Danmark støtter EUs grønne benzinplaner

Dansk udviklingsminister støtter klimakommissær Connie Hedegaard, der vil skrue ned for ambitionerne om at hælde fødevarer i benzintanken

Det er lykkedes klimakommissær Connie Hedegaard at gøre både EUs biodieselindustri, landbruget, grønne organisationer og udviklingsbistandsverdenen sure med et nyt loft over, hvor stor en del af EUs mål om brug af vedvarende energi i transportsektoren der må komme fra majs, sukker, planteolie eller andre madvarer. Men når lovforslaget lander på de europæiske ministres bord, vil Danmark støtte forslaget, lover udviklingsminister Christian Friis Bach (R).

LÆS OGSÅ: FN-rapportør kritiserer biobrændsel

Danmark bakker op om det, fordi vi har måttet erkende, at det mål, vi har sat os, med stor sandsynlighed er med til at drive verdens fødevarepriser opad. Det sker, uden at vi har sikkerhed for, at den produktion af biobrændstoffer, vi har i dag, giver bedre klima og mindre fattigdom, siger Christian Friis Bach (R).

Det har ellers været forventningen, at det ville være energiafgrøderne, der ville levere nærmest hele den europæiske målsætning om, at 10 procent af den europæiske transport i 2020 skal drives frem af vedvarende energi. Men efter en flere år lang diskussion om skadevirkningerne for natur, klima og udviklingslandene ved at bruge landbrugsjord til at dyrke benzinafgrøder, foreslår Hedegaard, at de kun må udgøre maksimalt fem procent af målet.

Vi skal stoppe med at udvide en produktion, som vi ved ikke er bæredygtig, sagde Connie Hedegaard, da hun i denne uge fremlagde forslaget.

Det er gået op for os, at vi går en fremtid i møde, hvor fødevarer, afgrøder og tilgængelige jordressourcer bliver knappere. Vi i rige Europa må tage et bevidst valg om, hvorvidt vi vil lave biobrændstoffer ud af madvarer, eller om vi skal gøre det på en anden måde, sagde hun.

I stedet skal fokus ligge på el-biler og på den slags biobrændstoffer, som kan fremstilles af alger, halm, slagteriaffald eller andet, der ikke skal spises.

Biobrændstofindustrien og landbruget anklager i en fælles erklæring EU-Kommissionen for at læne sig op ad det, de beskriver som en ubegrundet og umoden videnskab om biobrændstoffernes skadevirkninger og for at have lokket dem til at investere i energiafgrøderne under falske forudsætninger, da målet blev udstedt i 2008.

Det er et uacceptabelt tillidsbrud, at EU-Kommissionen har besluttet at vende 180 grader i sin biobrændstofpolitik, siger Pekka Pesonen, generalsekretær i den europæiske landbrugsorganisation Copa-Cogeca.

De grønne organisationer er derimod utilfredse med, at der overhovedet bliver en mulighed for, at førstegenerationsbrændstofferne får det grønne stempel.

Hvis dette forslag bliver til lov, vil biobrændstoffer, der er endnu mere skadelige for klimaet end råolie, stadig blive brugt til at nå de grønne transportmål, sagde Greenpeace-direktør for transportpolitik Franziska Achterberg.

Også FNs særlige rapportør for retten til mad betragter forslaget som et halvhjertet redningsforsøg.

Europa skal gøre mere end at sænke sit mål for produktion af biobrændstoffer, sådan som det er planen. EU skal have det politiske mod til helt at opgive dem, og USA burde gøre det samme, siger FN-rapportør Olivier de Schutter til det franske nyhedsbureau AFP.