Ingen er over eller ved siden af DJØF

Forbløffede politikere vil stramme Folketingets kontrol med embedsapparatet, efter at to topembedsmænd er frikendt i Christiania-sagen. Men det bliver svært. Meget svært

Folketingets retsudvalg aflyste den 29. februar 2012 et besøg på Christiania, som Pet vurderede var alt for risikabelt, da Dansk Folkepartis tidligere formand Pia Kjærsgaard skulle med
Folketingets retsudvalg aflyste den 29. februar 2012 et besøg på Christiania, som Pet vurderede var alt for risikabelt, da Dansk Folkepartis tidligere formand Pia Kjærsgaard skulle med. Foto: Keld Navntoft/ /.

Ministre forgår, embedsmænd består.

Den sandhed blev mejslet ind i Folketingets bornholmske granitfundament, da tjenestemandsundersøgelsen af to topembedsmænd i den såkaldte Christiania-sag i går blev afsluttet.

Til forbløffelse for store dele af Folketinget konkluderede forhørsledelsen, at departementschef Anne Kristine Axelsson og afdelingschef Jens-Christian Bülow i Justitsministeriet ikke har begået den mindste fejl i sagen.

Den handler om, at Folketingets retsudvalg den 29. februar 2012 måtte aflyse et besøg på Christiania, som Pet vurderede var alt for risikabelt, da Dansk Folkepartis tidligere formand Pia Kjærsgaard skulle med. Den officielle forklaring til Folketinget fra Justitsministeriet var imidlertid, at besøget måtte aflyses, fordi Københavns politidirektør, Johann Reimann, ikke kunne deltage.

Denne søforklaring kostede i december sidste år justitsminister Morten Bødskov (S) jobbet, og Karen Hækkerup (S) trådte i hans sted. Hun bad straks statens advokat, kammeradvokaten, om at undersøge sagen nærmere, og på hans anbefaling blev der i januar indledt et tjenestemandsforhør mod de to top-embedsmænd i Justitsministeriet. De blev derfor suspenderet fra deres stillinger.

LÆS OGSÅ: Embedsmænd frifundet i Christiania-sag

Det er disse forhør, som forhørsledelsen tre tidligere dommere med tidligere højesteretsdommer Per Sørensen i spidsen nu har konkluderet på med en pure frifindelse.

Fra Enhedslisten til Dansk Folkeparti er forbavselsen stor. Den bunder i, at forhørsledelsen på den ene side medgiver, at der blev løjet over for Folketinget, men på den anden side retfærdiggør man nødløgnen med, at den var "forklarlig og undskyldelig."

Blandt de forbavsede er justitsminister Karen Hækkerup (S), der nu har indbudt retsordførerne til en snak om, hvordan man undgår lignende situationer i fremtiden. Ministeren vil som flere andre ordførere ikke acceptere, at løgn over for Folketinget gradbøjes.

Liberal Alliances retsordfører, Simon Emil Ammitzbøll, foreslår dels en lovændring, så det i fremtiden ikke bliver lovligt for embedsmænd at medvirke til at "fabrikere løgne over for Folketinget", dels at der skal oprettes et nyt såkaldt høringsinstrument i Folketinget.

Det sidste indebærer, at Folketinget i denne type sager skal kunne afhøre topembedsmænd direkte. Tanken er, at hvis Folketinget får lov til at stille de skarpe spørgsmål til embedsmændene, og disse ikke kan svare fyldestgørende, vil enhver minister efterfølgende vide at tage sine forholdsregler. For eksempel ved at degradere eller fyre embedsmændene.

Forslaget viser i sin kerne, hvad der er på spil i den spegede sag, nemlig magtforholdet mellem regering, embedsmænd og Folketinget.

Den uudtalte anklage fra Liberal Alliance er, at de tidligere dommere har dækket over embedsmandskolleger. At der med andre ord skulle eksistere et kollegialt fællesskab blandt jurister og økonomer, af kritikere kaldet DJØF-partiet. Den anklage vover ingen dog at gå ud med offentligt.

Formanden for DJØF, Danmarks Jurist- og Økonomforbund, Henning Thiesen, er ikke overraskende begejstret for frifindelsen af de to embedsmænd.

Spørgsmålet er, hvor begejstret han har grund til at være. Med sagen er der blevet sat spotlight på, at embedsmænd åbenbart kan følge deres minister langt ind i løgnens rige, før de risikerer nogen form for sanktion.

Det styrker næppe embedsmænds fremtidige interesse i at sige stop, hvis deres minister er på vej ud i at misinformere Folketinget eller på anden måde begå ulovligheder.

Samtidig har både regeringen og Folketinget nu fået et endnu større incitament til at stække embedsværkets magt. Det bliver imidlertid svært, så længe ingen politisk instans i praksis er over eller ved siden af DJØF. Meget svært.