Aulaen gav rum til mange smukke oplevelser

Inspireret af professor Johannes Nørregaard Frandsens klumme om begrebet aula vil en læser beskrive sine egne erfaringer med Danmarks første skoleaula

Aulaen på Katrinedalsskolen i Vanløse er en stor oval og højloftet sal med balkoner i tre etager ud for klasseværelserne. Billedet stammer fra skolens gen-åbning efter Besættelsen i 1945.
Aulaen på Katrinedalsskolen i Vanløse er en stor oval og højloftet sal med balkoner i tre etager ud for klasseværelserne. Billedet stammer fra skolens gen-åbning efter Besættelsen i 1945. . Foto: Polfoto.

Inspireret af professor Johannes Nørregaard Frandsens klumme om begrebet aula vil jeg ikke fare i blækhuset, men styrte mig over tasterne (”sproget udvikler sig jo”) for at beskrive mine oplevede erfaringer med Danmarks første skoleaula.

I 1930 flyttede jeg som toårig til Bangsbovej i Vanløse ved København og blev gennem to år vidne til påbegyndelsen af byggeriet på nabogrunden, hvor man var ved at opbygge Katrinedalsskolen, et byggeri, som kom til at betyde noget positivt for mit senere liv! Jeg begyndte min skolegang i Katrinedalsskolen, hvor jeg gik fra første klasse til afslutning med mellemskoleeksamen.

Denne nye skole var ikke alene udstyret med en fornem aula, men også udbygget med særlige specialrum for alle særfag som tegning, naturhistorie, fysik og kemi samt sløjd og håndarbejde.

Men aulaen var med til at give mig og andre modtagelige sjæle en kulturel start, den var nemlig en stor oval og højloftet sal med balkoner i tre etager ud for klasseværelserne, så vi kunne stå derude og deltage i morgensangen - hvortil skoleorkestret spillede - og høre på skoleinspektøren, der hver morgen holdt en lille tale til os alle. En imponerende kvindelig skoleleder, Margrethe Pedersen, som på talerstolen var iklædt sort pelscape og lang kjole. Og hendes ord var lige så stilfulde som påklædningen og meget oplysende, hvad enten hun fortalte om, hvorfor flaget var på halv stang denne morgen, eller hun havde andre dagsaktuelle begivenheder at meddele. Hun annoncerede også, når vi kunne glæde os til en større begivenhed i aulaen, nemlig symfonikoncerter, hvortil alle elever med pårørende var inviteret, eller teaterforestillinger i form af skolekomedier.

Inspektøren var ikke alene en stor kulturformidler, men også en særdeles aktiv leder, som for eksempel personligt mødte op i alle klasser, hvor hun fik forelagt protokollen, og hvor hun stillede spørgsmål til de enkelte elever, når hun fornemmede at noget var ”skævt”. Blandt andet spurgte hun mig: ”Hvorfor har du mg- i tysk, når du har mg+ i engelsk?”... Og det fik konsekvenser!

Men tilbage til aulaen. Ved juletid var den en stor oplevelse. Der var anbragt en kæmpe lysestage i ”trappetrin” med i alt 22 stearinlys. Det 22. lys på toppen repræsenterede den dag, hvor juleferien startede.

Lysene blev tændt dag for dag af de små fra førsteklasserne, pigerne udklædt som feer og drengene som alfer.

Jo, aulaen gav rum til mange smukke oplevelser.

Selvom der var 36 elever i hver klasse (1800 elever i alt), og ikke alle lærere var lige sympatiske, så fil vi ikke alene lært ”at regne og skrive”; vi blev også indpodet en ”kulturfornemmelse”, takket være inspektøren og aulaen.