Bilen er blevet den nye valgplakat

Valgbilen er højeste mode blandt politikere under valgkampen. Køretøjerne spænder lige fra en lastbil til en ambulance-lignende lægebil og kan være et effektivt kommunikationsredskab, mener ekspert

Med den hvide valgvogn er SF's formand Pia Olsen Dyhr klar til at rykke ud for mennesker, der mister deres dagpenge. Helt andre politiske prioriteter er der for ”Dahlmobilen” og Karen Ellemanns valgbil, hvor vækst er i førersædet.
Med den hvide valgvogn er SF's formand Pia Olsen Dyhr klar til at rykke ud for mennesker, der mister deres dagpenge. Helt andre politiske prioriteter er der for ”Dahlmobilen” og Karen Ellemanns valgbil, hvor vækst er i førersædet. Foto: Leif Tuxen.

Se flere billeder nederst på siden

Vi er vant til at se poserende politikere i valgperioder. Annoncer, pjecer og valgplakater er blot nogle få eksempler på, hvordan håbefulde folketingskandidater forsøger at gøre opmærksom på sig selv, når de ønsker sig folkets gunst.

Imidlertid er en mindre typisk tendens ved at brede sig inden for politisk selv-iscenesættelse, hvis man kaster et blik ud over gårdspladsen på Christiansborg.

Læs artiklen i fuld længde her.

Her holder biler i farver, som matcher partifarverne, mens slogans og billeder af politikere pryder siden af køretøjerne. For flere folketingspolitikere er ”valgbilen” nemlig blevet en god og nem måde at gøre opmærksom på sig selv og sit parti, og for et sted mellem 10.000 og 20.000 kroner har en lang række politikere derfor valgt at omdanne deres private bil til et mobilt kampagnekøretøj.

En af dem er sundhedsordfører for De Radikale, Marlene Borst Hansen, der har klædt sin Ford B-max i lyserødt folie, som matcher den radikale partifarve.

Marlene Borst Hansen (R) og Finn Thranum (V) skal ikke være urolige for, om deres biler tiltrækker sig opmærksomhed på landevejene. Den lyserøde Ford Fiesta matcher den radikale partifarve, mens den neongule BMW skal minde vælgerne om venstremandens mangeårige erhvervserfaring som ambulanceredder. -
Marlene Borst Hansen (R) og Finn Thranum (V) skal ikke være urolige for, om deres biler tiltrækker sig opmærksomhed på landevejene. Den lyserøde Ford Fiesta matcher den radikale partifarve, mens den neongule BMW skal minde vælgerne om venstremandens mangeårige erhvervserfaring som ambulanceredder. - Foto: Leif Tuxen
Henrik Dahls ”Dahlmobil”.
Henrik Dahls ”Dahlmobil”. Foto: Privatfoto.
Politiske kampagnebiler er en visuelt del af valgkampen i gadebilledet, her eksempler fra Christiansborg.
Politiske kampagnebiler er en visuelt del af valgkampen i gadebilledet, her eksempler fra Christiansborg. Foto: Leif Tuxen