Dansk litografi i lange baner

bog

Det er en stor præstation, Peter Schmidt Hansen har stået for: at skrive litografiens kunsthistorie i Danmark. Ikke grafik i det hele taget, men alene stentrykket, der opstod som egentlig massproduktionsmetode under Napoleonskrigene og som faktisk søgtes anvendt i felten sidenhen. Det var en teknik, der krævede håndtering af tunge sten, hvorpå der tegnedes og ætsedes. Med det dynamiske 1800-tal var der masser af opgaver for de litografiske anstalter. De kom og gik i overensstemmelse med markedskonjunkturerne for det var ikke mindst reklamen, der i første omgang gjorde brug af det nye medium.

Langsomt fulgte de egentlige kunstnere efter. Længe var det dog serier af topografi og eksempelvis folkedragter, der produceredes. Omkring 1900 sker der dog noget, idet man særligt i Danmark opdyrker kunstplakaten. En hel række af de store reklametegnere og dekorationskunstnere får et medium, der virkelig kan ses i bybilledet og i avisernes tillæg. Den store generation tæller Thor Bøgelund-Jensen, Svend Brasch, Valdemar Andersen og Axel Nygaard.

Med kunsttidsskriftet Klingen, der er futurismens talerør under Første Verdenskrig, lyses litografien i kuld og køn. Da først Grafisk Skole åbner i 1920 er der ingen ende. En strøm af landets bedste unge kunstnere får nu mulighed for at komme ud til almindelige mennesker i prisbillige tryk. De grafiske værksteder blomstrer atter op, Jens Christian Sørensens Trykkeri kom til at arbejde for cobrakunstnerne. I tidsskifterne fik man originalgrafik ikke bare på omslaget, men som enkelttryk.

Hele denne fantastiske historie fortæller Peter Schmidt Hansen i en række klart opdelte faser. Ofte meget detaljeret, men hvor finder man ellers en bog med alle de oplysninger samlet? Det er en uomgængelig håndbog for enhver, der arbejder med eller samler grafik. Med fremragende registre og bilag gives der en skat. Bogen er en skøn bog, prægtigt i trykket og flot i opsætningen trykt det bedste sted i Danmark. Ingen tvivl.

Bogen bærer præg af at være en enspænders værk. Sproget er til tider lidt omstændeligt, og der er fejl, der burde have været støvsuget bort i en god korrektur. Det ændrer ikke ved bogens store brugbarhed, både som en fortælling om en kunstnerisk teknik og som et katalog over den danske litografis historie gennem snart et par hundrede år helt op til i dag.

kultur@k.dk