Monets landskab foreviges

I Giverny kunne Claude Monet give sig hen til sine to lidenskaber: maleri og havekunst. Haven er naturens ...

I Giverny kunne Claude Monet give sig hen til sine to lidenskaber: maleri og havekunst. Haven er naturens maleri, sagde han. Foto: Scanpix

Markerne omkring Monets have i Giverny, hvor han malede sine åkander, er blevet sikret mod bebyggelse, så hele landskabet bevares, som impressionismens fader så det

Claude Monet elskede bakker, blomster og vand. Alt dette var der til overflod i Giverny, 75 kilometer fra Paris. Og sådan forbliver det. Omgivelserne omkring huset og haven i den lille landsby, hvor Monet malede nogle af sine mest berømte billeder, vil blive ved med at se ud, som impressionismens store maler så dem.

Den franske udgave af Statens Kunstfond, Académie des Beaux-Arts, har netop købt 70 hektar landbrugsland og skov ”for at bevare det landskab, som Claude Monet kendte, elskede, vandrede i og så ofte malede”, som Akademiet forklarer.

”Den store eng lige ved siden af Claude Monets vandhave gik længe under navnet Poppellunden. Det var netop på et stykke af denne eng, at han anlagde sin vandhave i slutningen af 1800-tallet,” siger Hugues R. Gall, leder af Fondation Claude-Monet, som ejes af Académie des Beaux-Arts.

Claude Monets hus i Giverny i Normandiet er et monument i kunsthistorien. Hans berømte åkandebilleder blev malet her, i den vandhave med den berømte japanske bro, som impressionismens fader selv anlagde.

Hver morgen sejlede en havemand rundt i dammen og rensede åkanderne for eventuel sod og støv fra landevejen, så deres snehvide og skært rosafarvede kronblade kunne fremstå i deres rette nuancer, når mesteren selv sejlede ud i robåden for at male dem.

Da Claude Monet flyttede ind i huset i Giverny i 1883, var han 43 år og allerede en af impressionismens hovedfigurer. Sammen med Auguste Renoir havde han udviklet den karakteristiske maleteknik med de små, meget tydelige penselstrøg, da de hen over sommeren 1869 malede sammen på Croissy-øen midt i Seine-floden.

De brød med malerkunstens hidtidige ideal om naturtro fremstillinger og ville i stedet fange lyset og bevægeligheden i naturen. Det vakte skandale, og udtrykket impressionisme blev første gang benyttet meget nedsættende af en fransk kunstkritiker, der gjorde sig lystig over Monets maleri ”Impression soleil levant” af en solopgang over byen Le Havre.

I Giverny kunne Claude Monet give sig hen til sine to lidenskaber: maleri og havekunst. Haven er naturens maleri, sagde han, og han anlagde selv den frodige blomsterhave, Le Clos Normand, med blåregn og roser, georginer og hortensiaer i subtile farvespil, afhængig af årstiden.

Både blomsterhaven og vandhaven blev et af Claude Monets foretrukne motiver, et kæmpemæssigt og naturligt stilleben.

I sine senere år malede han især serier af de samme motiver, i forskelligt lys og fra forskellige vinkler, og et af disse motiver var broen i vandhaven og åkanderne, som han malede 250 gange. Huset og haven i Giverny er for længst blevet omdannet til museum og tiltrækker 700.000 besøgende hvert år. Men de omgivende marker, hvor Monet blandt andet malede et af sine billeder af valmuemarker, var til salg.

Med købet har Académie des Beaux-Arts sikret, at valmuemarkerne forbliver, som Claude Monet så dem.