Nycirkus og akrobatskole: Elbæks hjertebørn har bragt ham i fedtefadet

Nycirkus og et akademi for utæmmet kunst er to helt centrale størrelser, når kulturminister Uffe Elbæk (R) i dag skal forsvare sig mod beskyldninger om nepotisme

Akademiet For Utæmmet Kreativitet ligger på Vesterbro i København. Den begyndte i 80'erne som Gøglerskolen og rummer i dag en række forskellige selvstændige institutioner.
Akademiet For Utæmmet Kreativitet ligger på Vesterbro i København. Den begyndte i 80'erne som Gøglerskolen og rummer i dag en række forskellige selvstændige institutioner. . Foto: Nils Meilvang.

Når kulturminister Uffe Elbæk ( R) i dag skal i åbent samråd i Kulturudvalget, handler det i første omgang om beskyldninger om nepotisme og vennetjenester.

Uffe Elbæk har afholdt en række større arrangementer på en skole, som hans mand er ansat ved. Men bag hele virakken om uheldigt placerede arrangementer ligger der et politisk ønske fra Uffe Elbæks side om at promovere genren nycirkus.

Ny-cirkus er et af de scenekunstneriske udtryk, der udvikler scenekunsten mest markant lige nu - internationalt og i Danmark, skriver regeringen i en pressemeddelelse i forbindelse med den seneste finanslov.

Her er der nemlig blevet afsat seks millioner kroner til at etablere en nycirkusuddannelse. En prioritering, der vakte kritik fra oppositionen, da det er det eneste nye kulturområde, der får bevilliget penge på finansloven.

LÆS OGSÅ:Thorning kritiserer Elbæks dømmekraft

Men hvad er nycirkus for en størrelse, som kulturministeren brænder så varmt for, og som han nu er kommet så grueligt galt af sted med?

Egentlig er ordet nycirkus ikke særlig præcist, da det hverken er særligt nyt eller ligner cirkus, som de fleste kender det.

Nycirkus er cirkussets svar på moderne dans, siger Stine Degerbøl, der skriver ph.d. om nycirkus på Københavns Universitets Institut for Idræt.

Det er en kropslig fortælling, hvor de klassiske cirkusdiscipliner som jonglering, akrobatik og linedans bliver sat ind i en ny ramme. Det er en mere sammenhængende fortælling end normal cirkus og hierarkiet, som man også kender fra det traditionelle cirkus, er nedbrudt, forklarer hun.

LÆS OGSÅ: Fakta: Uffe Elbæks arrangementer på AFUK

Genren udspringer fra Frankrig i 1970´erne med den sociale indignation og opgøret mod det etablerede og hierarkiet som en stærk drivkraft. Derfor er nycirkus også født med et klart ideologisk afsæt og en politisk dagsorden. Nogle af de første markante franske grupper udsprang direkte af 80ernes punk-miljø.

I 90erne begyndte nycirkus at dukke op i Danmark og er i løbet af de seneste små ti år ved at blive en del af den etablerede teaterscene.

Genren er gået fra at være punk og meget rå til nu at være mere poetisk og tage eksistentielle temaer op som liv og død og kærlighed, siger Stine Degerbøl.

Nu ser man artister fra nycirkus-genren til forestillinger på de store teatre rundt om i landet. Selv på landets vel nok mest klassiske og prominente scene, Det Kongelige Teater, ser man i dag positivt på genren.

Ikke et ondt ord om nycirkus, lyder det fra skuespilchef Emmet Feigenberg.

Jeg synes, nycirkus er en herlig ting, når det er godt. Det er absolut en betydningsfuld retning i sig selv og en vigtig inspiration for teatret, som det har haft sin virkning på, siden det virkelig var nyt dengang i senhalvfjerdserne, siger han.

LÆS OGSÅ: Elbæk rodes ind i ny sag om kammerateri

Nycirkus centrum i Danmark ligger på Vesterbro i København og hedder AFUK - Akademiet for Utæmmet Kreativitet. Det er her, at den nye nycirkus-uddannelse skal ligge, og det er også det sted, som Uffe Elbæk i dag skal i åbent samråd om. Det er nemlig her, at han som kulturminister har afholdt de fem dyre arrangementer, som flere politikere mener, ser for mistænksomme ud.

Ligesom nycirkus kan være en luftig ting at få styr på, så er AFUK også en lidt vidtfavnende størrelse at få indkredset. Den blev etableret i 80erne under navnet Gøglerskolen, hvor den primært henvendte sig til unge arbejdsløse.

I dag består AFUK af en række selvstændige institutioner med en produktionsskole med 150 årselever, en daghøjskole med 76 årselever og tre forskellige foreninger.

Fælles for det hele er, at vi gerne vil skabe nogle udviklings- og uddannelsesmiljøer, der hviler på kreativitet og innovation. Det betyder, at man både på skolerne og i foreningerne arbejder meget med idéudvikling og med at udvikle de kreative evner og bliver bedre til at møde udfordringer med opfindsomhed, siger Anne Sophie Bergmann Steen, der er forstander på skolen.

Uffe Elbæk har tidligere siddet i bestyrelsen i AFUK. I dag er bestyrelsesformanden Knud Foldschack, som blandt andet er kendt for at være advokat for Christiania og for det tidligere ungdomshus på Jagtvej 69.

Ifølge Fabian Holst, professor på Performance Design på RUC, udgør AFUK en meget central del af kulturministerens netværk.

Uffe Elbæk kommer fra kaospilotuddannelsen, hvor de også opererer på kryds og tværs af fag. Alle har jo deres forbindelser. Hvis tidligere kulturministre som Bertel Haarder (V) eller Per Stig Møller (K) havde gjort det samme på for eksempel Grundtvigs Højskole, havde medierne nok ikke været oppe på mærkerne i samme grad, fordi det er en mere officiel kultur, siger han.

Han forklarer, at det især er et sted, der tiltrækker en stor skare af smarte og urbane professionelle kulturfolk.

AFUK placerer sig i et miljø, der er smart, kreativt og oppe i tiden for mange unge, siger Fabian Holst.

Fra næste år bliver AFUK formentlig også stedet, der skal rumme landets nye uddannelse inden for nycirkus og artisteri. I første omgang bliver det en forsøgsuddannelse, hvor der kommer til at gå 18 elever. Uddannelsen bliver tre-årig og kommer til at svare til en professions-bachelor.

Uddannelsen opstår, fordi både Københavns Kommune og Kulturministeriet har valgt at støtte den økonomisk. Og det er forstanderen Anne Sophie Bergmann Steen utrolig glad for:

I dag rejser de bedste talenter i Danmark inden for artisteri til udlandet og uddanner sig, fordi vi ikke har nogen uddannelse. Dem går vi glip af her i landet, og det er synd. Det er især synd, når man ser, hvor stor efterspørgslen er efter professionelle artister her i landet. Vi kan slet ikke følge med i forhold til, hvor stort behovet er på arbejdsmarkedet. Alle de større teatre efterspørger artister, siger hun.