Flypassagerer har intet at frygte næsten

Selvom hver fjerde lider af flyskræk, er den reelle fare ved flyvning forsvindende lille. 2012 var det sikreste år nogensinde i vestlig flytrafik, og skulle man opleve en flyulykke, er der 96 procents sandsynlighed for at overleve

Farligst er det at være flypassager med afrikanske flyselskaber. I Afrika er ulykkesrisikoen 10 gange så stor som i Europa. –
Farligst er det at være flypassager med afrikanske flyselskaber. I Afrika er ulykkesrisikoen 10 gange så stor som i Europa. –. Foto: .

Der er produceret ikke så få katastrofefilm i Hollywood, og der er blevet solgt ikke så få alkoholiske hjertestyrkninger fra stewardessernes salgsvogne, fordi rigtig mange mennesker er bange for at flyve. En undersøgelse fra flyselskabet British Airways har vist, at omkring hvert fjerde menneske lider af flyskræk, og for hvert 10.menneske er der tale om en egentlig fobi.

Det er for rigtig mange svært at flytte opmærksomheden fra tanken om, at der er en risiko for ulykker eller ligefrem nedstyrtninger, når man puttes ind som passager i en kabine med vinger og motorer, som derpå bringes i ekstremt høj fart og farer højt op på himlen. Men nu bekræfter nye tal, hvad eksperter har sagt flere gange før: Der er ikke noget at være bange for næsten.

Ifølge det amerikanske nyhedsmagasin Time Maga-zine har den internationale flytrafik-organisation IATA netop opgjort ulykkesstatistikken for 2012 og konklu-derer, at det forgangne år var det sikreste år nogensinde at være flypassager. Hver dag i 2012 gennem-førte passagermaskiner bygget efter vestlige sikkerhedsstandarer i alt 100.000 problemfri flyvninger. I løbet af hele året var der kun tre større ulykker med vestlige maskiner, og ingen af disse stammede fra de 240 flyselskaber, som er tilknytttet IATA.

LÆS OGSÅ: Kulturrejser i børnehøjde

Farligst er det at være flypassager med afrikanske flyselskaber. I Afrika er ulykkesrisikoen 10 gange så stor som i Europa. Også i Latinamerika er sikkerhden mindre end på vore breddegrader, konstaterer IATA.

Hvis man sætter en streg i regnskabet, hver gang én passager foretager én flyvning, når regnskabet for hele verdens flytrafik op over tre milliarder. Alligevel kostede alle ulykker sidste år relateret til flytrafik kun 414 menneskeliv, et fald i forhold til 486 i 2011. Det er naturligvis stadig 414 dødsfald for mange, men sammenligner man for eksempel med verdens biltrafik, anslår verdenssundhedsorganisationen WHO, at denne koster 1,3 millioner menneskeliv om året, mens dødsfald ved bilulykker i Europa i år 2000 blev opgjort af EU til cirka 40.000 om året. Selvom verdens befolkning kører en hel del mere i bil, end de flyver i fly, ændrer det ikke ved, at bilpassagerer udsætter sig for en betydeligt større risiko end flypassagerer.

Ud over den rent irrationelle frygt, som bunder i, at man bliver lukket inde i et transportmiddel, hvor man selv er uden kontrol og indflydelse, næres megen flyskræk af forestillingen om, at hvis det går galt, så går det rigtig galt. Men den antagelse er der heller ikke dækning foir i statistikken. Time Magazine citerer en officiel amerikansk statistik, som viser, at knap 96 procent af alle flypassagerer, som bliver involveret i, hvad der kategoriseres som ulykker, slipper levende fra dem.