Danskerne vil se tv med høj hyggeværdi i krisetider

I en krisetid satser tv på venlige, uhøjtidelige programmer. Det er tv til det selskabelige samfund, hvor samvær og snak er i højsædet

Krisen kalder på tv med høj hyggeværdi. Derfor bliver tv i det nye år præget af programmer med fokus på det nære liv såsom madprogrammer med brødrene Adam og James Price (Arkivfoto)
Krisen kalder på tv med høj hyggeværdi. Derfor bliver tv i det nye år præget af programmer med fokus på det nære liv såsom madprogrammer med brødrene Adam og James Price (Arkivfoto). Foto: Kennet Havgaard Denmark.

Når tiden føles truende og presset, så vil man hellere lave en kage eller bygge et foderbræt til havens fugle end forholde sig til en kompleks verdens problemstillinger. Krisen kalder på tv med høj hyggeværdi. Derfor bliver tv i det nye år præget af programmer med fokus på det nære liv, forklarer TV 2s programredaktør, Palle Strøm.

Seerne har lyst til at se noget, som er tæt på deres hverdagsliv, siger han.

LÆS OGSÅ: Blandet modtagelse af DRs dækning af julen

På TV 2 har man primært dyrket det hverdagsnære og hyggelige fjernsyn i kanalens daglige magasinprogrammer, men i løbet af foråret får TV 2 en kanal, som er viet det nære stof. TV 2 Fri er navnet på den nye betalingskanal, som skal handle om alt det nære.

Det handler om jordnære emner, og eksperterne er ikke eksperter i gængs forstand, men ofte mennesker, som har en passion for det, de gør, siger Palle Strøm og nævner som et eksempel på en sådan ekspert bonderøven Frank Erichsen fra DR 1.

Og der er stor opbakning til tv uden konflikter og med en em af hygge, fremgår det af tal fra DRs medieforskning. Når DR 1 sender Spise med Price, så vælger mere end en tredjedel af de seere, som har tændt for fjernsynet, at følge brødrenes gemytlige madlavning. Der er en overvægt af seere over 50 år, som ser programmerne, og lidt flere kvinder end mænd.

Programplanchef Anne Engdal Stig Christensen fra DR afviser, at man satser på tv med høj hyggeværdi, men DR vil gerne lave tv, som kan samle hele familien, og det kan blandt andre Price-brødrene.

Vi har haft stor succes med venlige, inkluderende formater. Vi har en vision om fællesskaber, og i en mørk tid på året vil vi gerne lave tv, som samler familierne hjemme i stuerne. Senere på aftenen sender vi de programmer, som går til kanten og skaber en debat om for eksempel mobning eller socialt bedrageri, siger hun.

Kritikere og læserbrevsskribenter har foreslået, at Spise med Price tog sig en spisepause. Anne Engdal Stig Christensen er bekendt med kritikken, men der er ikke udsigt til en Price-pause på DR.

Der er en grænse for, hvor meget tv om mad vi skal sende, men den grænse er ikke nået, og der er ikke noget, som tyder på, at seerne svigter Spise med Price. Samtidig ser vi, at bagning nu er det nye sort, siger hun og henviser til programmet Den store bagedyst, som havde over en million seere. Bagedysten er et af de programmer, som kommer igen i det nye år.

Madglade brødre eller gæstebud på Kronborg, hvor James Price og Mette Blomsterberg serverer. Ifølge lektor ph.d. Kirsten Frandsen, Institut for Informations- og Medievidenskab ved Aarhus Universitet, er det tydeligt, at kanalerne skruer op for hyggen i eksempelvis madprogrammerne.

I forhold til tidligere bliver programmerne pakket ind i et lag af selskabelighed, som opfylder forskellige former for behov hos seerne: Man lærer lidt om mad og opskrifter, men samtidig er man i godt selskab. Programmernes formål er ikke primært at give råd og vejledning, men at det skal være hyggeligt og uhøjtideligt, siger Kirsten Frandsen.

Hun har fulgt udviklingen i genren tilbage fra 1980erne og kategoriserer dem som såkaldt livsstilsprogrammer.

Engang var det talkshow, som voksede. I dag er det programmer, hvor man tematiserer det hverdagsagtige, kedelige og rutineprægede. Når man laver det til tv, så bliver det fremstillet som en uhøjtidelig, overskuelig leg, og som seer fyldes man med fortrøstning, siger hun.

En klassiker i livsstilsgenren er gør det selv-manden Flemming Leth, som iført overalls lærte DRs seere om små forbedringer og reparationer i hjemmet for snart 10 år siden. Nogle af Kirsten Frandsens studerende satte sig for at undersøge, hvordan seerne anvendte de mange oplysninger i Leths programmer. De studerende konkluderede på baggrund af interview med trofaste seere, at Leths praktiske anvisninger kun i beskedent omfang blev omsat til hjemlige projekter.

Udbyttet af den slags programmer ligger snarere på et mentalt plan. Det er rart at vide, at man nok ville kunne lave en italiensk salat fra bunden eller reparere havebænken, hvis man skulle, siger hun.

Når konditoren Mette Blomsterberg tager sine to døtre med i køkkenet og frembringer søde sager på DR, mens hun det ene øjeblik smalltalker med pigerne og det andet øjeblik giver praktiske råd til seerne om temperering af chokolade, er det et udtryk for det selskabelige samfund. Det selskabelige samfund, som medieforsker Stig Hjarvard har beskrevet i en bog med samme titel, er en kultur, hvor medieudviklingen handler mere om samvær, leg og snak end om at udfordre seernes egen viden.

Det er medieforsker Christa Lykke Christensen, som er lektor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet, der stiller diagnosen og siger:

Fra kanalernes side handler det om at skabe et tilhørsforhold til seerne og lave programmer, som er venlige. Det er den samme sociale modus, som man finder til en reception. Vi skal mingle og være flinke, selvom vi måske slet ikke det.

Men bliver det ikke trættende i længden, hvis tv udvikler sig til en uendelig reception med kronisk konversation? Svaret er ja, og også hyggeligt tv må hele tiden forny sig. Christa Lykke Christensen forklarer, at en af de nye tendensers er, at man indbygger en konkurrence i flere af programmerne om hverdagens sysler. Den store bagedyst handlede om bagning, men der var også et konkurrenceelement. I et nyt program på DR 1 får James Price en gæst, og de dyster om, hvem der laver den bedste ret.

Det er ikke en alvorlig konkurrence, men en venlig dyst, hvor man bagefter kan skåle med hinanden, for det vigtige er, at det foregår i et tilforladeligt, harmonisk program med en hyggelig stemning. Det er underholdende feel-good-tv og med til at sprede feststemning i løbet af en uge.