Legetøjs-firma udfordrer DR med ny tv-kanal for børn

Med lanceringen af den nye net-baserede børnekanal ToonT, som er støttet af legetøjskæden BR, er internet-baserede tjenester kommet mere på banen, og nettjenesterne retter sig ikke kun mod voksne

De traditionelle tv-vaner er under stærk forandring, især for nutidens børn. I denne uge lancerede legetøjskæden BR en ny betalings-tv-kanal, ToonTV.
De traditionelle tv-vaner er under stærk forandring, især for nutidens børn. I denne uge lancerede legetøjskæden BR en ny betalings-tv-kanal, ToonTV.

Nutidens børn vokser op i en tid, hvor de traditionelle tv-vaner er under stærk forandring. Selvom DR har to populære børnekanaler til både små og store børn i form af DR Ramasjang og DR Ultra, er der tilsyneladende stadig plads på markedet til mere kommercielle konkurrenter til målgruppen.

I forvejen konkurrerer DR med Disney og andre dansksprogede tegnefilmskanaler. Men i det stadig mere fragmenterede mediebillede er internet-baserede tjenester også kommet mere på banen, og nettjenesterne retter sig ikke kun mod voksne.

LÆS OGSÅ: I fremtiden er vi vores egen tv-redaktør

Mange børn ser for eksempel allerede børnefjernsyn på Netflix, og i denne uge blev tendensen forstærket med lanceringen af den nye net-baserede børnekanal ToonTV, der blandt andet er støttet af legetøjskæden BR.

Kanalen er oprettet som en betalingskanal, men BR bruger den allerede nu som reklamesøjle i forbindelse med legetøjskædens 50-års-fødselsdag ved at tilbyde sine medlemmer gratis adgang til kanalen i seks måneder:

Børnene er vores fremtid, og udover at tilbyde sikkert kvalitetslegetøj går vi meget op i ansvarlig markedsføring. Deltagelse i ToonTV betyder, at vi kan garantere vores børn de trygge rammer, vi ønsker dem, siger BR Legetøjs loyalty manager Jacob Borup.

Den nye tv-kanal sikrer altså også BR og en række andre sponsorer en reklameplatform gennem kanalen.

LÆS OGSÅ: Voksne undervurderer børns interesse for nyheder

Bag ToonTV står en række erfarne tv-folk som Bent Hel-vang, der var med i etableringen af SBS TV, som siden har kastet en stribe velkørende kanaler af sig.

DRs mediedirektør Gitte Rabøl tager dog udfordringen roligt:

Det er rigtigt, at mediebrugernes forbrug bliver stadig mere fragmenteret. Sådan har det været længe, og udviklingen med et stadig større udbud af on demand-tv er et yderligere skridt i den retning. Men som jeg ser det, gør det kun behovet for public service-fjernsyn, der kan samle danskerne, endnu mere vigtigt, og det er jeg sikker på, at der vil være efterspørgsel på i fremtiden, siger Gitte Rabøl.

Stig Hjarvard, professor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet, er enig:

Mit gæt vil være, at DRs satsning på børne-tv bliver svær at konkurrere med. Og jeg tror først og fremmest, at den nye kanal vil stjæle seere fra de kommercielle tegnefilmskanaler, som der jo også er et marked for. Men der er ingen tvivl om, at de webbaserede tv-løsninger vil få stadig større del i markedet i fremtiden og især for den yngre del af befolkningen, siger han.