Fra fiasko til filmisk succes


Fra fiasko til filmisk succes

William Friedkin lavede i 1977 Frygtens pris over en roman med samme navn fra 1949 af Georges Arnaud. Det gik mildt sagt ikke godt. Det begyndte under optagelserne med naturkatastrofer, der gjorde filmatiseringen næsten umulig.

Færdig blev den dog, men ved premieren blev den beskyldt for at være et plagiat af en guldpalmevinder fra 1953, der også var bygget over Arnauds roman.

Så blev filmen klippet om, og alt endte i kaos. Det førte til, at Friedkin lagde sag an mod sit filmselskab, som han for øvrigt vandt, men der var dømt fiasko over det filmprojekt.Men det er jo set før, at fiasko kan vendes til triumf. Ja, vi har jo lige haft påske, ikke sandt? Det må have pint instruktøren, at hans film fik den skæbne, så han har sammen med et nyt filmselskab sammenklippet filmen på ny. Og som i påsken: nederlag til sejr. Der er kommet et medrivende drama ud af det, og filmen fortjener fuldt ud den hyldest, den fik i Venedig sidste år.

LÆS OGSÅ: Kun godheden kan udfylde meningsløsheden

Den handler om fire mænd, der midt i den sydamerikanske jungle skal transportere noget farligt sprængstof. De fire mænd har vidt forskellige årsager til, at de befinder sig i den situation.

På et tidspunkt klager den ene en amerikansk gangster sin nød til en ven, der skaffer ham ud af USA. Han spørger vennen: Hvor skal jeg hen?. Han får intet svar. Det er det eksistentielle spørgsmål, filmen skildrer: Hvor skal vi hen? Hvis det er frygten, der driver os, har det bitre konsekvenser. Man kunne næsten komme til at tænke på Luthers salme Nu fryde sig hver kristen mand, hvor prisen for syndens sold er døden.

Disse fire befinder sig i syndens sold og i et hul midt i en ubeskrivelig fattigdom i Sydamerika, hvor livsmulighederne er små. Inde i denne elendighed er der et olieselskab, der skal have transporteret eksplosive stoffer gennem junglen. Det er dødsensfarligt, og der er kommet en mørk og spændende film ud af det hele. Filmoptagelserne er fra 1970erne, men bærer ikke præg af altmodisch-hed. Filmen rummer også en mytologisk historie om menneskets kamp mod frygten og synden. Er der sejr i den kamp, hvis mennesket er alene? Påsken giver et svar. Filmen giver det samme, bare på en anden måde.