At leve er at være vej for andre

Komponisten og forfatteren Janne Mark udgiver i denne uge salmesamlingen Salmer fra Broen som både cd og korhæfte

Sagen er blevet betragtet som en prøvesag for, hvor curseren skal stilles i Europa i balancen mellem religiøs pluralisme og national kulturhistorisk arv. Og curseren er rykket bort fra den forestilling, at den religiøst neutrale stat er den bedste garanti for religions- og tankefriheden i Europa.
Sagen er blevet betragtet som en prøvesag for, hvor curseren skal stilles i Europa i balancen mellem religiøs pluralisme og national kulturhistorisk arv. Og curseren er rykket bort fra den forestilling, at den religiøst neutrale stat er den bedste garanti for religions- og tankefriheden i Europa. Foto: Leif Tuxen.

Som barn var der to bøger, som Janne Mark ikke kunne lade stå på sine forældres reol. Højskolesangbogen og især Den Danske Salmebog.

De vestjyske forældre i Struer var ellers ikke særligt kirkelige, men Janne Mark elskede fornemmelsen af at bladre igennem de fine, tynde stykker papir i salmebogen, der var fyldt med den ene store tekst efter den anden, fortæller hun.

LÆS OGSÅ: Salmer på skoleskemaet

Jeg lavede faktisk min egen lille hitliste over gode salmer og deres numre, så jeg altid kunne finde dem, siger Janne Mark, der siden er blevet salmedigter og komponist selv.

Janne Mark har tidligere udsendt flere anmelderroste cder i eget navn som sanger og sangskriver, ligesom hun har skrevet en bog sammen med sin mand, og til daglig er hun sanger i Brorsons Kirke på Nørrebro i København. Men i denne uge springer hun for alvor ud som salmedigter, når hun på én gang udgiver et korhæfte og en cd med titlen Salmer fra broen.

Salmesamlingen indeholder tolv nye salmer, der er forfattet i hjertet af København. Og mens Ribe-biskoppen og salmedigteren H.A. Brorson, som Nørrebro-kirken har taget navn efter, fyldte sine egne salmer med jyske naturskildringer, er billedsproget i Janne Marks salmer fyldt med byens rum. Der er således plads til både erantis og S-tog i hendes tekster.

Et enkelt sted sammensmelter Janne Marks salmepoesi endda politik og teologi, når hun i åbningssalmen Et hus at komme til skriver om et hus, hvor kærlighedens lov/står over den/som vi selv har bestemt/og sat så højt at næsten nær bliver glemt.

Den salme skrev hun til en mindegudstjeneste for de udviste flygtninge, som kirken til stor debat husede en periode. Og en anden salme fra samlingen Hvor en hånd fører våben skrev hun i sorg over den norske tragedie på Utøya med et håb om at finde fred i Guds hånd, men ellers er resten af samlingen udtryk for en universel eksistentiel søgen efter Gud, fortæller hun:

For mig er salmer en bevægelse fra et spørgsmål til en form for svar. Og mine egne salmer handler i bund og grund om at finde tilbage til Guds fred, så man kan måske sige, at jeg skriver mig ind i tilliden til Gud ved at skrive salmer, forklarer Janne Mark, der selv har oplevet et stort behov for at synge salmer i et moderne sprog med en lettilgængelig melodi.

Jeg har allerede afprøvet mine salmer i Brorsons Kirke, hvor vi længe har givet plads til den rytmiske musik, og det er der kommet rigtig fin respons på. For det er vores erfaring, at mange bedre kan forholde sig til rytmisk musik, men omvendt kan salmetekster give en anden form for plads til bevægelsen fra tvivl til tro end i for eksempel gospelmusik. Det bliver en slags musikalsk påmindelse om, hvor man kommer fra. Og hver dag kan på den måde kalde på en ny salme, siger Janne Mark, der selv har fået plads i Brorsons Kirkes salmebøger med en indklistret dåbssalme, som mange forældre synes er meget smuk:

Lyset er i dine øjne/strålerne rammer mig her/takker min Gud at jeg har dig/du er elsket for alt, hvad du er, skriver Janne Mark, der selv er mor til to.

Mine salmer udspringer selvfølgelig af mine egne erfaringer, og en del af teksterne ville jeg ikke have kunnet skrive for ti år siden. Men jeg har alligevel forsøgt at gøre dem universelle. For jeg synes, at det er meget vigtigt, at en salme ikke tager monopol på, hvordan man skal tro eller føle, men skaber et rum, som andre kan træde ind i med deres følelser og al deres tro og tvivl. For en salme lever jo kun i kraft af, at andre kan leve sig ind i den og gøre den til deres egen, siger Janne Mark, der samtidig undrer sig over, at der ikke er flere kvinder, der skriver salmer.

Bladrer man i Den Danske Salmebog, som jeg virkelig elsker, vil man opdage, at to tendenser gør sig gældende: Det er sjældent den samme, der har skrevet tekst og melodi til en salme. Til gengæld er det højst sandsynligt en mand, der har stået for begge dele. På den måde skiller mit eget projekt sig også ud, fordi jeg dels er kvinde og dels både har skrevet tekst og melodi selv, siger Janne Mark, der i samlingens efterord understreger, at hun ikke er teolog, men blot sanger, komponist og salmedigter.

Hendes salmer udspringer til gengæld af en dyb tro på, at vi alle har en plads i Guds plan, som hun skriver i salmen Sendte er vi alle:

Vi er jordens lys og salt,/gå, spred det overalt./Vis barmhjertighed, at leve er at være vej for andre,/gå med fred.

Salmer fra broen er udgivet af Kirkefondet og udkommer søndag den 7. april, hvor salmesamlingen vil blive præsenteret til en brunchgudstjeneste i Brorsons Kirke kl. 10.30.