Billedserie: Se Peter Brandes gøre sine glasmosaikker klar

Peter Brandes (tv) i selskab med glasmesteren Jannik Kvetny. Til hver er af de fire store glasmosaikruder er ...

Peter Brandes (tv) i selskab med glasmesteren Jannik Kvetny. Til hver er af de fire store glasmosaikruder er der blevet brugt omkring 1800 stykker glas, så det har været noget af et puslespil at få det hele på plads op til åbningen i weekenden. -Foto: Fra bogen "Sacred light"

Peter Brandes' færdige glasmosaik af den korsfæstede Kristus, som han har skildret som sædemanden. Ruden er hævet otte meter over gulvhøjde. -Foto: Fra bogen "Sacred Light "

Der har mildt sagt krævet god plads af lave de fire glasmosaikker til til Christ Chapel. For hver rude fylder 8,5 gange 5, 5 meter - og der skulle bruges omkring 1800 stykker glas i hver rude. Derfor har Peter Brandes fået indrettet et alterlier på selve universitetet Corstorner. -Foto: Fra bogen "Sacred Light "

Her ses en del af motivet Kain og Abel tæt på, så man kan se, hvor mange små stykker glas, det kræver at skabe hele værket. -Foto: Fra bogen "Sacred Light "

Peter Brandes går ved foden af sin glasmosaik af den korsfæstede Kristus, som han også har skildret som sædemanden. Tanken er, at hver af de tre nytestamentlige ruder har hver sin grundfarve - her er det gul. -Foto: Fra bogen "Sacred Light "

Peter Brandes tanke med den blå dåbsrude har været, at den skulle føles som en springflod fra paradisets vand.-Foto: Fra bogen "Sacred Light "

Her ses det røde opstandelsesbillede af den opstandne Jesus, der møder Maria Magdalena. -Foto: Fra bogen "Sacred Light "

Her ses et udsnit af den sidste rude, som Peter Brandes også kalder den komplementære rude, fordi den består af komplementærfarverne røn, orange og violet til grundfarverne, ligesom motiverne her er hentet fra Det Gamle Testamente, som Peter Brandes opfatter som komplementære til Det Nye Testamente. Kan ses Kain og Abel og Abraham og Isak. Udenfor for fotoet for neden er også Jakobskampen skildret. Foto: Fra bogen "Sacred Light "

Kunstneren Peter Brandes har arbejdet et år med at udsmykke universitetskirken Christ Chapel i USA. Her bringer vi en billedserie fra bogen "Sacred light" om arbejdet - og resultatet

Det har været en grundidé for Peter Brandes at bruge de tre grundfarver - gul, blå og rød - som bærende farver i sin store kirkeudsmykning af universitetskirken Christ Chapel, der netop er åbnet.

"De tre grundfarver - blå, gul og rød - er som et alfabet, der kan skabe ord. Med glasruder i de farver kan et univers skabes,” forklarer Peter Brandes, der har rendyrket den idé i en helt ny universitetskirke i USA med fire gigantiske glasmosaikker, der hver især måler 850 gange 550 centimeter.

 Læs interview med kunstneren her 

Den ene rude er netop overvejende blå, den anden gul, den tredje rød. Den sidste består af komplementærfarverne til de første tre ruder. Orange, violet og grøn. Det er ikke tilfældigt.

Den fjerde rude har gammeltestamentelige motiver, som Peter Brandes betragter som komplementære til Det Nye Testamente.

Kunstneren har brugt motiverne Kain og Abel, Abraham og Isak og Jakobskampen som udgangspunkter for komplementærfarveruden. De tre nytestamentlige ruder har som inspiration Kristi dåb, Kristi korsfæstelse og Kristi opstandelse.

Peter Brandes' færdige glasmosaik af den korsfæstede Kristus, som han har skildret som sædemanden. Ruden er hævet otte meter over gulvhøjde. Nedenfor ses Maja Lisa Engelhardts forgyldte bronzekors til kirken. -Foto: Fra bogen "Sacred Light "

Der har mildt sagt krævet god plads af lave de fire glasmosaikker til til Christ Chapel. For hver rude fylder 8,5 gange 5, 5 meter - og der skulle bruges omkring 1800 stykker glas i hver rude. Derfor har Peter Brandes fået indrettet et alterlier på selve universitetet Corstorner. -Foto: Fra bogen "Sacred Light "

Her ses en del af motivet Kain og Abel tæt på, så man kan se, hvor mange små stykker glas, det kræver at skabe hele værket. -Foto: Fra bogen "Sacred Light "

Peter Brandes går ved foden af sin glasmosaik af den korsfæstede Kristus, som han også har skildret som sædemanden. Tanken er, at hver af de tre nytestamentlige ruder har hver sin grundfarve - her er det gul. -Foto: Fra bogen "Sacred Light "

Peter Brandes tanke med den blå dåbsrude har været, at den skulle føles som en springflod fra paradisets vand.-Foto: Fra bogen "Sacred Light "

Her ses det røde opstandelsesbillede af den opstandne Jesus, der møder Maria Magdalena. -Foto: Fra bogen "Sacred Light "

Den fjerde og sidste rude kalder Peter Brandes den "komplementære rude", fordi den består af komplementærfarverne røn, orange og violet til grundfarverne, ligesom motiverne her er hentet fra Det Gamle Testamente, som Peter Brandes opfatter som komplementære til Det Nye Testamente. Øverst er det Kain og Abel, i midten Abraham og Isak - og for neden har han skildret Jakobskampen. Foto: Fra bogen "Sacred Light "

Peter Brandes (tv) i selskab med glasmesteren Jannik Kvetny. Til hver er af de fire store glasmosaikruder er der blevet brugt omkring 1800 stykker glas, så det har været noget af et puslespil at få det hele på plads op til åbningen i weekenden. -Foto: Fra bogen "Sacred light"