Spændende kunst på Mudam i Luxembourg

I Luxembourg By er et nyt og arkitektonisk spændende kunstmuseum blevet en stor attraktion

Den spanske billedhugger Fernando Sánchez Castillos værk ”Bird Feeder”. I en fordybning øverst på kongekronen kommer der hele tiden fuglefrø, som fuglene så kan mæske sig i.
Den spanske billedhugger Fernando Sánchez Castillos værk ”Bird Feeder”. I en fordybning øverst på kongekronen kommer der hele tiden fuglefrø, som fuglene så kan mæske sig i. Foto: Henning Petersen.

For 20 år siden boede der ingen i Kirchberg, der dengang var et højt beliggende plateau med skov og marker.

I dag er det en moderne bydel nordøst for Luxembourg Bys centrum, Ville Haute.

I 2001 havde cirka 3500 mennesker bosat sig lidt spredt i forstaden, men i dag er området fuldt udbygget og præsenterer sig med afvekslende, moderne arkitektur i verdensklasse. Ikke boligbebyggelse, men institutioner, kulturhuse, hoteller og andre faciliteter som banker og indkøbscentre, der skal understøtte de flere tusinde mennesker, som nu arbejder her til daglig.

Mest bemærkelsesværdigt er nok de mange EU-institutioner: EU-Domstolen, dele af EU-Kommissionen, EU-Parlamentets sekretariat, Den Europæiske Investeringsbank og Europaskolen i Luxembourg.

Endelig og ikke mindst kan man her besøge et yderst interessant, men endnu ret upåagtet museum for moderne kunst: Musée dArt Moderne Grand-Duc Jean i daglig tale Mudam.

I Danmark er vi pænt stillet, når det drejer sig om at opleve moderne kunst i fine arkitektoniske rammer.

Men hvis nogen af den grund møder op på Mudam med en blasert mine og holdning til, at lille Luxembourg næppe kan præstere noget på højde med Louisiana i Humlebæk, Arken i Ishøj eller ARoS i Aarhus, så venter en overraskelse. For i Luxembourg får man en ganske særlig og tankevækkende oplevelse af samspil mellem landskab, arkitektur og kunst.

Museet blev indviet den 1. juli 2006 og er tegnet af den verdensberømte kinesisk-amerikanske arkitekt Ieoh Ming Pei. Blandt Peis hovedværker findes den pyramideformede indgang til Louvre-museet i Paris.

Mudam ligger i en park tegnet af den internationalt anerkendte franske landskabsarkitekt Michel Desvigne.

Kunstmuseet er en del af et større kompleks, der blandt andet også omfatter det historiske museum Dräi Eechelen.

Pei, der i 1983 modtog den prestigefyldte Pritzker Architecture Prize, der af fagfolk kaldes arkitekturens Nobelpris, har i det nye museum skabt rum for samtidskunst med plads til æstetik, refleksion og fordybelse. Overskueligt i omfang, overbevisende og egnet til at præsentere publikum for en i mere end én forstand stor kunst i sig selv er bygningen stor kunst.

Et fint samspil mellem bygningens indre og de ydre omgivelser og dristigt udførte glaskonstruktioner giver besøgende mulighed for udblik i alle retninger til parkomgivelserne og til himlen.

Endelig har I.M. Pei her som i flere af sine tidligere bygningsværker, for eksempel i Louvre, til væg- og facadebeklædning anvendt en særlig honningfarvet kalksten, som har den egenskab, at den ændrer karakter efter, hvilken tid på dagen eller året den reflekterer dagslyset.

Ved indvielsen af museet præsenteredes et særpræget, blivende rum, et metallisk, gotisk-inspireret kapel i stål og farvet glas, skab af belgieren Wim Delvoye.

Han er en provokatør, der på samme tid søger at skildre både det smukke og det hæslige mest det sidste. Obskøne figurer og billeder skaber tilsammen et ateistisk univers til beskuerens tolkning. Denne beskuer brød sig ikke om det men om resten:

Museets formål er at vise vekslende udstillinger af kendte eller mindre kendte moderne kunstnere, hvis værker kan opleves i harmoni med eller som kontrast til arkitekturen.

Museet har ikke nogen permanent udstilling, men ejer efterhånden selv flere end 550 malerier, skulpturer og installationer, som opstilles, når de passende kan supplere, hvad der temporært vises frem.

Cirka 20 af dem er dog placeret stationært i parken eller i museet, heriblandt den franske kunstnergruppe Art Orienté Objets værk Unrooted Tree ou la Machine à faire parler les arbres fra 2009.

Lige nu udstiller blandt andre Thea Djordjadze, der er født i Georgien, men bosat i Köln, skulpturer og installationer af daglige materialer, skabt til museets rum og kendetegnet ved en skrøbelig og forbigående karakter, som først færdiggøres under opsætning af værkerne, der i øvrigt kan ændres undervejs. Udstillingens navn er Vore fulde, og den er udviklet i samarbejde med Malmö Konsthall.

Videre opleves den schweiziske kunstnerduo Lutz & Guggisbergs humoristisk tankevækkende og omfattende installation The Forest. Andres Lutz og Anders Guggisberg bor og arbejder begge i Zürich.

Inden museet forlades, får man lyst til lige at smutte tilbage og se kunstnerduoens værker endnu en gang. For hvad var det nu, man så?

I museumsparken, tæt ved museumsbygningen, er opstillet en bemærkelsesværdig skulptur af den spanske billedhugger Fernando Sánchez Castillo.

Den bærer titlen Bird Feeder og er en humoristisk og uforskammet fremstilling af den spanske konge Filip V, der var hertug af Luxembourg fra 1700 til 1712.

Værket er opbygget, så det understreger forbindelsen mellem fugle og offentlige statuer.

En indbygget mekanisme fører hele tiden fuglefrø op til en fordybning på toppen af figuren. Fuglene lander der, bidrager med at patinere bronzefiguren, og de spildte frø kan spire i den dejlige have og park.

Til glæde for os!

Kristeligt Dagblad var inviteret til Luxembourg af Office National du Tourisme (www.visitluxembourg.com) og Luxair (www.luxair.lu).

Kunstmuseet Mudam i Luxembourg er tegnet af den berømte arkitekt Ieoh Ming Pei, der blandt andet også tegnede pyramidepartiet ved Louvre i Paris.
Kunstmuseet Mudam i Luxembourg er tegnet af den berømte arkitekt Ieoh Ming Pei, der blandt andet også tegnede pyramidepartiet ved Louvre i Paris. Foto: Henning Petersen