5 stjerner: I slipstrømmen af Huck Finn

Det fremragende drama Mud fortæller en stor og varm historie om et tilsyneladende lille og koldt miljø

På en ø i Mississippifloden møder de to venner Ellis og Neckbone manden Mud, der med sine fantastiske fortællinger åbner deres verden.
På en ø i Mississippifloden møder de to venner Ellis og Neckbone manden Mud, der med sine fantastiske fortællinger åbner deres verden. Foto: Scanbox.

5 ud af 6 stjerner

De store spørgsmål om kærlighed, loyalitet og identitet er i spil for den 14-årige Ellis. Han bor sammen med sine forældre på en husbåd på en biflod til Mississippi, tæt på en lille flække i delstaten Arkansas. Forældrene har det ikke godt sammen, men det opdager Ellis nærmest ved et tilfælde, da han en morgen sniger sig ud for at være sammen med sin kammerat. Han kigger lige ind gennem et vindue og ser og bliver vidne til den tydelige misstemning.

Sådan åbner amerikanske Jeff Nichols sin film Mud. De temaer, han slår an fra start, holder han fast ved. Han gør det dramaturgisk perfekt og med en historie og nogle karakterer, der holder tilskueren bundet til lærredet i lidt over to timer. Ellis er en nysgerrig dreng ellers havde han ikke kigget ind gennem det vindue og den egenskab folder han ud i filmens løb. Ellis kommer til at møde kærligheden i mange former: den mellem forældre og børn, den mellem voksne og den, der spirer frem i ham selv i erkendelsen af, at jævnaldrende kan være andet end drenge, han går på opdagelse med.

LÆS OGSÅ:
Da englænderne (vistnok) stod sammen

Han lærer, at hans barnlige og romantiske forestilling om kærligheden kommer til kort over for de komplicerede forhold, han oplever både i de voksnes verden og i de første erfaringer, han selv gør sig med piger. Dobbeltheden mellem den stadig større desillusion, han oplever i mødet med de voksnes kærlighed, og hans egen vedholdende tro på netop kærligheden, er et af filmens centrale omdrejningspunkter. Den håndterer det fremragende.

Filmens miljø er både trøstesløst og tæt. Trøstesløst, fordi filmens personer lever fattigt og er ensomme enten sammen eller bare hver for sig. Og tæt, fordi de, når det gælder, ikke kan undvære hinanden.

På en ø i floden finder Ellis og vennen Neckbone en båd oppe i træerne. Den er havnet der efter den sidste oversvømmelse. De to drenge vil indrette den som deres hemmelige hule, men båden viser sig at være beboet. En mystisk mand, titlens Mud, har taget bolig i den, og med sine fantastiske fortællinger knytter han drengene til sig. Han får dem til at hjælpe med at kontakte den kvinde, Juniper, han elsker. En kvinde, han har slået ihjel for, så han er en jaget mand; men også en mand, der lever livsløgnen om, at bare han og Juniper kan have held til at stikke af sammen i båden, skal alt nok blive godt.

David Lynch førte os både i tv-serien Twin Peaks og i filmen Blue Velvet op i det nordvestlige USAs skovdistrikter og fortalte ligesom nyere film som Winters Bone og Hushpuppy om amerikanske verdener, vi ikke er vant til at høre om. Det samme gør Mud, der ligesom Blue Velvet giver et kig ind i voksenverdenen set med en ung mands øjne; men hvor den verden hos Lynch enten var syg eller sygeligt normal, er den i Mud mere dagligdags.

En stor oplevelse i en tæt fortalt film, der ikke kan sige sig fri for at tippe med hatten til den amerikanske klassiker over dem alle, Huckleberry Finn, i sin skildring af de to nysgerrige drenges liv på og ved den store flod. Mud fortæller en stor og varm historie om et kun tilsyneladende lille og koldt miljø.