Debat: Har Krifa plads til jøder, muslimer og Jesus i ledelsen?

Ikke god skik at udføre fagforening i Jesu Kristi navn. Det ville hverken finde opbakning i Det Nye Testamente eller ved de danske domstole, siger dagens debattør

Her ses et billede af restaurant Vejlegården, hvor ejeren Amin Skov kom i konflikt med 3F efter, at han i marts måned indgik kontrakt med Krifa. Ved siden af Vejlegården ligger 3Fs kontor i Vejle, der gennem det sidste halve år har ligget i konflikt med restauranten.
Her ses et billede af restaurant Vejlegården, hvor ejeren Amin Skov kom i konflikt med 3F efter, at han i marts måned indgik kontrakt med Krifa. Ved siden af Vejlegården ligger 3Fs kontor i Vejle, der gennem det sidste halve år har ligget i konflikt med restauranten. Foto: Camilla Rønde Denmark.

SOM VI kender ham fra Bibelen, så færdedes Jesus Kristus altid blandt arbejdere. Han voksede op med stedfaderen Josef, der var tømrer, og han vandrede på jorden med de 12 disciple, hvoraf flere var fiskere.

Uanset om de var faglærte eller ej, så er der næppe tvivl om, at Jesus og hans følge havde et godt indblik i godt håndværk og sociale fællesskaber.

LÆS OGSÅ: Krifa-formand støtter DF: Eksperter optræder for politisk

Men der er til gengæld ingen optegnelse af deres forhold til og syn på den fællesskabsform, der inden for moderne historie er opstået med fagbevægelsen, hvor faglærte og ufaglærte i mere end 100 år har forenet sig for at kæmpe for deres vilkår og opnå bedre rettigheder.

Ikke desto mindre har en kristen gruppe herhjemme med afsæt i Indre Mission skabt sin egen pendant til de rigtige fagforeninger.

Fagforretningen Krifa er således målrettet de rettroende, hvor jøder, muslimer, ateister og andre trosretninger ikke kan få plads i den øverste ledelse. I deres fagforretning skal man nemlig være tro mod det kristne livssyn for at opnå en tungere tillidspost.

SÅ SELVOM KRIFA i ugevis havde opstilling på Vejles gågade som endnu et marketingsstunt for at uddele muleposer med sloganet: Støt frihed på arbejdsmarkedet, så er det øjensynlig kun en frihed, der gælder for Guds udvalgte. Det er frihed for de kristne og endda de indremissionske lønmodtagere på det danske arbejdsmarked. Det er virkelig tale om frihed for de få.

Samtidig viser organisationsdiagrammet for Krifa også, at 6 ud af 11 hovedbestyrelsesmedlemmer ikke er lønmodtagere, men tværtimod ledere.

Det viser med al tydelighed, at der heller ikke ville være plads til Jesus og hans disciple, der var håndværkere og daglejere, ligesom det er tvivlsomt, om Jesus, der accepterede alle lige fra toldere, farisæere og syge i sin omgangskreds, ville kunne genkende frihedsopfattelsen i Krifa.

Det ser således ud, som om Krifas tilgang til at drive fagforening hverken vil kunne finde opbakning i Det Nye Testamente eller ved de danske domstole, som på baggrund af den officielle diskrimination af ikke-troende i Krifa sandsynligvis vil finde dem i strid med de grundlæggende foreningsretslige principper. En sag, der i parentes bemærket måske kunne være relevant at få afprøvet ved domstolene?

Så måske de fromme sjæle i Krifa i stedet for at bekæmpe de rigtige fagforeninger skulle prøve at lytte til følgende ord fra Jesus: Giv kejseren, hvad kejserens er, og Gud, hvad Guds er.

Disse ord handlede netop om ikke at trække religionen ned over alle aspekter af samfundslivet. Det sætter ud fra tanken om toregimentelæren et stort spørgsmålstegn ved guddommelig fagforeningssdrift.

Derfor har det aldrig været og bliver det aldrig god latin at udføre fagforretning i Jesu Kristi navn. Og slet ikke en, der kun giver plads til en udvalgt skare af særligt hellige.

Jens Jonatan Steen er analysechef i tænketanken Cevea og aktivt medlem af folkekirken