Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Stadig flere betragter mormoner som kristne til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stadig flere betragter mormoner som kristne

Med en mormonsk præsidentkandidat i USA - og generelt stort samfundsmæssigt engagement - betragter stadig flere mormonbevægelsen som en egentlig kirke. (Arkivfoto: En gruppe mormoner samlet ved tempelpladsen uden for Salt Lake Tabernacle) foto: Jeffrey D. Allread/NYT/Scanpix.

Annonce flexblock
flexblock

Fakta

Fakta

Mormonbevægelsens officielle navn er Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Troen...

Læs mere
flexblock
Forstør Send Print

Synet på det mormonske trossamfund forandrer sig langsomt – både i USA og herhjemme. Grænserne for kristendom udvider sig, påpeger religionshistoriker

Flerkoneri og gammeldags tøj er blot to af de klicheer, der i flere år er blevet forbundet med mormonerne og har holdt trossamfundet ude i kulden hos mange.

Men med en mormonsk præsidentkandidat i USA – og generelt stort samfundsmæssigt engagement – betragter stadig flere mormonbevægelsen som en egentlig kirke.

LÆS OGSÅ: Mormon-leder: Romney gavner mormoners image

”Synet på mormoner har bevæget sig i retning af neutralisering i forholdsvis lang tid. I Danmark er der kun cirka 4500 mormoner, og alene det betyder, at holdningen bliver præget i neutral retning. I forhold til andre lande er der i Danmark næsten ingen negative historier om mormoner.

Annonce
For mormoner engagerer sig på alle niveauer af samfundet, hvilket betyder, at de bliver anerkendt som andet end at være en minoritet. Samtidig betyder Mitt Romneys præsidentkandidatur meget for mormonerne, ligesom det havde stor betydning for afroamerikanere, da Barack Obama kom til magten.

Mormonkirken er klart mere anerkendt som trossamfund i dag end tidligere og bliver det måske mere endnu. For 100 år siden ville man jo heller ikke have kaldt adventister for kristne. Sådan noget rykker sig,” fortæller religionssociolog Annika Hvithamar fra Syddansk Universitet.

Selv placerer både hun og religionshistoriker Tim Jensen fra Syddansk Universitet mormonerne som en gren i den kristne kirke – og begge anerkender, at mange teologer vil være uenige med dem. Men måske vil også det ændre sig i fremtiden, påpeger Tim Jensen.

”Fra USA kan man se, at spørgsmålet om, hvorvidt mormonkirken er en kristen kirke, er et omskifteligt definitionsspørgsmål. I USA vil der jo i dag være flere kristne, som nu langsomt vil begynde at anerkende mormonkirken som en form for kristendom, hvor man for to-tre år siden ville have vendt tommelfingeren nedad. Baggrunden er selvfølgelig, at man med en måske kommende mormonsk præsident er nødt til at acceptere hans tro, ligesom den katolske kirke måtte accepteres, da John F. Kennedy blev valgt. Også i Danmark vil man i højere grad end tidligere, og måske også blandt teologer, sige, at der er en større måde at være kristen på. Det er fuldstændig parallelt med, at man nu også kan blive gift i kirken, hvis man er homoseksuel. Grænserne for kristendom udvider sig,” lyder vurderingen fra Tim Jensen.

Også lektor på Teologisk Pædagogisk Center Povl Götke betegner mormonbevægelsen som kristen – ud fra den betragtning, at det mormonske trossamfund selv gør det. Samtidig er han ikke i tvivl om, at mormonbevægelsen går mod større anerkendelse både globalt og i Danmark.

LÆS OGSÅ: Mormon: Tak for nuanceret debat om vores tro

”Udviklingen er allerede i gang, for mormonkirken er selv i færd med at nedtone de ting, der er anstødssten, for eksempel flerkoneri, som de i dag tager afstand fra. Også racediskrimination, som de tidligere blev anklaget for, er væk. Samtidig betoner mormoner i stigende grad, at de er bibelsk funderede, og det er mit indtryk, at Joseph Smiths skrifter bliver nedtonet. På den måde er mormonerne selv med til at gøre sig mere stuerene,” vurderer Povl Götke.

Tidligere sognepræst Johannes H. Christensen er dog langtfra enig i, at mormon-bevægelsen bør betragtes som kristen kirke.

”Mormonkirken har intet med kristendom at gøre, og hvis folkekirkens præster begynder at mene andet, handler det om, at de er for dårligt teologisk funderede. Den solide, teologiske forankring, som jeg fik i min uddannelse, og som jeg har været glad for igennem et langt liv, synker længere og længere væk. I dag er den ikke en selvfølgelighed blandt præster. I stedet vil de være psykologer og konfliktmæglere, og de vil for alt i verden være tolerante. Men vi skal da ikke være tolerante over for falske udlægninger af vores tro. Hverken Jesus, Paulus eller Grundtvig var tolerante.”

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode
Trådet overblik  |  Fladt overblik

Polyteisme

Per Erik Rønne, publiceret d.09/10 11:09 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Stadig flere betragter mormoner som kristne
Jeg fatter ikke hvordan så meget som én teolog kan få sig til at anerkende en polyteistisk religion som kristen. Og så endda en religion der mener at det enkelte menneske kan blive ophøjet til gudestanden.

Derimod undrer det mig ikke at en religionssociolog kan acceptere samme. Det ligger jo i sociologiens væsen.
Link

Sv. Polyteisme

Alfredmm Martin Madsen, publiceret d.09/10 11:43 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Stadig flere betragter mormoner som kristne
Per Erik Rønne skrev:
Jeg fatter ikke hvordan så meget som én teolog kan få sig til at anerkende en polyteistisk...


Ja det kan jeg heller ikke forstå men det er vel ligesom dem som siger at katolicismen også er kristen. Vis man kiggede sig lidt mere ind i Mormonismen ville man bestemt vide at den ikke er kristen. Men det er kun dem med overfaldisk mening der tror dette, måske fordi den har "strenge regler"

Joseph Smith var en polyteist. History of the Church 6:474 optegnelser Smith fastslår: "Jeg ønsker at oplyse Jeg har altid og i alle menigheder, når jeg har prædiket om emnet af den Guddom, har det været flere guder." Joseph Smith erklærede, at "Gud selv var engang som vi er nu, og er et ophøjet menneske og sidder på sin trone i hine himle!" (Teachings of the Prophet Joseph Smith, 345). Dette er helt klart ikke den bibelske Gud.

Joseph Smith profeterede, at New York ville blive ødelagt, hvis de afviste (Mormon) evangeliet (L & P 84:114-115). Han profeterede også, at oprøret i South Carolina og krig mellem stater ville resultere i krig, der udøst over alle nationer, slaver ville oprør, de jordens indbyggere vil sørge; hungersnød, pest, jordskælv, torden, lyn, og en fuld ende af alle nationer ville resultere (D & C 87). Mærkeligt, denne profeti er den oftest citerede mormoner at bevise Joseph Smiths profetiske magt!

Endvidere Femte Mosebog 13:1-3 siger, at "hvis en profet, eller en, der forudsiger af drømme, vises blandt jer og bebuder til dig en mirakuløs tegn eller undren, og hvis tegnet eller spekulerer på, som han har talt finder sted, og han siger: "Lad os følge andre guder« (guder, du ikke har kendt) «og lad os tilbede dem," du skal ikke lytte til ordene fra denne profet eller drømmer. HERREN din Gud tester dig at finde ud af, om du elsker ham af hele dit hjerte og af hele din sjæl. "Har Joseph Smith ledt sine tilhængere til andre guder? Ja.

Selv bogen af Mormon. Dog inden man falder ned på sine knæ, der er nogle ting man skal vide, at de ikke fortæller en (og vil ikke, medmindre du beder). Den første vedrører mange SDH overbevisninger, der adskiller dem fra historiske, ortodoks kristendom. Disse er ikke fundet i Mormonernes Bog. I virkeligheden er der virkelig meget lidt i denne bog, som er doktrinært ubehagelige for ortodokse kristne. Det virkelige kød Mormonismen findes i deres andre skrifter, "The Doctrine and Covenants and The Pearl of Great Price". Disse bøger, imidlertid mormoner ikke uddeler ved døren - og med god grund. Hvis folk vidste foran døren hvad de virkelig vil blive bedt om at tro (ting som Gud engang at være en mand, benægtelse af Treenigheden, Satan er Jesu bror, præ-eksistensen af sjæle, etc.) kan de ikke være helt så villige til at lægge deres skepsis. Faktisk lærer Jehovas vidner lidt af det samme:
http://usminc.org/gnostic.html
http://usminc.org/mormonism.html

Den anden ting at indse er, at acceptere Mormonernes Bog, er man i virkeligheden accepterer Joseph Smith som profet. Så hvad med denne test af en profet? Er det ikke legitimt at "give dette spørgsmål op til Gud?" Nej, det er ikke. Dette skyldes, at Gud allerede har åbenbaret sin test for vordende være profeter, og det har intet at gøre med bøn eller følelser, og Gud er ikke forpligtet til at besvare bønner, at han allerede har besvaret! Vi behøver ikke at spørge Gud, hvorvidt vi skulle røve en bank eller mord nogen. Snarere, Jakob 1:5 siger: "Hvis nogen af jer mangler visdom, lad ham bede til Gud ... og det vil blive givet til ham." Visdommen er anvendt viden, ikke mangel på samme.

Gud aldrig fortæller os at bede om, hvad der er sandt. Når vi ønsker at vide hvor høj en mur er, at vi ikke beder om det, får vi noget, som vi ved er sandt og sammenligne det med væggen. Bibelen, Guds ord, er sandt. Det er vores målepind for sandheden. Se ApG 17:11, for eksempel, beskriver som en gruppe af mennesker, der blev anset for ædel, fordi når Paulus kom til dem med det kristne budskab, de "modtog ordet med megen velvilje, undersøgte daglig Skrifterne for at se, om disse ting var så . "

Følelser er upålidelige, fordi de er subjektive, nem at producere, og er ikke beregnet til at opdage fakta, men at fortælle os, hvordan vi føler om fakta. Psykologiske overtalelse teknikker, intensitet, øjenkontakt, eller blot ønske kan producere følelser, føler virkelig, fordi de er real! Men virkelige følelser er stadig bare lade os vide, hvordan vi reagerer på noget, ikke om sandheden af den ting. Mormonske missionærs håndbog specifikt detaljer disse teknikker og missionærer går gennem uddannelse om, hvordan man overbevise folk, før de nogensinde forlader huset.

Hvad er de bibelske test for en profet? De er i Guds Ord: Femte Mosebog 18:21-22 siger: "Du kan sige til jer selv:" Hvordan kan vi vide, hvornår en meddelelse er ikke blevet talt af Herren "Hvis hvad en profet forkynder i Herrens navn er? ikke finde sted, eller gå i opfyldelse, det er et budskab HERREN ikke har talt. Denne profet har talt formasteligt. Vær ikke bange for ham. " Har Joseph Smith nogensinde fordring "i Herrens navn", at noget ville ske, når det ikke gjorde? Ja-mange gange i virkeligheden.

Galaterne 1:6-7 siger, at folk kan være "henvender sig til et andet evangelium, som er virkelig ingen evangeliet på alle ... forsøger at forvanske Kristi evangelium." Og han udtalte en forbandelse over dem for at gøre det. I Romerbrevet 1:16 Paulus fortæller os, at evangeliet er "Guds kraft til frelse" - det er ret vigtigt. Har Joseph Smith undervist et "anderledes evangelium"? Ja.

Mormoner tror, at Mormonernes Bog indeholder "evangeliets fylde." Mormonernes Bog siger det selv i sin indledning (se også Lærdomme og Pagter 20:9, 27:5, 42:12 og 135:3). Så hvad er evangeliet ifølge Mormonismen? Det er et svært spørgsmål for mange LDS at besvare. Ifølge Mormon apostel Bruce McConkie, forfatter til bogen Mormon Doctrine, er evangeliet "frelsesplanen (at) favner alle af de love, principper, doktriner, ritualer, ordinancer, akter, magter, myndigheder og nøgler nødvendigt for at redde og ophøje mænd. " Med andre ord. Hele Mormon teologi I Mormon evangeliet ser vi tro + omvendelse + dåb + håndspålæggelse + tempeltjeneste + missionsarbejde + Kirkeministeriet + tiende + ophører fra synd + afholde sig fra brugen af rusmidler og stærke drinks og tobak og koffein + bekende Joseph Smith som Profeten + tempelægteskab + dåb for de døde + slægtsforskning forskning. . . listen kunne gå på og på og på. Kun efter afslutningen af alle disse ting kan mormoner nå til tredje og højeste niveau af himlen således opnå det ultimative mål for Mormon gospel - guddommelighed. (Se McConkie, Mormon Doctrine 116-117, Mormons Bog (3 Nephi 27:13-21) Lærdomme om Frelse 1:268, 18:213, 4 trosartikel, Smith, Evangeliske lærdomme pg 107;. Brigham Young , Journal of Discourses 3:93, 3:247, 9:312, evangeliske principper 290; Lære og Pagter 39:5-6; 132:19-20). I det væsentlige, betyder Kristi død ikke mere at en mormon end opnåelse af evnen til at blive genoplivet, så deres værker kan blive dømt.

Læs dem på dansk her:
https://www.lds.org/scriptures/dc-testament/dc/1?lang=dan

Selvom vi ikke kan bedømme en anden persons motiver, vi kan og skal bedømme, hvad en person gør eller siger. Joseph Smith, og dermed Mormons Bog, undlader de to test af Femte Mosebog 13 og 18 år. Gud tager falske profeter meget alvorligt. Femte Mosebog 13:1-3 siger: "Den profet eller drømmer skal lide døden, fordi han prædikede oprør mod Herren din Gud ..., han har forsøgt at vende dig fra den måde, HERREN din Gud har befalet dig at følge. Du skal udrydde det onde af din midte. " Femte Mosebog 18:19-21 siger: "Hvis nogen ikke lytter til mine ord, at han taler i mit navn, vil jeg selv kalder ham til regnskab. Men en profet, der formaster sig til at tale noget i mit navn jeg ikke har befalet ham at sige, eller en profet, som taler i andre guders navn, skal lide døden ... " ! Og Galaterbrevet 1:8-9 siger: "Men selv om vi eller en engel fra himlen skulle prædike et evangelium end det, vi prædikede til dig, lad ham være evigt fordømt Som vi allerede har sagt, siger jeg nu igen: Hvis nogen prædiker til dig et evangelium end det, du har accepteret, lad ham være evigt fordømt! "

Evangeliet er Guds magt til at bringe os til Ham. Han vil ikke stå for dem, der pervertere det. Han har givet os evnen og ansvaret for at skelne, om dette sker. Vi må nøje undersøge påstandene i LDS, hvis vi skal følge, hvad Gud har befalet. Faktisk er vi inviteret til at dømme ved mormoner sig selv: "overbevise os om vores fejl doktrin, hvis vi har nogen." LDS Apostlen Orson Pratt, Seeren, s.15

Det er vigtigt at forstå, at mormonerne bruge mange af de vilkår, som kristne brug, såsom frelse, retfærdiggørelse, himlen og andre. Men deres definitioner er helt forskellige fra de bibelske definitioner, vi er fortrolige med. For eksempel siger mormoner de tror på frelse af nåde ved tro på Kristus. Men deres idé om frelsen er inclusive-alle er blevet frelst af Kristus, så de vil leve evigt, men det er hver persons værker, som vil afgøre, hvor de vil tilbringe evigheden og omfanget af deres evige velsignelser. Det er klart, frelse som Bibelen forklarer det ikke er det samme som Mormon ideen om frelse. Dette er grunden til at argumentere doktrin med en mormon er sjældent vellykket.

Nøglen til at nå hjertet af en mormon er at forstå, at mens de kan forekomme sikker og selvsikker på ydersiden, er internt mange fyldt med stress og tvivl, fordi de hele tiden stræber efter perfektion. Dette er delvist drevet af Mormon doktrin og dels ved familiens pres. Familien er ekstremt vigtigt at mormoner og leve op til både familie og kirke standarder er en motiverende faktor for mange mormoner. Dybt inde fleste mormoner er frygten for ikke at være god nok, ikke at måle op. Spørgsmålet i hvert Mormons sind er "Er jeg værdig nok?" Den bedste ting at gøre, er at styrke denne tvivl. Vis dem, at ved deres egen indsats, er de ikke engang tæt på at være værdig til at stå foran en hellig Gud. Det er essensen af den kristne evangelium, den dårlige nyhed, der skal gå forud for den gode nyhed. Vis dem ud fra Skrifterne, at alle deres "retfærdige handlinger er som beskidte klude" (Esajas 64:6), at "ingen vil blive erklæret retfærdige i hans øjne ved at observere loven" (Rom. 3:20), og at "alle har syndet og mangler herligheden fra Gud "(Romerne 3:23). Hvis Mormon vil indrømme, at disse sandheder, skal han/hun være åben for de gode nyheder om det sande evangelium om Jesus Kristus, at ægte retfærdighed kun kommer på korset, hvor Gud udvekslede vores synd for Kristi retfærdighed (2 Kor 5 : 21). Ingen anden retfærdighed kan stå foran Gud på dommens dag. Når en mormon, eller nogen andre for den sags skyld, indrømmer disse sandheder, han/hun er godt på vej til at forstå sand frelse.

Se mere om dette her:
http://carm.org/mormonism
http://www.jesus-is-savior.com/False%20Religions/false_religions.htm#mormon
http://www.apologeticsindex.org/m04.html
http://www.apologeticspress.org/rr/reprints/Book-of-Mormon.pdf
http://www.godandscience.org/cults/dna.html
http://20truths.info/mormon.html

Top ti som er Hoax "forfalskninger" Mormonernes bog nr 1
http://listverse.com/2007/08/30/top-10-famous-hoaxes/
Link

Sv. Polyteisme

OlgaF, publiceret d.09/10 12:20 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Stadig flere betragter mormoner som kristne
Alfredmm skriver sådan:

Ja det kan jeg heller ikke forstå men det er vel ligesom dem som siger at katolicismen også er kristen

Hvor er det dog ulækkert, når man har så travlt med at frakende hinanden den rette kristentro. Det er som om, at nogle mennesker kun betragter dem, der er nøjagtig som sig selv, som værende korrekt kristne. Det er tvivlsomt om mormoner er kristne i.h.t. almindelig kristendomsterminologi, men katolikker er ligeså meget kristne som protestanter og omvendt.
De der altid henviser 100% til Bibelen er jo også indbyrdes uenige.
Link

Sv. Polyteisme

Alfredmm Martin Madsen, publiceret d.09/10 12:25 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Stadig flere betragter mormoner som kristne
OlgaPolka skrev:
ulækkert


Jeg siger dog bare hvad jeg mener. Du misforstår jeg anderkender den kristne tro og frakender alle falske lærer. katolikker er ligeså meget kristne som protestanter
Det er dog ikke helt rigtig, du ser ud til ikke at vide meget om teologi vis du siger disse ord, selv ser jeg ikke den protantiske tro til at være sig så god endda, men den har taget afstand fra noget hedenskab. Nu er det ikke lige emnet at skrive om det men du kan da gå under siden forneden, den vil besvare dit sprøgsmål om hvorfor katolicismen ikke er kristen.
http://www.gotquestions.org/Catholic-questions.html
Link

Sv. Polyteisme

OlgaF, publiceret d.09/10 12:30 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Stadig flere betragter mormoner som kristne
Alfredmm skriver så:

Jeg siger dog bare hvad jeg mener. Du misforstår vis jeg anderkender den kristne tro og frakender alle falske lærer. katolikker er ligeså meget kristne som protestanter
Det er dog ikke helt rigtig, selv ser jeg ikke den protantiske tro til at være sig så god endda, men den har taget afstand fra noget hedenskab.

Ærlig talt, så er det vanskeligt at få noget fornuftigt ud af dit sidste skriveri. Derfor er det svært at kommentere det.
Link

Sv. Polyteisme

Alfredmm Martin Madsen, publiceret d.09/10 12:35 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Stadig flere betragter mormoner som kristne
OlgaF skrev:
Alfredmm skriver så:


Ærlig talt, så er det vanskeligt at få noget fornuftigt ud af dit sidste skriveri. Derfor er det svært at kommentere det.


??? Jeg forstår godt din aggressive respond. Jamen jeg kan da sige det mere enkelt. Du er forkert i din antagelse. Og heraf linker jeg til mit link, så du kan vide hvorfor at Katolikker ikke er kristne, jeg gør det fordi jeg ikke vil gå udenom emnet ifølge læser debattens regler.
Link

Sv. Polyteisme

OlgaF, publiceret d.09/10 13:06 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Stadig flere betragter mormoner som kristne
Alfredmm skriver

Jeg forstår godt din aggressive respond.
Der er intet aggressivt

Jamen jeg kan da sige det mere enkelt. Du er forkert i din antagelse.
Hvilken antagelse?

Og heraf linker jeg til mit link,
linker til mit link ? skriv dog hvad du mener i stedet for diverse links.

så du kan vide hvorfor at Katolikker ikke er kristne
jamen katolikker er kristne, da de tror på Den treenige Gud

jeg gør det fordi jeg ikke vil gå udenom emnet ifølge læser debattens regler
gå udenom emnet? og i henhold til hvilken regel?
Link

Sv. Polyteisme

Alfredmm Martin Madsen, publiceret d.09/10 13:21 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Stadig flere betragter mormoner som kristne
OlgaF skrev:
Alfredmm skriver

Jeg forstår godt din aggressive respond.
Der er intet...


aggressive respond Det var bare mit svar til at sige at det var let nok at forstå mit indlæg på, i det jeg havde skrevet første gang. vanskeligt at få noget fornuftigt ud af dit sidste skriveri.

Hvilken antagelse Din antagelse om at katolikker er ligeså kristne som protestanter, som du kan få svar på fra mit link.

jamen katolikker er kristne, da de tror på Den treenige Gud Det er ikke nok at man kan være enige om noget men det gør ikke den kristen, så som den "Athanasianske trosbekendelse"
http://amazingdiscoveries.org/S-deception_end-time_paganism_Catholic_Mithra...

gå udenom emnet? og i henhold til hvilken regel?
Vis du kigger til højere på siden står der en del om de debat regler som man skal følge for ikke at blive smidt ud Omgangsformer i læserdebatten Her står der at at man skal Skriv præcist og med udgangspunkt i det konkrete debatindlæg. Vis jeg går til at skrive kom katolikker og forskel på at de ikke er kristne og dette tager sig en længere dialog, så taler jeg udenom emnets punkt som Handler om hvorfor Mormonismen ikke er kristen og hvorfor folk tror dette.

Håber du har forstået for jeg nu for jeg kan ikke gå i mindre detaljer, end jeg har gjort. Farvel.
Link

Sv. Polyteisme

OlgaF, publiceret d.09/10 13:53 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Stadig flere betragter mormoner som kristne
Alfredmm skrev

jamen katolikker er kristne, da de tror på Den treenige Gud Det er ikke nok at man kan være enige om noget men det gør ikke den kristen, så som den "Athanasianske trosbekendelse"

jo det gør! ellers kunne du jo passende skrive, hvad du mener der gør folk kristne, i stedet for nogle intetsigende henvisninger.


Håber du har forstået for jeg nu for jeg kan ikke gå i mindre detaljer, end jeg har gjort. Farvel.

Så bør du nok formulere dig mere klart og præcist i stedet for at rode tingene sammen - tilmed i et uklart sprog.
Link

Sv. Polyteisme

Alfredmm Martin Madsen, publiceret d.09/10 14:09 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Stadig flere betragter mormoner som kristne
OlgaF skrev:
Alfredmm skrev

jamen katolikker er kristne, da de tror på Den treenige Gud Det er ikke nok...


For mig ser jeg ikke hvor jeg formulere mig upræcist.

intetsigende henvisninger

Hvor jeg henviser blot til links som kan drage forståelsen bedre.

jo det gør

Nej det gør det jo ikke du vil jo selv ud i dette ordkløveri. Mens den athanasianske trosbekendelse er en god oversigt over den kristne lære om emnerne Treenigheden, og guddom/Jesu Kristi menneskelighed, der er et par spørgsmål, som skal behandles. Først med hensyn til udtrykket "katolske kirke," dette refererer ikke til den romersk-katolske kirke. Ordet "katolsk" betyder universel. Den sande "katolsk" kirke er alle dem, der har placeret deres tro på Jesus Kristus for frelse. For det andet, den athanasianske trosbekendelse kræver tro på alle sine principper for frelse. Mens vi er enige med læresætningerne, mener vi ikke, at de alle er obligatoriske for frelse. Treenigheden er et bibelsk lærdom men det gør ikke den som tager den til sig kristen. Det udgør sig ud af mange sprøgsmål om hvorvidt dette er sand kristendom det kan mit link hjælpe med til at forstå, blot fordi nogle mennesker eller kirke retninger tager kristne doktriner til sig, undskylder det sig ikke for alt det ubibelske eller ukristen som den dyrker ved siden af(som gør dem til hyklere og dermed ikke kristne). Men dette er ikke debatten til at snakke om dette.http://www.gotquestions.org/Catholic-questions.html

Farvel igen. Vis du har nået til debatten så kom rent faktisk med noget der handler om emnet.
Link
Mere:   1 | 2   Næste

flexblock
flexblock
flexblock

Job på k.dk I samarbejde med Jobzonen

  1. Kordegn ved Sthens kirke

    Sthens kirke

    Oprettet den: 04-04-2014

  2. Studenterpræst søges

    Aarhus Valgmenighed

    Oprettet den: 26-03-2014

  3. Børne- og ungemedarbejder

    Værløse Sogn

    Oprettet den: 16-04-2014

  4. Kirkemusiker og lovsangsleder

    Bethlehemskirken

    Oprettet den: 25-03-2014

  5. Sognepræst

    Sct. Peders Pastorat i Århus Stift

    Oprettet den: 08-04-2014

  6. Administrationschef til KFUM og KFUK

    KFUM og KFUKs Landskontor

    Oprettet den: 14-04-2014

Se flere jobmuligheder
flexblock

Læs hele dagens avis

flexblock
Læs alle artikler her på siden samt i vores e-avis og apps - køb adgang for kun 79,- kroner om ugen
» Læs hele avisen her på siden samt i vores e-avis og apps: Få adgang for kun 79,- pr. uge flexblock

flexblock
container
flexblock
flexblock
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​