Nationalmuseet forkynder en sekulær myte, som moderne mennesker hylder

Hvorfor fortsætter oplyste historikere med at udbrede usandheder om middelalderen, spørger Marie Krarup (DF) i dette debatindlæg

Marie Krarup, folketingsmedlem, Dansk Folkeparti
Marie Krarup, folketingsmedlem, Dansk Folkeparti. Foto: Bax Lindhardt/ Denmark.

Debatindlægget er skrevet af Marie Krarup, cand.mag. og folketingsmedlem for Dansk Folkeparti

DEN 18. DECEMBER kunne man i Kristeligt Dagblad læse, at Undervisningsministeriet har besluttet, at konfirmationsundervisning ikke kan blive del af helhedsskolens understøttende undervisning, fordi konfirmationsundervisning er forkyndende.

Understøttende undervisning er den nyskabelse, der fylder så meget tid i den nye skolereform, at det bliver en heldagsskole. Understøttende undervisning rummer til gengæld musik og sport og alle de andre ting, som børnene før brugte deres fritid på, men som nu trækkes ind i heldagsskolen. Men konfirmationsundervisning må altså ikke indgå, fordi folkeskolens undervisning ikke må være forkyndende.

Sådan. Nu skal børnene altså gå til konfirmationsundervisning i de sene eftermiddagstimer, hvor de naturligvis er trætte og hellere vil hjem.

Men er det sandt, at skolens undervisning ikke er forkyndende?

Jeg har lige skrevet til direktøren for Nationalmuseet og brokket mig over en del af udstillingen i middelalderafdelingen. Museet udstiller nemlig en symbolsk skitse over kristenheden, som viser, at man i middelalderen troede, at Jorden var flad. Det kan man læse i en medfølgende tekst fra museet. Men det har historikere gang på gang påvist ikke er i overensstemmelse med sandheden. Man kendte ikke hele jordkloden og slet ikke Amerika i middelalderen, men man havde faktisk en ret god forståelse af geografien. De kort, som en senere tid har misforstået som et bevis på, at man troede, at Jorden var flad, er ikke geografiske kort, men derimod symbolske skitser over kristenheden.

Den falske myte om dumheden i middelalderen gentages i mange skolebøger.

Men hvorfor fortsætter oplyste historikere med at udbrede usandheder om middelalderen? Det er der faktisk en god forklaring på.

Myten om dumheden i middelalderen indgår i den generelle myte om den mørke middelalder, der blev lanceret i renæssancen. Denne myte blev gentaget af oplysningsfilosofferne i 1700-tallet. Myten går ud på, at skildre middelalderen det vil sige mellemtiden mellem den klassiske storhedstid og den nye oplyste tid som fyldt med dumhed, religion og snæversyn. Men så blev lyset fra den klassiske oldtid genfundet, og dumheden, religiøsiteten og uvidenheden overvundet. Mellemtiden var altså et sort intermezzo, hvor lyset gik tabt, men senere blev genfundet.

DET ER LETTERE at være en lysets helt på en sort baggrund. Myten om middel-alderen har dermed en funktion ved at skabe baggrund og drama for den nye oplysning fra renæssancen og frem. Samtidig giver myten indhold. For myten viser, hvad der skal bekæmpes: uvidenhed, religiøsitet og snæversyn.

Hvis man aflivede myten og accepterede den sande historie om, at renæssancen blot er en naturlig følge af middelalderen, hvor der blev lagt en mængde grundsten til det, der senere kom til blomstring som den europæiske kultur og den moderne verden ja, så kommer man til at savne drama, men også mål med sit eget virke.

Myten giver dermed sådan som alle myter til enhver tid har gjort en verdensforståelse og en mening med tilværelsen. Myten er dermed sådan som alle myter til enhver tid har været forkyndelse!

Nationalmuseet forkynder en sekulær myte, som moderne mennesker hylder. Og skolernes historiebøger forkynder den sekulære myte, som moderne mennesker tror på. Troen er så stærk, at den fastholdes, selvom det gang på gang påvises, at middelalderen slet ikke lever op til sin rolle i myten.

Skal jeg vælge mellem kristen eller sekulær forkyndelse i skolen, så foretrækker jeg langt den kristne forkyndelse. Af to årsager: Den er sand, og den er indskrevet i vores grundlov i paragraf 4. Tolkningen af paragraf 4 (Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sådan af staten) kan sagtens være, at kristen forkyndelse kan ske i statens skoler.

Derimod har jeg svært ved at se, hvordan man kan tillade for eksempel muslimsk, sekulær eller asa-forkyndelse i den danske folkeskole.

Marie Krarup er cand.mag. og folketingsmedlem for Dansk Folkeparti