Forretningsmanden, der satte kors på sprit og gær

Et af Danmarks ældste og mest kendte logoer er malteserkorset, der blandt andet findes på gærpakker og snapseflasker. Symbolet skyldes forretningsmanden C.F. Tietgens kristne engagement, siger arkivar og seniorforsker

Malteserkorset er stadig på snapsen fra De Danske Spritfabrikker og er i dag et af de ældste og stærkeste brands, vi har. –
Malteserkorset er stadig på snapsen fra De Danske Spritfabrikker og er i dag et af de ældste og stærkeste brands, vi har. – . Foto: Jens Dresling/Polfoto.

Hvad har gærpakker, Aalborg-snaps og Det Forenede Dampskibsselskab, DFDS, tilfælles? Svaret er et kors. Eller mere præcist malteserkorset – et symbol brugt af kristne riddere siden det første korstog. Korset har siden 1800-tallet været logo på snapseflasker, gærpakker og skibe, og det kan man takke erhvervsmanden Carl Frederik Tietgen for.

Tietgen (1829-1901) var bankdirektør og stod i spidsen for DFDS samt De Danske Spritfabrikker, som blev grundlagt i 1881 som en fusion mellem flere brændevinsfabrikanter. Ud af denne fusion udsprang De Danske Gærfabrikker senere.

 

Det var Tietgen, der i sin tid foreslog at sætte malteserkorset på de forskellige produkter. Og dermed gjorde han malteserkorset til et brand, længe inden man var begyndte at tale om design og brands, siger arkivar og seniorforsker hos Rigsarkivet Steen Andersen.

”Tietgen havde sans for at fremstille produkter af en bestemt kvalitet, som kunderne kunne huske. Mange kunne fremstille gær og brændevin, men Tietgen ville have, at hans produkter kunne genkendes. Så han så tidligt værdien i at have et klart og tydeligt symbol på sin vare.”

Og det er ikke tilfældigt, at Tietgen valgte netop malteserkorset, som ifølge Steen Andersen symboliserer mådehold, retfærdighed, styrke og forsigtighed.

 

”Valget af korset er et klart udtryk for, at Tietgen var meget mere end en forretningsmand. Bag den kolde og kyniske person, som han tit skildres som, var han et meget kristent og altruistisk menneske. Han var først og fremmest en grundtvigianer, der ville skabe og gøre noget for sine medmennesker. Han valgte blandt andet at købe Lyngby Kirke for at skabe en grundtvigiansk menighed tæt på København. Samtidig bidrog han til op- førelsen af Marmorkirken, hvilket ikke var for at markere sin rigdom, men for at give noget varigt videre til samfundet.”

Tietgens valg af korset kom også i kølvandet på nederlaget i 1864, siger Steen Andersen.

”Her så Tietgen et behov for at gøre noget for at hjælpe Danmark til at blive et stærkt land igen. Det skulle ske med et stærkt og nationalt symbol. Her har han tænkt på korset, som vi også så i dannebrog.”

At et symbol for blandt andet mådehold og forsigtighed pynter spritflasker kan måske virke en anelse ironisk. Men frem til 1910-1915 blev snaps nærmest set som et lægemiddel, siger Steen Andersen. Samtidig er det nok de færreste, som tænker over korsets betydning, når de til julefrokoster finder snapsen frem.

”I dag ser vi det mere som et mærkat. Men det gør det ikke mindre utroligt, at malteserkorset stadig er der og i dag er et af de ældste og stærkeste brands, vi har.”