Her er 10 måder at gøre et godt førstehåndsindtryk på

Troværdighed er den vigtigste egenskab, hvis vi skal gøre et godt førstehåndsindtryk på andre, mener den amerikanske psykolog Amy Cuddy. Hun giver 10 gode råd om, hvordan du gør et positivt indtryk

Hvis du vil gøre et godt førstehåndsindtryk, skal du huske at lytte mere, end du taler. –
Hvis du vil gøre et godt førstehåndsindtryk, skal du huske at lytte mere, end du taler. – .

Lad os forestille os, at du møder en ny, potentiel kunde, en potentiel samarbejdspartner eller en potentiel arbejdsgiver. Hvad betyder så mest for ham eller hende? At du er veluddannet, erfaren og dygtig, eller at du er troværdig og sympatisk?

Mange mennesker vil antage, at dygtighed, ekspertise og erfaring betyder mest.

Naturligvis tror vi sådan. Men det er altså helt forkert.

Ifølge Amy Cuddy, der er uddannet psykolog på Harvard Universitet i USA, vil den måde, som folk umiddelbart bedømmer dig på, have meget lidt at gøre med, om du er veluddannet eller kompetent. I stedet vil folk ubevidst stille sig selv ét spørgsmål, når de først møder dig: ”Kan jeg stole på ham eller hende?”. Det skriver det amerikanske erhvervsmagasin inc.com.

Ifølge Amy Cuddy er troværdighed – som også inkluderer varme og et vindende væsen – alt.

”Set ud fra et evolutionært perspektiv,” skriver hun i sin bog ”Presence” (Nærvær, red.), ”er det mere afgørende for vores overlevelse at vide, om en person fortjener vores tillid.”

Selvfølgelig kan en umiddelbart sympatisk væremåde hurtigt miste sin effekt, hvis der ingen substans er bag. Her kommer begavelsen ind: Når du har vist, at du er troværdig, kan du begynde at bevise, at du er begavet.

Kort sagt, gem dit cv lidt væk, for først er du nødt til at vise, at du er en person, der kan opbygge og vedligeholde gode relationer, få indflydelse – på en god måde – på mennesker omkring dig, og få folk til at føle sig godt tilpas i dit selskab.

Så hvordan kommer du til at fremstå mest muligt sympatisk og troværdig på en ægte og autentisk måde? Amy Cuddy har 10 gode råd:

Lyt meget mere, end du taler.
Stil spørgsmål, bevar øjenkontakten, smil, nik og reager ikke så meget verbalt som nonverbalt. Det er alt, hvad der skal til for at vise den anden person, at han eller hun er vigtig. Når du taler, skal du ikke komme med gode råd, medmindre du bliver bedt om det. Ved at lytte viser du, at du interesserer dig meget mere for personen, end hvis du kommer med gode råd. Tal kun, når du har noget vigtigt at sige – og definer altid det som vigtigt, der betyder noget for den anden person, ikke for dig.

Vend rampelyset mod andre.
Ingen modtager nok ros. Ingen. Så begynd med at fortælle folk, hvad de gjorde godt. Skam dig, hvis du siger, at du ikke ved, hvad de har gjort godt. Det er dit job at vide det. Ikke blot vil folk sætte pris på din ros. De vil også sætte pris på, at du er opmærksom på, hvad de har lavet. Og så vil de føle sig lidt dygtigere og meget vigtigere, og de vil elske dig for at få dem til at føle sig på den måde.

Brug aldrig selektiv hørelse.
Nogle mennesker er ude af stand til at høre noget, som er sagt af nogen, som de føler på en eller anden måde er under dem. Mennesker, der gør et godt førstehåndsindtryk, lytter nøje til alle, og de får os alle – uanset position eller social status – til at føle, at vi har noget tilfælles med dem. For det har vi. Vi er alle mennesker.

Læg dine ting væk.
Når du taler med andre, så lad være med at tjekke din telefon, kig ikke på din skærm, og lad i det hele taget være med at fokusere på noget andet, ikke engang et enkelt øjeblik. Du kan ikke få en god kontakt med andre, hvis du har travlt med dine egne ting samtidig. Giv andre den gave, din fulde opmærksomhed er.

Giv før du modtager – og antag, at du aldrig vil modtage.
Tænk aldrig på, hvad du kan få. Fokuser på, hvad du kan give. At give er den eneste måde at etablere en reel forbindelse og relation på.

Opfør dig ikke selvhøjtideligt.
De eneste, der er imponeret over en hoven, prætentiøs og selvhøjtidelig person, er andre hovne, prætentiøse og selvhøjtidelige personer. Vi andre er ikke imponerede, og vi hader, når du træder ind i rummet.

Indse, at andre mennesker er vigtigere.
Du ved allerede, hvad du ved, og du kender dine synspunkter. Du kan ikke lære noget af dig selv. Men du ved ikke, hvad andre mennesker ved, og alle, uanset hvem han eller hun er, kender til ting, som du ikke ved noget om. Det gør andre mennesker meget vigtigere end dig selv – fordi du kan lære noget af dem.

Vælg dine ord med omhu.
De ord, du bruger, påvirke holdningen hos andre. For eksempel er du ikke ”nødt til at gå til et møde”, men du skal ”mødes med andre mennesker”. Du behøver ikke at ”interviewe jobansøgere”, du skal derimod ”vælge en skøn person, som skal være med på holdet.” Vi ønsker alle at blive associeret med glade og entusiastiske mennesker. De ord, du vælger, kan hjælpe andre mennesker med at føle sig bedre tilpas – og du får det også bedre med dig selv.

Du må ikke diskutere andres fejl.
Indrømmet – vi kan alle sammen godt lide at høre lidt sladder. Problemet er bare, at vi ikke nødvendigvis kan lide, og vi respekterer absolut ikke dem, der kommer med snavset. Grin ikke ad andre mennesker. Når du gør det, spekulerer mennesker omkring dig på, om du nogle gange griner ad dem.

... Men indrøm egne mangler.
Vær ydmyg, del dine fejltagelser, indrøm dine fejl, vær den advarende fortælling, og grin ad dig selv. Mens du aldrig bør grine ad andre, bør du altid grine ad dig selv. Folk vil ikke grine ad dig. Folk vil grine med dig.