Afrika er rigt på børn men fattigt på børnefilm

Afrikanske børnefilm er en mangelvare på et kontinent, hvor underholdning til børn bliver importeret fra USA, Europa og Asien. Det ønsker unge afrikanske filmskabere nu at lave om på

Afrikanske børn har brug for at se afrikansk producerede tegne- og animationsfilm, som de kan identificere sig med. Underholdningsudbuddet til børn afspejler en vestlig livsstil, mener programdirektør for filmværkstedet Maisha i Uganda.
Afrikanske børn har brug for at se afrikansk producerede tegne- og animationsfilm, som de kan identificere sig med. Underholdningsudbuddet til børn afspejler en vestlig livsstil, mener programdirektør for filmværkstedet Maisha i Uganda. . Foto: Scanpix.

Mens Nollywood i Nigeria poster blockbustere til voksne afrikanere på markedet i en lind strøm, så kniber det, når det gælder afrikansk produceret underholdning til børnene. Faktisk kniber det så meget, at man ikke engang kan tale om nogen børnefilmsindustri i Afrika. Det mener programdirektør for filmværkstedet Maisha i Uganda Fibby Kioria.

”Vi befinder os stadig på et meget tidligt stadium i udviklingen af en bæredygtig filmindustri, og fokus ligger på produktionen af film til voksne, fordi antagelsen er, at det er her, pengene er,” siger hun.

Men afrikanske børn har brug for at se afrikansk producerede tegne- og animationsfilm, som de kan identificere sig med. Det nuværende underholdningsudbud til børn afspejler en meget vestlig livsstil ifølge Fibby Kioria.

”Det er uhensigtsmæssigt for et barn i Afrika at vokse op med forestillingen om, at det er en del af et normalt liv at kunne spise pizza eller slik hver dag eller at kunne få nyt tøj hver uge. Realiteten er, at der er tale om to forskellige verdener. Samtidig lægger vestlig børneunderholdning heller ikke vægt på den kirkebaserede moral, der fylder meget i Afrika for tiden,” siger hun.

Hos det danske Center for Kultur & Udvikling, der blandt andet støtter et animationsprojekt i det vestafrikanske land Burkina Faso, hører man også om de unge afrikaneres distance til deres egen historie og baggrund,” fortæller programleder Louise Friis Pedersen.

”Jeg hører fra kolleger i flere afrikanske lande, at især de yngre generationer ikke føler stolthed over deres egen kultur og derfor orienterer sig mod vestlige værdier og kultur. I værste fald vokser de op med en opfattelse af, at deres egen kulturarv og egne kulturprodukter ikke er 'gode nok' eller er sekundære, for-di de ikke oplever dem afspejlet i radio eller tv,” siger hun.

Det vil den burkinske animationsfilmskaber Doh Daiga gerne ændre. Han gik selv i gang med at lave film, fordi han på et tidspunkt blev træt af ikke at kunne genkende sig selv på film og tv. Men hvis der skal gang i filmproduktionen, må ændringen også komme fra børnenes forældre, mener han.

”De fleste afrikanske børn ikke så meget som overvejer at uddanne sig til at blive tv-producent, animator eller skuespiller, fordi der bliver set ned på den type job i vores samfund, og det lider filmindustrien under. Som det er nu, bliver tv- og filmproduktionen i Afrika ledet af mennesker, der er passionerede nok til at 'turde risikere' en karriere på området,” siger han.

Udfordringen er at over-bevise investorer, filmpro-ducenter og instruktører om, at der også er penge i film og tv til børn. I afrikanske lande gives der som regel ikke støtte til tv- og filmproduktion.

”Vi kommer ikke til at se afrikanske børnefilm, før filmskaberne er sikre på, at de kan tjene penge på at producere dem,” understreger Fibby Kioria.

Men at der er penge at tjene, tvivler man ikke på hos Center for Kultur & Udvikling. Den kreative industri er i vækst på kontinentet og kan være en god indtjeningsmulighed for eksem-pelvis et land som Burkina Faso, der ikke har et væld af råstoffer eller en masse god landbrugsjord at gøre godt med, fortæller Louise Friis Pedersen.

”Over en 10-årig periode oplevede udviklingslandene en stigning på over 12 procent i eksport af kreative varer. FN-organisationerne Unesco og UNDP taler om, at kreative industrier har et uudnyttet potentiale, og at der ligger bæredygtig økonomisk vækst gemt der,” siger hun.