Europa har fået smag for afrikanske krokodiller

Zimbabwe eksporterer stadig større mængder krokodillekød til slagterforretninger og restauranter i Europa. Krokodilleskindet går til Gucci

Det er blevet populært at opdrætte krokodiller på farme i Afrika. Krokodilleskindet går til de berømte europæiske modehuse Prada, Gucci og Hermès.
Det er blevet populært at opdrætte krokodiller på farme i Afrika. Krokodilleskindet går til de berømte europæiske modehuse Prada, Gucci og Hermès. . Foto: Scanpix.

Der er på alle måder langt fra det fattige nordlige Zimbabwe til slagterforretningen og den tilhørende restaurant, ”Slagter Stig”, i Stege på Møn.

Men der er ikke for langt til, at kødet fra de zimbabwiske krokodiller ender i den mønske slagters kølemontrer, hvorfra de fortsætter rejsen til danskernes gryder og middagsborde.

Hos Slagter Stig er der ganske pæn efterspørgsel på det lyse magre kød, især i turistsæsonen, fortæller den 26-årige slagtersvend Kasper Olsen.

”I højsæsonen sælger vi nok cirka 50 krokodillehale-fileter om ugen, det svarer til fem-seks kilo kød i alt. Folk køber typisk kødet som en sideordre til deres hovedmåltid. Vi plejer at sige til kunderne, at krokodillekød smager nogenlunde som kylling, men at kødet har en grovere struktur, der minder mere om fisk,” siger han.

100 gram afrikansk krokodillekød koster 69 kroner i slagterforretningen, hvor det bliver regnet for en eksotisk delikatesse.

Lidt anderledes ser det ud i Kina og USA’s sydstater, hvor krokodillekød længe er indgået som en nogenlunde almindelig ret på menuen og blandt andet kan ind- tages i form af dybstegte ”krokodillenuggets” eller krokodilleburgere.

Danskerne er således langt fra alene om at ville sætte tænderne i krokodillekød. For nyligt kunne det zimbabwiske firma Padenga Holdings nemlig offentliggøre, at firmaets eksport af krokodillekød til Europa var vokset med 25 procent i løbet af 2015 til et samlet salg af 290 tons. I alt slagtede firmaet godt 46.000 krokodiller i 2015.

Krokodilleopdræt har været en nicheindustri i Zimbabwe siden midten af 1960’erne, og ni ud af 10 af Padenga Holdings krokodilleskind går til de berømte europæiske modehuse Prada, Gucci og Hermès, der forarbejder og forvandler skindet til ekstraordinært dyre luksusgenstande i form af håndtasker, punge, urremme og sko.

De rige og berømtes efterspørgsel på modehusenes krokodille-accessories er umættelig, og det kan tage op til tre år fra den dag, en kunde afgiver bestilling på en krokodilleskinds- taske, til den er klar til levering. Prisen starter ved 30.000 kroner og går langt højere op, ikke mindst når det gælder den verdensberømte ”Birkin-taske” op-kaldt efter den i dag 69- årige britisk fødte skuespiller og sangerinde Jane Birkin, som i 1970’erne var kæreste med den franske, nu afdøde, multikunstner Serge Gainsbourg. Prisen på en ny Birkin-taske i krokodillelæder starter ved 140.000 kroner og går langt højere op.

Når modehusenes krokodilletasker hænger sammen med fileterne i kølemontren hos Slagter Stig, er det, fordi det afrikanske krokodillekød er et biprodukt fra krokodilleskindsindustrien.

For at skindet skal tage sig kønnest ud, kødet smage bedst og fortjenesten blive størst, er zimbabwerne gået væk fra at fodre krybdyrene med kød, forklarer finansdirektør i Padenga Holdings, Oliver Kamundimu.

”De (krokodillerne, red.) får foderpiller af fiskemel, vitaminer, mineraler og majs. Det har fungeret godt for os med forbedrede vækstrater og gladere krokodiller,” siger han i en pressemeddelelse ifølge den daglige sydafrikanske internetavis IOL News.

Krokodillekød smager nogenlunde som kylling, men kødet har en grovere struktur, der minder mere om fisk.
Krokodillekød smager nogenlunde som kylling, men kødet har en grovere struktur, der minder mere om fisk. Foto: Slagter Stig