Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Det koster at blive kaptajn på sin egen båd til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det koster at blive kaptajn på sin egen båd

Dann Sidenius beskriver frikirkemiljøet i Danmark som sekterisk. ”Det, der kendetegner et sekterisk miljø, er ikke kærligheden, men de fælles værdier og meninger,” siger han efter at have forladt den frikirke, han var en del af i over 30 år. – foto: Leif Tuxen.

Annonce flexblock
flexblock
Forstør Send Print

Landets frikirker appellerer ikke til den brede danske befolkning. For kirkerne giver ikke plads til, at den enkelte kan være sig selv, mener advokat Dann Sidenius, som har forladt frikirkemiljøet efter mere end 30 år

”At blive kaptajn på sin egen båd, ja, det koster det, det koster.”

Dann Sidenius referer til en af sine foretrukne sange af Peter Sommer og Simon Kvamm, når han skal beskrive sin vej ud af den frikirke, han har været en del af siden teenageårene og i mere end 30 år.

LÆS OGSÅ:
Teologer: Kirken har forsømt Luthers spirituelle side

For nylig bragte dagbladet Politiken en kronik skrevet af Dann Sidenius med overskriften ”Frikirkerne er ubarmhjertige over for den frafaldne”. En kronik, han har taget tilløb til gennem de seneste seks år, efter at han forlod den frikirke i Rødovre, hvor en del af hans familie og venner fortsat kommer.

Han har ikke forladt kristendommen. Han har forladt den form for kristendom, som ifølge ham er herskende i de fleste danske frikirker. Dann Sidenius sad i flere år i kirkens øverste ledelse, og gennem samarbejdet med andre kirker og på grund af hans færden generelt i frikirkemiljøet mener han at kunne konstatere, at det billede, han tegner af sin egen kirke, i varierende grad er dækkende for frikirker i Danmark. Han ønsker ikke at sætte navn på kirken, han forlod, for han mener, at kritikken gælder de fleste frikirker i Danmark.

Annonce
Et kritikpunkt er tilstrømningen af nye medlemmer.

”I de over 30 år, jeg har været en del af frikirken i Rødovre, kom der ikke en eneste med en videregående uddannelse. Der er meget veluddannede og velbegavede mennesker i frikirkerne generelt, men det er unge, som er født ind i kirken, og nogle af deres venner, de har inviteret med, og som er blevet hængende. Det er ikke veletablerede, oplyste og kulturelle familier, der begynder i kirkerne,” siger Dann Sidenius og understreger, at menneskers værdi selvfølgelig ikke afgøres af længden af deres uddannelse. Men han mener, at det siger noget om den ensretning, som finder sted.

Nye voksne medlemmer er for ham at se folk med problemer i livet, eksempelvis ensomhed.

”De føler sig velkomne på grund af den åbenhed og venlighed, som findes i frikirkerne. Men jeg tror, at den almindelige oplyste dansker intuitivt fornemmer, at der er noget i frikirkerne, som vil begrænse vedkommendes måde at tænke på og være på,” siger han.

I frikirkerne er der en uudtalt guide for, hvordan man skal leve sit liv, mener Dann Sidenius.

”I bakspejlet kan jeg se, at jeg gik på kompromis med min egen personlighed. For eksempel læste jeg som ung en kort tid psykologi. Dengang var det ikke velset, for hvad skulle man med psykologer, når man havde Gud? Jeg havde i den tid en følelse af ikke at være god nok. Der var ikke nogen, der sagde noget negativt til mig, men i det øjeblik, jeg droppede ud af studiet, kom folk til mig og sagde, at det var Guds bønnesvar, at jeg stoppede,” fortæller Dann Sidenius.

Han accepterede også frikirkens syn på kvinder, og oplever det i dag som udtryk for, at han mistede noget af sin personlighed.

”Kvinderne kunne for eksempel ikke være med i den øverste ledelse, og i mange år måtte de hverken lede gudstjenester eller prædike, og selvom jeg havde svært ved at identificere mig med den sexistiske indstilling, accepterede jeg det altså. Man kunne godt komme i kirken, men hvis man ville have opgaver og ansvar, skulle man indordne sig,” siger han.

Et forhold til en anden mands kone blev grunden til, at Dann Sidenius forlod frikirken.

”Det var rædselsfuldt og helt uacceptabelt, det, jeg havde udsat manden og min ekskone for. Det vil jeg aldrig forklejne. Og det er vel også forståeligt, at menigheden reagerede, fordi det også var deres venner, det gik ud over. Men den måde, der blev reageret på over for mig, nemlig ved total tavshed, viser, at de venskaber, der opstår i en frikirke, ikke holder, når der er en, der træder for meget ved siden af.”

Ligesom Peter Sommer og Simon Kvamm synger det, har det kostet Dann Sidenius en del at forlade venner og familie i kirken. Folk, han har været sammen med til højtider, i hverdagen og i ferier.

Med et bibelcitat illustrerer han, hvad det sekteriske miljø skaber i frikirkerne. Jesus siger: ”Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden.”

”Men det er ikke det, der leves ud. Det, der kendetegner et sekterisk miljø, er ikke kærligheden, men de fælles værdier og meninger. Og derfor kan det være forbundet med store omkostninger at begynde at ændre værdier og meninger i en sammenhæng, hvor du samtidig har lagt hele dit liv, din sjæl og din identitet,” siger han.

Nogle vil måske spørge, om du selv praktiserer en kærlighed, som kan rumme frikirkerne.

”Der har været meget vrede fra min side, som har taget tid at bearbejde, men det, jeg nu forsøger, er at beskrive et system. Jeg er ikke ude på at pege fingre ad dem. Jeg er godt klar over, at jeg kommer med en kritik, men jeg forsøger at underbygge den, og jeg vil gerne diskutere det.”

Kærligheden og friheden skal igen i højsædet, hvis frikirkerne skal få nye veluddannede og ressourcestærke danskere som medlemmer, mener Dann Sidenius. Han spørger dog, om frikirkerne kan overleve, samtidig med at de mister den kontrol. Alternativet må være folkekirken. Imødekommenheden er ikke den samme som i frikirkerne, men der er plads til alle, mener han.

”Det er absurd, at jeg i dag ikke kommer i folkekirken, men jeg er blevet mæt af gudstjenester,” siger Dann Sidenius.

For dig er frikirken for snæver, men kan folkekirken ikke være for vid?

”Gud er blevet langt større for mig, efter jeg har forladt frikirken. Han er en barmhjertig og tilgivende Gud, som accepterer alle. Også at vi kommer tilbage til ham.”

Dann Sidenius sætter pris på friheden uden for frikirken.

”Det er stort for mig at få lov til at vælge mit eget liv og for eksempel vælge at flytte sammen med min kæreste, før vi blev gift. Nu er jeg kaptajn på mit eget skib,” siger han.

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode
Trådet overblik  |  Fladt overblik

Det er alt for nemt at generalisere

Ulla Jarnvig, publiceret d.16/02 18:28 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Det koster at blive kaptajn på sin egen båd
Det er interessant at læse interviewet, og dog er det slet ikke den frikirke jeg kender til. Det fremgår at frikirken i Rødovre med Dan Sidenius ord er representativ for frikirker i Danmark, og dog er min oplevelse at der er meget stor diversitet i det danske frikirkeliv. Jeg kan godt gå tilbage i tiden og se at der har været enkelte frikirkeretninger eller enkelte autonome frikirker, der har været præget af en meget høj bekendelse på bekostning af den gensidige kærlighed. Og der har da også været en noget “højere moral” end i andre kirker.
Dog er det jo sådan at folkekirken ikke har den store mulighed for at forholde sig til den enkeltes liv og gerning, på samme måde som en frikirke har. Det betyder så også at man kan leve, som man har lyst til i folkekirken og at man kan tro som man har lyst til. Man kan sågar komme der og slet ikke tro eller være præst og slet ikke tro uden at det gør så meget. Og det er selvfølgelig en stor forskel på folkekirken og frikirkerne. Det betyder slet ikke at den mellemmenneskelige kærlighed er større i folkekirken, måske er det i visse tilfælde blot ligegyldighed og det er så vidt jeg oplever det, meget langt fra kærligheden.

I interviewet fortæller Dan Sidenius at der ikke kommer veluddannede mennesker til firkirken han kom i, og derfor generaliserer han og siger at dette ikke sker i frikirker generelt. Det forekommer mig lidt for nemt. Hvis vi kigger på hvornår i liver mennesker tager stilling til livet, værdier, politik med mere, så er det netop i ungdomsårene at det sker. Hvis vi ser på diverse politiske organisationer, er de jo ofte præget af en stærk ungdomsorganisation, unge som også tager deres venner med, fordi de kæmper for noget de tror på er rigtigt. Det samme gør sig gældende i mange af de danske frikirker. Til forskel fra folkekirken (og ikke et ondt ord om folkekirken jeg har mange gode venner i folkekirken som jeg respektere højt), hvor de fleste bliver medlem ved barnedåb og er medlem resten af livet, hvis de ikke aktivt melder sig ud, Så er der en stor gruppe af mennesker der kommer i frikirkerne pga. et aktivt tilvalg.

Det er klart at mange søger kirken, også frikirken når de oplever kriser i livet. Det er ofte i krisen af vi har brug for at række ud efter noget der er større end os selv. Men jeg ser også en hel del veluddannede, det være sig advokater, psykologer, revisorer, og finansielle rådgivere m.fl. der vælger at være en del af en frikirke, som den jeg selv kommer i, som et aktivt tilvalg og ikke som noget de er vokset op i og ikke kan slippe ud af. Der er for mig at se overhovedet igen tilløb til den form for ensretning, som Dan Sidenius giver udtryk for i de fleste af de frikirker jeg kender til og jeg har haft kontakt med en del af dem igennem et virke i en spejderorganisation i 15 år og min gang i frikirkemiljøet i de sidste 32 år. Der er altid nogle enkelte der skiller sig ud, men det betyder ikke at vi kan generalisere og sige at det gælder alle, det ville jo være det samme som at sige at Dansk Folkeparti er toneangivende for alle folketingets partier, og det er der nok ikke så mange der vil tro på.

Det er rigtigt at der har været retningslinjer i nogle frikirker for hvilke tjenester kvinder kan have, på samme måde som den katolske kirke har retningslinjer for deres tjenester i kirken og som folkekirken også tidligere har haft. Dog må man sige at der heldigvis er sket et væsentigt skred i disse retningslinjer, hen imod en større accept af kvinders ligestilling igennem de sidste 30 år. Der er også retningslinjer for hvilken livsførelse eller offentlig holdning man accepterer i nogle af frikirkerne, på samme måde som der er retningslinjer i et politisk parti for hvad man kan gøre og mene, hvis man vil vedblive med at være medlem. Frikirkerne tager udgangspunkt i Bibelen på samme måde som folkekirken og det er klart at der er retningslinjer i Bibelen der er meget svære for frikirken at acceptere ikke bliver overholdt. Dette medfører en sjælden gang imellem at nogle føler sig “tvunget” til at påpege livsførelse der er i strid med disse, men det betyder jo ikke at alle der ikke “gør som der bliver sagt” bliver smidt ud af en frikirke. Er der noget der kendetegner os alle som kristne, så er det jo at vi, med Paulus ord: ikke gør det vi vil, men det vi ikke vil det gør vi. Og det er noget der gælder alle, også i frikirkerne.
Jeg vil da håbe at Dan Sidenius i fremtiden finder en kirke hvor han kan føle sig hjemme. Men det betyder ikke at alle kan accepter alt eller at dem der ikke gør det er sekteriske, blot fordi de ikke accepterer det Dan Sidenius mener er rigtigt.

Søren Holst
Psykoterapeut MPF
Link
flexblock
flexblock
flexblock

Job på k.dk I samarbejde med Jobzonen

  1. Kirkemusiker og lovsangsleder

    Bethlehemskirken

    Oprettet den: 25-03-2014

  2. Sognepræst

    Sct. Peders Pastorat i Århus Stift

    Oprettet den: 08-04-2014

  3. Kordegn ved Sthens kirke

    Sthens kirke

    Oprettet den: 04-04-2014

  4. Vil du arbejde og udvikle sammen med frivillige i KFUM og KFUK?

    KFUM og KFUK

    Oprettet den: 14-04-2014

  5. Christians Sogns Menighedspleje søger Sognemedhjælper

    Kristeligt Dagblad

    Oprettet den: 01-04-2014

  6. Børne- og ungemedarbejder

    Værløse Sogn

    Oprettet den: 16-04-2014

Se flere jobmuligheder
flexblock

Læs hele dagens avis

flexblock
Læs alle artikler her på siden samt i vores e-avis og apps - køb adgang for kun 79,- kroner om ugen
» Læs hele avisen her på siden samt i vores e-avis og apps: Få adgang for kun 79,- pr. uge flexblock

flexblock
flexblock
flexblock
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​