Behov for julehjælp eksploderer på internettet

Privat julehjælp breder sig på nettet, og på Facebook er mindst 8500 danskere tilknyttet julehjælpsinitiativer, som får masser af henvendelser. Sociale medier gør fattigdom nærværende, mener ekspert

"Jeg ved hvor svært det er at få pengene til at slå til - specielt i julen. Som forælder får man sindsygt dårlig samvittighed over ikke at kunne give sine børn det samme, som kammeraterne får," siger Diana Jensen, administrator af Facebook-siden "Julehjælp 2012".
"Jeg ved hvor svært det er at få pengene til at slå til - specielt i julen. Som forælder får man sindsygt dårlig samvittighed over ikke at kunne give sine børn det samme, som kammeraterne får," siger Diana Jensen, administrator af Facebook-siden "Julehjælp 2012". Foto: leif Tuxen Denmark.

Der er mere end to måneder til juleaften, men allerede nu banker julen på døren hos fattige danskere.

Og hvor behovet de seneste år særligt har vist sig hos de humanitære og kirkelige organisationer, er behovet i år for alvor synligt på sociale fora på nettet. Her organiserer privatpersoner julehjælp, og en gennemgang af de private julehjælpsinitiativer på Facebook vidner om en efterspørgsel i kraftig vækst.

På Facebook findes lige nu seks større grupper eller sider, som bredt sigter på julehjælp, og derudover er der en myriade af små initiativer, som organiserer særegen julehjælp.

LÆS OGSÅ: Det er ikke børns skyld, at forældre ikke har råd til julegaver

De seks større aktører har tilsammen tilsagn fra knap 8500 danskere, og der er ikke tale om forpligtelsesløse synes godt om-tilkendegivelser. På siden Julehjælp vokser medlemstallet dagligt med flere hundrede og er nu på knap 5900 personer.

Julehjælp formidler brugt legetøj og tøj til børnefamilier fra privatpersoner, og det første år, i 2010, fik 63 børnefamilier hjælp. Det tal voksede sidste år til 300, og siden den 1. oktober i år, hvor Julehjælp åbnede for hjælp, har 122 børnefamilier i skrivende stund fået offentliggjort ønskesedler på Facebook-siden.

Sidste år begyndte det først at eskalere i november, så i år er det gået meget hurtigere. Vi har forsøgt at gange op for at anslå behovet i år, men det kunne Facebook ikke rumme, fortæller Anne Brusendorff, som sammen med sin søster står bag Julehjælp.

Tilsvarende udviklinger har folkene bag Julehjælp 2012 og Julehjælpen oplevet.

LÆS OGSÅ: Dobbelt så mange fattige søger julehjælp

Julehjælp 2012, som har flere end 1000 medlemmer, har allerede modtaget 100 ansøgninger om hjælp til julemad og gaver til børn, fortæller administrator Diana Jensen, som selv er på kontanthjælp.

Jeg ved, hvor svært det er at få pengene til at slå til specielt i julen. Som forælder får man sindssygt dårlig samvittighed over ikke at kunne give sine børn det samme, som kammeraterne får, og derfor forsøger vi med gruppen at sørge for så mange gode juleaftener som muligt.

Den tredje store private julehjælpsaktør, Julehjælpen, med flere end 800 medlemmer har eksisteret siden 2007 på tjenesten jubii.dk og er først i år rykket ind på Facebook. Sidste år fik 170 børnefamilier hjælp fra velmenende privatpersoner, og i år har man allerede hjulpet 50 familier.

LÆS OGSÅ: Den uendelige julehjælpshistorie

Vi ender i hvert fald med at hjælpe 300 i år, for det går helt amok på Facebook. Vi hjælper kun forældre, for julen drejer sig om børnene, siger manden bag Julehjælpen, som ønsker at være anonym, fordi han ikke gør det for berømmelse.

Sidste år måtte både Frelsens Hær, Dansk Folkehjælp, Mødrehjælpen og Samvirkende Menighedsplejer afvise ansøgere til julehjælp som de foregående år fordi efterspørgslen var større end organisationernes midler. Eksempelvis fik Frelsens Hær 12.000 ansøgninger.

Til at supplere dette massive behov er private initiativer glimrende, mener indsamlingskonsulent og fund-raisingsekspert Stig Fog.

De sociale medier kan skabe kontakt til mange mennesker, som ligger ud over ens normale bekendtskabskreds, og der er ingen tvivl om, at velgørenhed for alvor er rykket ind på de sociale medier. Normalt giver vi kun gaver til folk, vi har en relation til, og der kan Facebook skabe nye relationer, fordi man kan fortælle sin historie via Facebook.

Men de private initiativer må ikke skygge for de store organisationers indsats, advarer Stig Fog.

Problemet ved de små initiativer er, at man ikke træder et skridt tilbage og ser på den grundlæggende problemstilling, fattigdom. Det svarer til at samle en masse penge ind til én syg mand, hvor den velgørende organisation ville samle ind til et forskningshold i sygdommen.