Københavnsk teaterfestival er en gave til provinsen

Den nye københavnske teaterfestival CPH STAGEsamler scenekunst fra hele landet og har også internationale ambitioner. Det giver landets teatre en unik chance for at vise, hvad de kan

Der er mange ting, man kan gøre for at hjælpe de forfulgte kristne
Der er mange ting, man kan gøre for at hjælpe de forfulgte kristne. Foto: CPH STAGE.

I det danske teatermiljø er der længe blevet sukket efter en ny teaterfestival.

For mens Danmark i for-vejen har en internationalt anerkendt børneteater-festival, der har eksistereret i 40 år, har det stået mere sløjt til, når det handler om at samle den danske scenekunst for voksne. Derfor er der store forventninger til den nye tilbagevendende teaterfestival CPH STAGE, der første gang finder sted den 5.-16. juni.

Som det fremgår af festivalens navn, foregår den i København, men ud over det københavnske publikum hører de små provinsteatre til de mest begejstrede modtagere af nyheden om den nye festival. For med mere end 100 visninger og deltagelse af knap 50 teatre og grupper fra hele landet giver det særligt landets små teatre en unik mulighed for at vise deres forestillinger for et større publikum og ikke mindst for pressen, fortæller Jens Svane Boutrup, der er teaterchef på Bornholms Teater og instruktøren bag forestillingen Grænsesyndrom, der spiller på teaterfestivalen på Teater Republique:

Vores forestilling er et godt eksempel på, at det giver god mening med en teaterfestival. For forestillingen sætter fokus på immigration, og det er jo et vigtigt emne, som ikke kun kommer Bornholm ved. Men små provinsteatre som vores har under normale omstændigheder ikke råd til at leje sig ind på københavnske scener for at vise, hvad de kan, siger Jens Svane Boutrup, der også er bestyrelsesmedlem i Teatrenes interesseorganisation, TIO.

Og han mener ikke, at han står alene med sin begejstring for den nye festival:

Der findes meget godt teater, der ikke ville komme til København, hvis det ikke var for den nye teaterfestival. Og der findes meget godt teater, som ellers aldrig bliver set af den landsdækkende presse. Det er for eksempel de færreste anmeldere, der gider flyve til Bornholm for at se en forestilling. Men her får vi mulighed for at blive en del af en samlet markedsføring, der i bedste fald skaber kontakt med både det københavnske publikum, anmeldere, kolleger og teaterindkøbere. Og for publikum er det jo også en unik mulighed for at få en slags overblik over, hvad der foregår på de danske scener.

LÆS OGSÅ: 20.000 vil se Dronningens Nøddeknækkeren

Den tankegang har også været med til at drive idéen om teaterfestivalen frem, forklarer festivalens direktør, Morten Krogh:

Vores mål har været at skabe et nyt vindue udadtil for teaterlivet. Som publikum tror jeg, at man vil få fornemmelsen af at kunne vælge mellem sæsonens højdepunkter fra hele landet. For festivalen ligger jo i slutningen eller lige efter teater-sæsonen, og det betyder, at de medvirkende teatre her har mulighed for at opføre udvalgte forestillinger for et nyt publikum. Men der bliver også smagsprøver på den kommende sæson, lover Morten Krogh, der selv peger på bredden af forestillinger som festivalens største kvalitet.

CPH STAGE byder da også på et bredt program med forestillinger på Det Kongelige Teater, på de store københavnske teatre og på de små teatre og breder sig ud på byens gader og pladser. Festivalen finder sted på 18 scener og teatre over hele byen, og årets program byder både på gamle klassikere, ny dansk dramatik, ny-cirkus, dans, musikteater, workshops og readings.

Blandt de forestillinger, man kan opleve, kan nævnes Breivik-stykket Manifest 2083 på Café Teatret årets mest omdiskuterede forestilling. Husets Teater inviterer igen til Jens Blendstrups Gud taler ud, som mange måtte gå forgæves til. Publikum kan også glæde sig til et gensyn med et par Samuel Beckett-klassikere som den anmelderroste Mens vi venter på Godot på Folketeatret og Slutspil på Teatret ved Sorte Hest, men også opleve den moderne late night-forestilling The Raven på Københavns Musikteater. Mungo Park deltager i festivalen med Forførerens dagbog med musik af Anne Linnet og sønnen Xander, ligesom Mungo Park har danmarkspremiere på Arternes oprindelse. Og flere teatre holder samtidig åbent hus.

Scenerne Aveny-T, Betty Nansen Teatret, Frederiksbergscenen (De Flyvende Grise) og Riddersalen samarbejder under overskriften Åbne Scener Frederiksberg fra den 14. til den 15. juni. Her kan man opleve en række forestillinger skabt til lejligheden. Forestillingerne er korte forløb, der opføres flere gange samme dag. Det er kongstanken, at publikum får mulighed for at nå smagsprøver fra alle scener over de to dage. Og sådan kan man måske også betragte hele festivalen, der gennem sine mange arrangementer snart giver det københavnske publikum og alle byens tilrejsende mulighed på at få smagsprøver på landets stærkeste scenekunst:

Drømmen er at skabe en årlig tilbagevendende teaterfestival i København, som kan styrke opmærksomheden om alt det gode teater, der findes i landet. Det er kun et år siden, at idéen opstod, og det kom virkelig nedefra i det danske teatermiljø. Derfor tror og håber jeg også, at endnu flere provinsscener vil støtte op om festivalen næste år, så vi kan samle hele landets teater, siger Morten Krogh.

I den kristne meditationsform, som praktiseres i blandt andet Øster Skerninge på Fyn, handler det om at lære at lukke alle tanker ude. – Privatfoto.
I den kristne meditationsform, som praktiseres i blandt andet Øster Skerninge på Fyn, handler det om at lære at lukke alle tanker ude. – Privatfoto. Foto: Anders Beier/mindgap.