, publiceret d.25/08 10:35 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nu forsvinder lukkeloven: På vej mod det pausefri samfund
shansen4 skrev:
Men er det staten, som skal bestemme, hvornår jeg skal holde helligdag?...


Ja det er det da naturligvis, hvis vi skal have de store fordele ved en fælles fridag i samfundet, der muliggør kernefamiliers samvær, vennesamvær, større private sammenkomster etc.
Og skal denne fælles fridag være lige præcis søndag? Ja naturligvis, når vi taler om et land med over 80% medlemskab af kristne kirkesamfund og 1000 års kristen tradition.
Det er både rimeligt, pragmatisk og rationelt.
Link

Sv. Visse vasse om ansvar!

SHJensen, publiceret d.26/08 22:16 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nu forsvinder lukkeloven: På vej mod det pausefri samfund
Nick skrev:
... det kan give koordinationsproblemer med større sammenkomster, hvis ikke der fandtes en fælles fridag.


Er det umuligt for dig at koordinere større sammenkomster - eller er det bare svært?

"Forhindres i muligheden af at være sammen med deres børn..." - en omgang klynk og flugt væk fra eget ansvar. I min familie forhindres vi ikke i at være sammen med vore børn. Vi træffer beslutninger om at være sammen. Vi behøver ikke mor stat´s lovgivning for at kunne være sammen med vore børn.

"... men måske "magter" SHJensen ikke at forstå dette .."

Ork jo, jeg kan sagtens se perpsktivet - jeg er bare dybt uenig. Er man ude af stand til selv at tage vare på at være sammen med din familie, synes man sikkert lovgivningstvang er det bedste. Men hvad med selv at tage ansvar? For dig selv, din familie, dine børn - din næste? Altså dig selv personligt, helt som Jesus foreskriver? Og ikke parkere det i en lovgivning.
Link

Sv. Visse vasse om ansvar!

Nick, publiceret d.26/08 22:44 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nu forsvinder lukkeloven: På vej mod det pausefri samfund
SHJensen skrev:
Nick skrev: ... det kan give koordinationsproblemer med større sammenkomster, hvis ikke der...


At de fleste har fri om søndagen er både en god ide samfundsmæssigt og især en god og praktisk mulighed for at familier, kærester og venner kan regne med at være sammen. Mon ikke de fleste er glade og tilfredse med dette.
At tale om "tvang" i den forbindelse virker anarkistisk og at kræve det ændret hensynsløst og meningsløst. Så du har ret i at vi er meget uenige.
Link
Mere:   1 | 2   Næste

flexblock
flexblock
flexblock

Job på k.dk I samarbejde med Jobzonen

  1. Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling søger Administrativ medarbejder 25-30 timer/uge

    Dansk Missionsråd

    Oprettet den: 06-06-2013

  2. Karlslunde, Karlstrup og Mosede sogne søger kordegn med daglig ledelsesfunktion

    Karlslunde Menighedsråd

    Oprettet den: 10-06-2013

  3. Askov Højskole søger forstander

    Askov Højskole

    Oprettet den: 06-06-2013

  4. Save the Children Denmark seeks a Regional Child Protection Advisor

    Save the Children Denmark (Red Barnet)

    Oprettet den: 13-06-2013

Se flere jobmuligheder
flexblock

Læs hele dagens avis

flexblock
Læs alle artikler her på siden samt i vores e-avis og apps - køb adgang for kun 79,- kroner om ugen
» Læs hele avisen her på siden samt i vores e-avis og apps: Få adgang for kun 79,- pr. uge flexblock

flexblock
container
flexblock
flexblock
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... flexblock
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​