Langsomt tv vokser i popularitet i Norge

Langsomt tv handler om fordybelse og om at skabe nye, overraskende formater, mener producenter

I programmet om Bergensbanen fra 2009, fulgte seerne på den nationale tv-kanal NRK gennem syv timer hele den ikoniske tur fra Oslo til Bergen. Det startede interessen for langsomt tv i Norge. På billedet ses et udsnit af Bergensbanen.
I programmet om Bergensbanen fra 2009, fulgte seerne på den nationale tv-kanal NRK gennem syv timer hele den ikoniske tur fra Oslo til Bergen. Det startede interessen for langsomt tv i Norge. På billedet ses et udsnit af Bergensbanen. Foto: Willy Haraldsen Norway.

Først tog norske tv-seere programmet om Bergensbanen til sig. Derefter Hurtigruten, laksefiskeri og ild i brændeovnen.

Nordmændenes fascination af langsomt tv, hvor man i timevis ser noget helt almindeligt, vokser støt i popularitet.

I programmet om Bergensbanen fra 2009, som startede det hele, fulgte seerne på den nationale tv-kanal NRK gennem syv timer hele den ikoniske tur fra Oslo til Bergen. Konceptet blev udtænkt som en markering af 100-året for togbanens åbning, og over en million nordmænd fulgte tv-rejsen gennem Norge.

LÆS OGSÅ: Danmarks unge bruger mindre tid foran fjernsynet

NRK blev mødt af en overstrømmende interesse for lignende programmer. Minut for minut-konceptet er siden blevet fulgt op af blandt andet 134 timer med Hurtigruten fra Bergen til Kirkenes og 11 timer gennem Telemarkskanalen.

Konceptet har nu grebet om sig, så NRK i februar sendte 12 timers direkte sending om brænde, hvor dedikerede træ-kyndige fortalte samtidig med, at seerne fulgte et bål brænde fra start til slut. Det nyeste projekt er en helaften med strik planlagt til den kommende vinter.

Langsomt tv handler om fordybelse og om at skabe nye, overraskende formater, mener producenten bag Bergensbanen.

Tv er for det meste blevet produceret på samme måde, men vi forsøger at fortælle en anderledes historie med nye temaer og emner. Jo mere forkert det er, jo rigtigere bliver det, siger Rune Moklebust til Time Magazine.

EKSTERNT LINK: Se det norske langsomt-tv her

Det norske fænomen er nået langt ud over landets grænser, og særligt amerikanerne kigger med undren på de sære tv-vaner. Der er ikke tegn på, at danskerne vil se meget lange tv-programmer, mener professor i medieforskning ved Aarhus Universitet Frands Mortensen.

Til gengæld mener han, at fokus på fordybelse er en stærk tendens.

Kvalitet og beherskelse af eksempelvis et håndværk har altid fascineret os. Det er langtfra sikkert, at tv-seerne regner med at gøre som i programmerne, men det er roen og dvælen ved at bruge hænderne, der tiltaler os, mener Frands Mortensen.

For de, der kan se norsk tv, sendes der i sommer 300 timer med skib fra Oslo til Kirkenes og retur.