Verdenskunst skabt af genbrugsmateriale

Den ghanesiskfødte kunstner El Anatsui bjergtager med sin store, tekstilrelaterede installation på årets kunstbiennale i Marrakech

El Anatsuis gigantiske installation i Badii Paladset i Marrakech i Marokko står som et vartegn for den sjette udgave af kunstbiennalen. – Begge fotos: Johan Zimsen Kristiansen.
El Anatsuis gigantiske installation i Badii Paladset i Marrakech i Marokko står som et vartegn for den sjette udgave af kunstbiennalen. – Begge fotos: Johan Zimsen Kristiansen. Foto: .

Det er en ret speciel oplevelse at stå i april i det gamle Badii Palads midt i Marrakech i Nordafrikanske Marokko og se storkene parre sig på toppen af den ghanesiskfødte kunstner El Anatsuis store metaltæppe med titlen ”Kindred Viewpoints”, Beslægtede synsvinkler.

Som en del af den sjette udgave af Marrakechs kunstbiennale kommer Anatsuis monumentale værk omtrent til at fremstå som et samlet vartegn for det udsyn og den rækkevidde, som den internationale samtidskunst her udmærker sig ved.

Hele festivalen og måske ”Kindred Viewpoints” i særdeleshed besidder nemlig en rummelighed og en lydhørhed, der gør de udstillede værker til andet og mere end et blot behageligt og venligt møde. Midt i det intime samspil med de store fugle, der flyver i bløde cirkler og klaprer med næbbene for snart at trække nordpå, rækkes der storslået og med overblik ud mod omverdenen.

El Anatsuis kæmpeinstallation måler 16,8 x 21,4 meter og er sat sammen af tusinder og atter tusinder af små genbrugte og forarbejdede aluminiumsstykker i forskellige former og farver, heriblandt kapsler. Omhyggeligt nittet sammen som et bølgende klæde ved hjælp af kobbertråd afspejler materialevalget åbenlyst en miljø- og forbrugsmæssig pointe, men det er alligevel værkets evne til at spille sammen med både byen Marrakech og biennalens andre værker, der i særlig grad vækker interesse.

Her, for foden af de sneklædte Atlasbjerge og i et geografisk skæringspunkt mellem en afrikansk, en islamisk-arabisk orienteret og en europæisk verden, lader Anatsuis installation det være op til festivalens besøgende selv at forholde sig og spørge til de mekanismer og strukturer, også af kolonimæssig art, som mobiliserer verdenssamfundet netop nu.

Den store frihed i de mange forskellige synsvinkler og perspektiver, som man kan anlægge på ”Kindred Viewpoints”, markerer her et mildt brud med alle forudindtagede forestillinger om kontinenternes, nationernes og kulturernes indretning og deres indbyrdes relationer.

Netop denne åbne og nuancerede tilgang til omverdenen kommer også godt frem, når man går rundt mellem andre af biennalens mange bidrag. Det gælder blandt andre den Oman-fødte Radhika Khimjis faldskærme, der er dalet ned og landet på både Badiis mure og ved Koutoubia-moskéens cisterner.

Nede i cisternerne vises i øvrigt også den danske kunstnergruppe Superflex’ video ”Kwassa Kwassa”, der blandt andet spørger til en europæisk identitet og nutidens afkolonisering. Og så er libanesiskfødte Mona Hatoum, der for nogle år tilbage modtog den danske Sonningpris, repræsenteret med værker i Dar Si Saïd-museet. ”Not New Now”, Ikke nyt nu, er den meget passende overskrift for biennalen i Marrakech, der altså ønsker at gøre op med de moderne idealers drøm om ”det nye”, fordi jagten på det nye blot bliver til en virkelighedsflugt.

I stedet fremhæver festivalen en ansvarlighed og lydhørhed over for de aktuelle problemstillinger af blandt andet materiel, kulturel og befolkningsmæssig karakter, som kunsten globalt og netop nu må forholde sig til.

Biennalen i Marrakech med El Anatsuis smukke vartegn kan opleves frem til den 8. maj. I Danmark kan El Anatsuis værker ses på udstillingen Afrikas Stjerne på kunstmuseet Trapholt i Kolding frem til den 23. oktober.

El Anatsuis installation er sat sammen af tusindvis af små genbrugte aluminiumsstykker.
El Anatsuis installation er sat sammen af tusindvis af små genbrugte aluminiumsstykker. Foto: