Kulturminister i kamp for ligestilling

Uffe Elbæk (R) er træt af midaldrende hvide mænd, der har magten i kulturen

Kulturminister Uffe Elbæk (R) vil have kvinderne på banen i kulturen.
Kulturminister Uffe Elbæk (R) vil have kvinderne på banen i kulturen. Foto: Torkil AdsersenDenmark.

Der skal ske en radikal udskiftning i kulturinstitutioners bestyrelser rundt om i landet. Det mener den radikale kulturminister Uffe Elbæk, der harcelerer over fordelingen af alder og køn blandt kulturens magthavere. Alt for mange midaldrende hvide mænd ser han i bestyrelsesstolene.

Hvor er kvinderne og de unge, spørger Uffe Elbæk.

I et interview med Kristeligt Dagblad i dag fortæller kulturministeren, at han vil gøre op med den mandsdominerende kultur, der hersker i magtfulde kulturbestyrelser. Det gjorde han allerede med Det Kongelige Teater, da han tidligere på året udskiftede hele bestyrelsen og satte erhvervskvinden Stine Bosse i formandsstolen.

LÆS OGSÅ:De første år med kulturministeren

Hans forargelse tog til, da TV2 News i sit kulturprogram i sommerens løb foretog en magtudredning i dansk kulturliv. Et magtpanel bestående af kulturordførere fra regeringspartier og opposition og kulturredaktører fra en række danske dagblade fandt frem til de 10 mest magtfulde kulturpersoner. Her optrådte ingen kunstnere, ingen kvinder og ingen jyder. Kun midaldrende hvide mænd som Hans Edvard Nørregård-Nielsen, formand for Ny Carlsbergfondet, og Michael Christiansen, bestyrelsesformand i DR.

Det er for ringe! Jeg vil gøre noget i bestyrelser, hvor jeg har indflydelse, siger Uffe Elbæk. I den tidligere kaos-pilots fremtidige kulturpolitik, som han fremlægger i dag, vil han sætte fokus på mangfoldighed generelt i kulturlivet, og altså også blandt kulturens magthavere.

Journalist og kommentator Georg Metz synes, at det er fint med flere kvinder i bestyrelser. Men det afhænger af, hvem de er, tilføjer han.

For kvalifikationer må altid være det vigtigste. Det lyder sympatisk, men hvis mangfoldigheden ikke er begrundet fagligt og sagligt, er den jo ikke noget værd, siger Georg Metz, der mener, at der er en naturlig årsag til, hvordan kulturbestyrelser ser ud herhjemme.

LÆS OGSÅ:Digitalisering ændrer kulturlivet

Danmark er et lille land, og det er begrænset, hvor mange mennesker, der ved nok om et område til at kunne træde til på den slags poster. Derfor vil det ofte være de samme folk, man ser.

Bøger&Kultur side 13