Pusterummets flittige opfinder

Den bornholmske glaskunstner Pernille Bülow er blevet et forbillede for glaskunstnere med sin evne til at omsætte sin idérigdom til sund forretning. I morgen fylder hun 50 år

Pernille Bülow har som få andre kunsthåndværkere formået at forene sin kunstneriske og forretnings-mæssige sans. – Privatfoto.
Pernille Bülow har som få andre kunsthåndværkere formået at forene sin kunstneriske og forretnings-mæssige sans. – Privatfoto.

Enhver, der har været på Bornholm, ved, at der findes mange glaskunstnere på øen. Det vidner et hav af hjemmelavede skilte langs landevejene om. For der findes mange små gallerier på øen, men få forstår at udnytte kunsthåndværkets kommercielle muligheder som Pernille Bülow.

Den bornholmske forretningskvinde og kunsthåndværker har skabt sig et stærkt varemærke og en sund forretning, der rækker langt uden for Bornholms grænser, hvor hun ellers har butik og glaspusteri i både Svaneke og i Nexø. Og i dag omfatter virksomheden ikke kun glaspustede kunsthåndværk, men også fair trade-smykker og tekstildesign, som hun har fået lavet i Ghana i et samarbejde med Danida. Og sammen med sine godt 20 ansatte er hun også gået ind i oplevelsesøkonomien ved at lade børn og voksne lave deres egne små sandblæsningsværker i Pusterummet, der både er at finde i Svaneke og senest i Zoologisk Have i København.

LÆS OGSÅ: Europas ypperste glaskunst vises på Bornholm

På den måde ser Pernille Bülow hele tiden nye muligheder for sin virksomhed. Og den form for nytænkning er typisk for Pernille Bülow. Det mener i hvert fald glaskunstneren og den tidligere ansatte Mai Ørsted, der i dag er leder af udstillingsstedet Grønbechs Gaard på Bornholm:

Pernille Bülow er blevet et forbillede for glaskunstnere, der typisk har svært ved at finde en ordentlig levevej af kunsten. Og hendes gåpåmod er smittende. Jeg blev for eksempel selv iværksætter, efter at jeg havde arbejdet for hende, siger Mai Ørsted og tilføjer, at Pernille Bülow tilmed er blevet kendt for sin sociale ansvarlighed, idet hun ofte har taget folk ind i virksomheden, der trængte til at få en chance. Og gennem sit fair trade-projekt har hun blandt andet også støttet Kræftens Bekæmpelse med et solsmykke, der er blevet fremstillet af ghanesiske kvinder.

Pernille Bülow viste tidligt sin kreativitet og interesse for formgivning. Som barn begyndte hun at kreere smykker og skulpturer i alt fra metalafklip, knogler og blomster til afslebne strandskår. Og selv dengang havde hun også sans for at få en forretning ud af det. For allerede som 10-årig solgte hun sine kreationer fra en bod på vejen til naboer og forbipasserende. Og da hun senere besøgte Holmegaards Glasværk, var hun ikke i tvivl om, hvad hun ville bruge sit talent på. For glas fascinerede hende som materiale med det på én gang føjelige, bløde og varme glas, der hurtigt blev hårdt og koldt, som hun selv har udtrykt det på sin hjemmeside.

Hun blev udlært i 1982 på Orrefors Glasskola i Sverige. Derefter flyttede hun til Bornholm, hvor hun arbejdede på Baltic Sea Glass. I 1985 begyndte hun som selvstændig forpagter af Snogebæk Glashytte. Og hun slog til, da hendes svigerfar i 1989 tilbød hende at leje hans tidligere autoværksted i Svaneke, der siden er blevet hjemsted for hendes virksomhed Pernille Bülow Glas. Siden har hun modtaget flere priser, og hendes designs forhandles i dag af museer, gallerier og butikker over hele landet samt i udlandet. Og noget kunne tyde på, at forretningsgenet er gået i arv til næste generation, for det ældste af hendes fire børn Lakridskongen Johan Bülow er allerede blevet millionær på at handle med lakrids; et materiale, der jo også både kan være blødt og hårdt.