Piger lider af frygt for at fejle

I mange henseender klarer piger sig i dag uddannelsesmæssigt bedre end drenge. Men pigerne føler sig samtidig mest pressede, for mens drengene kæmper for at vinde, kæmper pigerne for ikke at tabe, påpeger psykolog

Mens drengene i skolen kæmper for at vinde, kæmper pigerne for ikke at tabe, påpeger psykolog.
Mens drengene i skolen kæmper for at vinde, kæmper pigerne for ikke at tabe, påpeger psykolog. Foto: Sofie Amalie Klougart.

For nylig satte fem forskere fra Norges Handelshøyskole i Bergen 523 elever fra niende klasse på en række opgaver, der skulle vise, hvor villige de unge var til at konkurrere. De unge skulle løse nogle opgaver, hvor de blev belønnet med penge, efter hvor mange point de scorede. De kunne selv vælge, om hvert point fast skulle belønnes med en krone, eller om de ville deltage i en konkurrence, hvor de kunne tjene op til tre kroner pr. point på at være blandt de bedste, men også risikerede at ende med nul kroner.

Det viste sig, at 51 procent af drengene valgte at konkurrere mod 31 procent af pigerne, som frem for chancen for at vinde ekstra foretrak at undgå risikoen for at tabe det hele. Det vidner om, at piger generelt er mindre risikovillige, mener Ingvild Almås, lektor ved Norges Handelshøyskole og medforfatter på undersøgelsen.

Hvis man ser bort fra forsøgspersonernes sociale baggrund, deres forskellige selvtillid og forskelle i, hvor godt de præsterer, står der en forskel tilbage, som vi ikke kan forklare med andet, end at drengene foretrækker konkurrence, mens der er langt flere piger, der ikke kan lide at skulle konkurrere. En årsag til modviljen kan være, at konkurrencen indebærer risiko for at tabe, men vores udgangspunkt er, at alle burde konkurrere mere, fordi det er gavnligt, siger hun.

Kønsforskellen i synet på konkurrence handler ikke kun om, at piger ikke kan lide at konkurrere. Det er snarere et spørgsmål om opvækst og socialisering, der gør, at drenge i højere grad har mod på at konkurrere end pigerne, der spiller sikkert, mener kønsforsker på Roskilde Universitetscenter Jo Krøjer.

Der har været en forståelse i den danske folkeskole om, at drenge er mere konkurrenceorienterede end pigerne. Man har brugt konkurrence som en måde at motivere drenge til hvad som helst, og på grund af den socialisering har man vænnet drenge til, at konkurrence er ganske naturligt. Omvendt har man haft den opfattelse, at piger er mere samarbejdsorienterede. Derfor bliver piger i højere grad vænnet til at vise hensyn til andre i stedet for at konkurrere, siger hun.

Cirka 39 procent af danske unge i 20 års-alderen går i gymnasiet eller HF, og her er det faktisk pigerne, der klarer sig bedst. Men det er også i den aldersgruppe, pigerne har det værst, hvis man kigger på rapporten Danskernes sundhed Den Nationale Sundhedsprofil 2013 fra Sundhedsstyrelsen.

LÆS OGSÅ: Pigerne gør det godt, men har det faktisk skidt

Den manglende konkurrenceevne, de høje karakterer og det lave selvværd kan faktisk godt hænge sammen, mener privatpraktiserende psykolog Mette Bauer, der har arbejdet mange år i studenterrådgivningen. I sin praksis møder hun mange piger i gymnasiealderen, der kæmper med lavt selvværd, angst og stress, men samtidig får høje karakterer i skolen.

Fordi kvinder ikke opdrages til konkurrence på samme måde som drenge gør, skaber det i pigerne et krav om perfektion. Står man i en konflikt som dreng, kan man enten vælge at bøje sig for udfordreren eller kæmpe mod ham. Man er vokset op med, at man enten vinder eller taber en konflikt, og sådan er naturens gang. Men hos pigerne er det mere en subtil konkurrence, fordi man er blevet socialiseret anderledes. Hvis man kan undgå konfrontationer, er det bedst, og for at det kan lade sig gøre, skal man være perfekt, siger hun og fortsætter:

Og så går det galt, hvis man bliver afsløret i, at man ikke er perfekt. Man frygter konstant et maskefald, og det, der hos pigerne ligner konkurrence, kan i virkeligheden skyldes en dyb usikkerhed på egne evner. Drengene kæmper altså for at vinde, pigerne kæmper for ikke at tabe.

Liv&Sjæl side 14

leder side 16