Kristne i Østafrika ruster sig til religiøs strid

Granatangreb og præstedrab har fået kirker i Kenya og Tanzania til at indføre sikkerhedskontrol, før de holder gudstjeneste

I kølvandet på de seneste to års spredte angreb i ellers fredelige østafrikanske stater som Kenya og Tanzania, er der opstået en reel religiøs konflikt, vurderer Johnson A. Mbillah, ph.d. i kristen-muslimrelationer og leder af den kristne dialogorganisation Procmura.
I kølvandet på de seneste to års spredte angreb i ellers fredelige østafrikanske stater som Kenya og Tanzania, er der opstået en reel religiøs konflikt, vurderer Johnson A. Mbillah, ph.d. i kristen-muslimrelationer og leder af den kristne dialogorganisation Procmura. Foto: James Hager.

Når Shukuru Maloda, lutheransk distriktspræst på øen Zanzibar ud for Tanzanias kyst, tager sine messeklæder på før søndagens gudstjeneste, er det ikke uden en vis uro. En politibil patruljerer området ved kirken, vagter kontrollerer kirkegængernes tasker for våben, inden de lukkes ind, og afhører dem, der ankommer i sidste minut. Pastor Maloda selv er holdt op med at rejse alene og opholder sig heller ikke på åbne pladser:

Jeg plejede at være meget fri i det og sad i Forodhani Gardens (park ved havnefronten på Zanzibar, red.) med min kone til langt ud på aftenen, men det kan jeg bare ikke nu. Det er ikke komfortabelt, fortæller han.

Grunden er, at øen det seneste år har været scene for en optrappet konflikt mellem kristne og muslimer med fem nedbrændte kirker, én dræbt præst og flere sårede religiøse ledere, både præster og imamer, til følge. Samtidig vinder en radikal islamisk bevægelse ved navn Uamsho swahili for vækkelse frem blandt øens unge med optog, der hver gang ender i uro og hærværk.

LÆS OGSÅ: Problemer i paradiset

Også i den kenyanske kystby Mombasa ulmer uroen mellem kristne og muslimer, og det har ført til øget sikkerhed i flere kirker, blandt andet i en pinsekirke nord for Mombasa, hvor præst Harrison Gonah siger, at han føler, han står midt i en krig:

Vi har ansat vagter til at screene de mennesker, vi lukker ind i kirken, med metaldetektor. Og vi kan ikke længere holde bønnemøder under åben himmel, siger han.

Folk skal stå i kø, delt op i mænd og kvinder, for at blive visiteret og få tjekket deres tasker, før vi lukker dem ind. Mange kirker mister medlemmer nu, fordi folk synes, det er spild af tid at vente på at komme til gudstjeneste.

I kølvandet på de seneste to års spredte angreb i ellers fredelige østafrikanske stater som Kenya og Tanzania, er der opstået en reel religiøs konflikt, vurderer Johnson A. Mbillah, ph.d. i kristen-muslimrelationer og leder af den kristne dialogorganisation Procmura. Og selvom de kristne i muslimsk dominerede områder kan frygte for deres liv, er de selv med til at optrappe konflikten med en aggressiv retorik, mener han.

Kampen om dominans er reel. Det, der er særligt farligt her, er, at der også er kristne, der rejser til Storbritannien og oplæres i kristen ekstremisme. Og flere kirker er begyndt at importere prædikanter med en form for bekæmp dem-retorik, siger han.