Kirkerummet kalder på refleksion

Billedkunstneren Christian Lemmerz er manden bag en ny udsmykning af Lyngby Kirke. H

Christian Lemmerz har forsøgt at understrege kirkerummets invitation til stilhed med sin kirkekunst til Lyngby Kirke. –
Christian Lemmerz har forsøgt at understrege kirkerummets invitation til stilhed med sin kirkekunst til Lyngby Kirke. –. Foto: Leif Tuxen.

Det gamle kirkerum i Lyngby Kirke har gennemgået en mild forvandling, så det i dag fremstår langt lysere. Selv kirkebænkene er blevet malet lysere, og billedhuggeren Christian Lemmerz har designet et nyt håndblæst vindue, der giver rummet et mere metafysisk lys.

Den kendte billedhugger har også lavet et nyt krucifiks til kirken af to bronzetornegrene i en klump ler, der henviser til Guds skabelse af Adam. Lemmerz hovedbidrag til fornyelsen af kirkerummet er imidlertid det nye marmoralter, der i sig selv er imponerende.

LÆS OGSÅ: Kristendom er blevet et samtaleemne

Men da kirkeudsmykningen skulle indvies i december sidste år, blev en del af de fremmødte siddende. For alterbordet, der er udhugget i marmor som et klæde fuldt af stoflige folder, ligner så meget et rigtigt linned, at folk troede, at det rigtige alterbord først skulle afsløres senere, fortæller Christian Lemmerz med et stort grin.

Der var sådan lidt Kejserens nye klæder over den indvielse, fordi folk sad og ventede på, hvornår den rigtige kirkeudsmykning skulle vises. Men jeg syntes det var fedt. For det viser jo, at min illusion lykkedes, siger Christian Lemmerz.

Tanken bag det nye alter i massiv marmor er, at det på én gang bliver en offersten, en begravelsessten og et bord, man kan spise ved. Klædet omkring bordet har på samme måde flere betydninger. For det kan både fortolkes som et ligklæde og som en dug på bordet, forklarer kunstneren.

Mit udgangspunkt har været, at man ikke kan vise Gud. Og ved at skabe et klæde omkring et alter understreger man det, man ikke kan vise, ved at skjule det. Det fremmer jo mystikken i troen, men man kan også sige, at det bliver en slags refleksion over religionens natur, fordi alteret på den måde også viser det umiddelbart illusionistiske i troen, siger Christian Lemmerz, der selv har et modsætningsfyldt forhold til kristendom:

Jeg vil ikke kalde mig selv troende, men jeg kan ikke løbe fra, at en stor del af de fundamentale billeder, jeg arbejder med, kommer fra kristendommen. For de kristne billeder er et referencepunkt, som jeg hele tiden vender tilbage til som kunstner. Sådan tror jeg faktisk, at de fleste vestlige kunstnere har det. Selv når fotografer tager krigsbilleder, kommer de stærkeste billeder altid til at ligne Madonna med Jesusbarnet eller den lidende Kristus, siger Christian Lemmerz, der dog har afholdt sig fra at gøre sin egen kirkekunst i Lyngby Kirke alt for figurativ eller katolsk inspireret:

Kirkerummet er jo et af de få tavse rum, der er tilbage i den vestlige verden. Det er fascinerende, at der i vores tid stadig eksisterer et rum, der ikke er indrettet så funktionelt som muligt, men mere giver plads til refleksion. Der er ingen fjernsyn, mobiltelefoner eller baggrundsmusik. Og det ville jeg gerne understrege ved at skabe et stort rum, der var så roligt som muligt, forklarer Christian Lemmerz.