Nu er det slut med at returnere ”dårlige” koner i Uganda

Det skal ikke længere være muligt for en ugandisk mand at levere en hustru, som han er utilfreds med, tilbage til hendes familie og få brudeprisen tilbage

Ugandiske kritikere af brudeprisen mener, at traditionen med brudepris er med til at fastholde kvinder i voldelige ægteskaber og opmuntrer til børneægteskaber, fordi fattige familier lader sig friste til at gifte meget unge døtre bort i bytte for penge og husdyr.-
Ugandiske kritikere af brudeprisen mener, at traditionen med brudepris er med til at fastholde kvinder i voldelige ægteskaber og opmuntrer til børneægteskaber, fordi fattige familier lader sig friste til at gifte meget unge døtre bort i bytte for penge og husdyr.- . Foto: Isaac Kasamani/AFP/Scanpix.

I lighed med mænd i en lang perlerække af afrikanske lande har ugandiske mænd i århundreder haft en smutvej ud af et for dem dårligt fungerende ægteskab. I det østafrikanske land er det nemlig skik og brug, at fortryder en mand sit ægteskab, fordi konen af den ene eller anden grund ikke lever op til hans forventninger, så kan han levere hende tilbage til hendes mor og far.

Forældrene er til gengæld forpligtede til at tilbagelevere brudeprisen i form af køer, en bil, geder, bananvin, hvidevarer til køkkenet eller lignende til den utilfredse ægtemand.

Talt i kilometer er der langt fra Uganda i øst til Nigeria i vest, men der er ikke langt, når det gælder sammenblandingen af hustruer, forventninger og økonomi. For nylig forlangte den 57-årige nigerianer Olufade Adekoya skilsmisse fra sin hustru gennem 25 år - og fik den - med den begrundelse, at hun var alt for længe om at tilberede og servere hans aftensmåltider.

”Der er ingen grund til (økonomisk, red.) at underholde en kone, der gør mig sulten... Jeg har fået nok,” sagde han til den nigerianske avis The Vanguard.

Men nu skal det til at være slut med returneringen af ”dårlige” koner i Uganda, hvor der blæser nye vinde gennem retslokalerne. For nyligt fastslog Højesteret i landets hovedstad, Kampala, at utilfredse mænd fremover ikke længere skal regne med at returnere en ”dårlig” kone til familien og få brudeprisen tilbage.

Skikken ”umenneskeliggør” kvinder, fastslog højesteretsdommer Bart Katureebe.

”Returnering af brudeprisen indebærer, at kvinden i ægteskabet var en slags lån. Men selv i salg lyder klichéen, at når først varen er solgt, kan den ikke returneres, på samme måde som brugte varer ikke kan refunderes. Hvis det ikke kan gøres med almindelige ejendom som køer, hvorfor skulle det så gælde for en kvinde i et ægteskab?”, spurgte han ifølge den britiske avis The Guardian.

Højesteretsafgørelsen blev ikke kun baseret på luftige begreber som kvinderettigheder og menneskesyn, men på yderst jordnære overvejelser. Den ugandiske højesterets øverst tilforord-nede, Jotham Tumwesigye, understregede ifølge den britiske avis The Guar-dian i forbindelse med afgørelsen, at det var ”uretfærdigt” mod kvindens forældre at skulle levere en brudepris tilbage efter flere års ægteskab med den begrundelse, at det var ”usandsynligt, at de ville have beholdt tingene”.

Ugandiske kritikere af brudeprisen bifalder også afgørelsen. De hævder, at traditionen med brudepris er med til at fastholde kvinder i voldelige ægteskaber og opmuntrer til børneægteskaber, fordi fattige familier lader sig friste til at gifte meget unge døtre bort i bytte for penge og husdyr.

Brudeprisen burde helt afskaffes, mener den ugandiske kvinderettighedsgruppe Mifumi. Ifølge en undersøgelse, som gruppen har foretaget, mener hele 84 procent af uganderne, at der er en direkte sammenhæng mellem brudeprisen og hustruvold.

”Folk kommercialiserer ægteskab, nægter børn skolegang og arrangerer tidlige ægteskaber, fordi de kan opnå noget. Kvinder bliver opfattet som ejendom,” sagde Mifumis formand, Dina Atim, ifølge den ugandiske avis The New Vision.

Mifumi anslår, at 7 ud af 10 ugandiske kvinder har været udsat for vold i hjemmet. Men højesteretsafgørelsen kan medvirke til at bryde den onde cirkel, som kvinder i voldsramte ægteskaber ofte bliver fanget i i Uganda.

”Vi har talt med kvinder, der siger: 'Min far har allerede brugt køerne (brudeprisen, red.), og mine forældre er fattige. Jeg bliver her (i det voldelige ægteskab, red.) for at beskytte dem',” fortæller leder af Mifumis kommunikationsafdeling Evelyn Schiller til The Guardian.