Vejen fra skibe til banker var for lang

Det hører til sjældenhederne, at tingene ikke munder ud i succes for Eivind Kolding, der i går blev fyret som topchef i Danske Bank. Men han tager det formentlig ret roligt

Eivind Kolding er kendt for altid at være rolig, humoristisk og lyttende. Men det var ikke nok i Danske Bank. –
Eivind Kolding er kendt for altid at være rolig, humoristisk og lyttende. Men det var ikke nok i Danske Bank. –. Foto: Thomas Lekfeldt.

Det kom som en overraskelse for de fleste, da topchefen i Danske Bank, Eivind Kolding, i går blev fyret efter blot halvandet år på posten. Dels fik han ikke lang snor til den enorme opgave, han blev sat til: at genskabe bankens lettere ramponerede image og position efter finanskrisen. Dels har den 53-årige jurist ikke just for vane at møde den form for modgang.

Eivind Kolding blev uddannet cand.jur. i 1983 og blev senere advokat og ansat i advokatfirmaet Bornstein og Grønborg. I 1992 blev han leder af direktionssekretariatet hos A.P. Møller-Mærsk, hvor han hurtigt steg i graderne, først som administrerende direktør i Maersk Hong Kong Ltd., siden som koncernfinanschef og så som administrerende direktør for Maersk Line. Hans succes var tilsat udbredt respekt for ham både som leder og som menneske med en særlig ro og uhøjtidelighed som unikke karaktertræk.

LÆS OGSÅ: Nyskabende forsker får Vejlederprisen

I begyndelsen af 2012 blev han så spurgt, om han ikke ville skifte posten som bestyrelsesformand i Danske Bank ud med posten som administrerende direktør. Det var et job, han godt kunne afslå. For der var store sko at fylde efter Peter Straarup, som havde haft jobbet siden slutningen af 1990erne. Desuden havde Kolding ingen egentlig bankerfaring.

Til gengæld var han kendt og anerkendt for at have kundefokus som sit store mantra i Mærsk. I de barske år under finanskrisen rejste han således verden rundt nærmest konstant for at tale med kunder og med de medarbejdere, der havde direkte kontakt til kunderne. Han ville vide, hvad det var, der skulle til helt praktisk. Og samtidig kunne noget af hans legendariske ro forhåbentlig smitte af i alle hjørner af organisationen i en tid, hvor bølgerne gik højt.

Det lykkedes. Ikke alene gik det stadig bedre for virksomheden, der var også stor opbakning bag Kolding. Han var simpelthen en dygtig chef. I en grad, så mange så ham som en oplagt efterfølger til Jess Søderberg som øverste chef i Mærsk.

Men han var også et helstøbt menneske, har det lydt i mange portrætter. Han er målrettet, som man skal være i den type job, han har været i, men mens mange andre har måttet afskrive det meste af omgangskredsen på grund af arbejdspres, har Kolding tværtimod fundet meget af sin energi i at holde fast i vennerne. Det er således meget kendetegnende, at han stadig mødes en gang om måneden med den kortklub, han grundlagde som studentermedhjælper på dagbladet Børsen for 35 år siden. Og han møder som regel op til den ugentlige tennisaftale lørdag morgen med en række andre erhvervsledere.

På den baggrund var han trods sine manglende bankkundskaber et oplagt valg som ny chef i Danske Bank. Var altså vurderingen dengang.

Det blev dog fra start særdeles turbulente halvandet år. Den storstilede reklamekampagne New Normal mødte massiv kritik, det samme gjorde beslutningen om at lukke 131 filialer landet over.

Også beslutningen om, at det fremover ville koste penge at have en almindelig lønkonto i Danske Bank, mødte drøje hug fra de kunder, han ellers var sat til at komme mere i møde.Internt var en kæmpe fyringsrunde heller ikke populær.

Det er nu hverken kritik fra kunder eller medarbejdere, som er den officielle forklaring på Eivind Koldings fyring. Den er i stedet, at det alligevel er nødvendigt med en leder, der har mere indgående bankkompetencer. En af de få ting, han ikke kan tilbyde.

Formår han at holde fast i sit gemyt, tager han dog formentlig det hele ret roligt.