Hvis et barn tidligt i opvæksten bliver præget med fordomme om andre mennesker, vil det påvirke deres verdenssyn resten af livet. Men allerede fra 10-års-alderen er børn langt hen ad vejen i stand til at inddrage deres egne erfaringer i vurderingen af andre og dermed ikke lade sig påvirke af andres fordomme.
Det er konklusionen fra forskerne Sonia Kang og Michael Inzlicht fra University of Toronto i Canada, som har undersøgt canadiske børns måde at håndtere fordomsfulde oplysninger om andre mennesker på og offentliggjort resultaterne i det videnskabelige tidsskrift Personality and Social Psychology Bulletin. Det skriver hjemmesiden videnskab.dk.
LÆS OGSÅ: Danskerne er fulde af sproglige fordomme
De canadiskeforskere mener, at børn i seksårsalderen bygger deres opfattelser af andre på de instruktioner, de har fået af folk rundt om dem. Men når børnene nærmer sig 10 år, forandrer det sig, så de stoler mere på egne erfaringer.
Undersøgelsen bestod i, at forskerne inddrog 300 elever fra 1., 2. og 3. klasser på en skole i Toronto. De fortalte børnene, at der var to grupper den røde gruppe og den blå gruppe og at deltagerne i forsøget tilhørte de røde. Derefter kunne de begynde at eksperimentere med børnenes opfattelse af de blå.
I et forsøg gav forskerne nogle af børnene information om, at børn fra den blå gruppe opførte sig skidt mod de røde. Andre oplevede et ubehageligt møde med de blå. Her kunne børn i den blå gruppe have givet 10 klistermærker eller slik til den røde deltager, men gjorde det ikke. Det viste sig, at børn i 1. klasse, som fik negative oplysninger, opfattede de blå som værre end dem, som reelt oplevede, at de blå børn ikke ville give slik og klistermærker. I 3. klasse var det omvendt. Her blev børnene mere påvikret af deres egne erfaringer med de blå end af fortællingerne om, hvor slemme de blå var.
I næste forsøg blev den negative foromtale ledsaget af, at de blå børn var søde og gav mange klistermærker eller slik. Også her var der forskel på de yngste og de ældste. I 1. klasse bevarede børnene det negative indtryk trods den efterfølgende positive oplevelse. I 3. klasse var det omvendt.
Ud fra undersøgelsen konkluderer forskerne, at voksne har et særlig tungt ansvar for, hvilken information de formidler om andre befolkningsgrupper til børn under 10 år.