Flot fotoudstilling viser Frodighedsdanmark

Fire fotografer viser en anden side af Udkantsdanmark i fotoudstillingen Uden for myldretid, der i øjeblikket kan ses på Bornholms Kunstmuseum

Henrik Saxgren er blandt de fire kunstfotografer, der har set Udkantsdanmark med andre øjne til udstillingen og bogen ”Uden for myldretid”. Her har han fanget et æbletræ på Bornholm. –
Henrik Saxgren er blandt de fire kunstfotografer, der har set Udkantsdanmark med andre øjne til udstillingen og bogen ”Uden for myldretid”. Her har han fanget et æbletræ på Bornholm. –. Foto: Henrik Saxgren.

Danmark er et dejligt land, synger Shu-bi-dua i en af deres sange. Men i medierne kan det til tider virke, som om landet er ved at falde fra hinanden, så snart man kommer uden for de store byer.

Danmarks yderområder er blevet kaldt Udkantsdanmark, Den rådne banan og det, der er værre. Og hvis man ikke kender de smukke steder selv, kan man hurtigt få indtrykket af, at det heller ikke kan betale sig at søge derud, når man læser avisernes nekrologer over de fjerne egne i landet. Men nu har fire kunstfotografer brugt mere end et år på at rejse gennem landets tyndtbefolkede områder for at skabe en række alternative billeder, der kan give de gængse fordomme om Udkantsdanmark modstand og modspil.

LÆS OGSÅ: Hjemstavnslitteratur fra Horsens ledsager kunstudstilling

Der er ikke brug for flere billeder af stagnation og afvikling, som fotoprojektets kunstneriske leder, fotografen Henrik Saxgren, udtrykker det.

De fire fotografers rejse rundt i landet er både resulteret i en stor bog og en vandrefotoudstilling, der netop er begyndt på Bornholms Kunstmuseum med samme titel som bogen Uden for myldretid med mere end 100 kunstfotografier.

Billederne bliver senere vist på Fuglsang Kunstmuseum, Vendsyssel Kunstmuseum og Kunstmuseet i Tønder. Og de moderne kunstfotografier skal ses i forlængelse af de kunstmalere, der tidligere i kunsthistorien netop er søgt ud til de danske yderområder for at søge inspiration til deres værker, mener Lars Kærulf Møller, museumsdirektør ved Bornholms Kunstmuseum.

I bogens forord citerer han Karen Blixen for at skrive:

Jeg har altid haft svært ved at se, hvordan et Landskab egentlig saa ud, hvis jeg ikke af en stor Mester har faaet Nøglen til det. Jeg har inderligst følt og erkendt et Lands særegne Natur dér, hvor den er blevet mig fortolket af en Maler.

Det er sådanne kunstneriske fortolkninger af Udkantsdanmark, de fire fotografer, Christina Capetillo, Torben Eskerod, Carsten Ingemann og Henrik Saxgren, leverer med hvert sit kunstneriske fokus. For de er alle udvalgt, fordi de ser verden med et kunstnerisk blik gennem deres linser, forklarer Lars Kærulf Møller:

Folk har som regel nogle medieskabte billeder på nethinden, hvis man siger Udkantsdanmark. Men her genopliver vi landskabstraditionen i kunsthistorien ved at lade en ny generation af kunstnere skildre landskaberne i vores del af Danmark. De skildrer landskaberne gennem fotografiet i stedet for gennem maleriet, men det er stadig med store kunstneres blik, som vi andre kan lære noget af, siger Lars Kærulf Møller og tilføjer:

Når jeg går gennem udstillingen og ser billederne af Udkantsdanmark, tænker jeg selv: Dér gad jeg godt bo. For billederne viser virkelig den skønhed og frodighed, der findes her, hvor man ellers altid hører, at der skulle være dødt, siger han og tilføjer:

Billederne kan ikke ændre den globale tendens til at flytte fra land til by. Men de kan stilfærdigt pege på nogle af de kvaliteter, der findes på landet. Og det har også fået mig selv til at få fornyet glæde over at bo her. I de 20 år jeg har arbejdet her, har jeg for eksempel aldrig spildt tid med at sidde i en bilkø på vej til arbejde. Og det er bare én af glæderne ved at bo her uden for myldretid, siger han.