Udlændinge strømmer til Danmark for at blive gift

På en god dag kan rådhuset i Ærøskøbing vie 10-12 udenlandske par. Da Kristeligt Dagblads fotograf ...

På en god dag kan rådhuset i Ærøskøbing vie 10-12 udenlandske par. Da Kristeligt Dagblads fotograf besøgte Ærø i går, blev ”kun” seks udenlandske par viet blandt andre Diar Muhamad (tv.) og hans hustru, Hero Ali, der her går ned igennem gaderne i Ærøkøbing sammen med et vennepar. Foto: Bjørg Kiær

Bryllupsturisters dagsforbrug er højt og chancen for at de vender tilbage på bryllupsdage og andre mærkedage er forholdsvis stor.
jane widtfeldt meged, turismesociolog

Antallet af udenlandske vielser er på få år vokset markant i en række danske kommuner. Det ses blandt andet på Ærø, hvor bryllupsindustrien har fået stor betydning for lokalsamfundet

Diar Muhamad og hans hustru, Hero Ali, stråler af glæde, da de træder ud af rådhuset i Ærøskøbing på Ærø. Det nygifte kurdiske par er kommet hele vejen fra München i Tyskland, hvor de bor og arbejder, for at blive gift på den sydfynske ø.

Det nygifte udenlandske par er langtfra et særsyn på disse kanter.

Ærø der tidligere var bedst kendt for sit maritime liv er nemlig gået hen og blevet Nordens svar på et idyllisk og stokrosebeklædt Las Vegas for giftelystne turister, der nemt og billigt kan blive gift på det lokale rådhus.

Antallet af turistvielser i Ærø Kommune er på få år vokset fra 125 vielser i 2006 til 2050 i 2013. Og borgmester Jørgen Otto Jørgensen (S) forventer, at tallet fortsat vil stige. I år har 1150 par ligesom Diar Muhamad og Hero Ali allerede sagt ja til hinanden på Ærø.

”Til at begynde med stod jeg for alle vielserne, men det blev hurtigt til alt for mange vielser om dagen og jeg har jo også andet at lave,” fortæller øens socialdemokratiske borgmester, Jørgen Otto Jørgensen.

Han understreger, at de mange turistvielser har en stor betydning for livet på øen:

”Når man går en tur ned på det gamle torv midt i Ærøskøbing vrimler det med brudepar af forskellige nationaliteter, og det sætter kolorit på dagen og skaber en meget international stemning året rundt,” siger han.

Også byens erhvervsliv nyder godt af den voksende bryllupsindustri.

”Det betyder en indsprøjtning på 10 til 20 millioner kroner om året,” fortæller øens turist- og erhvervschef Carl Jørgen Heide:

”Sådan 2000 bryllupper om året, hvor par og ofte også deres familie og venner kommer til øen med færgen og sover på hotel, løber hurtigt op. Især fordi mange spiser på øens restauranter, får sat hår, bundet blomster og bagt bryllupskage,” siger han.

En af de øboere, der nyder godt af den bugnende bryllupsindustri, er Louise Badino, der i 2008 blev den første bryllupsarrangør på øen. Siden da er der kommet yderligere tre til.

Ifølge hende kommer brudeparrene typisk fra to forskellige lande og bor sammen i et tredje EU-land.

Men på grund af stramme regler for vielser særligt i nabolandet Tyskland kommer mange par til Danmark, hvor det er forholdsvis nemt og billigt at blive smedet sammen på rådhuset.

”Vi møder for eksempel mange amerikanske soldater, der er udstationeret i Europa, og som har mødt en tysk kvinde, de gerne vil giftes med, inden de måske bliver udsendt til Irak eller Afghanistan. Og det kan de nemmere blive her i Danmark end i Tyskland,” siger hun og understreger, at især øens charme og idylliske natur tiltrækker mange, der vil have en særlig oplevelse i forbindelse med vielsen i Danmark.

Ifølge turismesociolog Jane Widtfeldt Meged fra Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring på RUC er bryllupsturismen en gave for mindre lokalsamfund, som ofte slås med affolkning og manglende arbejdspladser.

Bryllupsturismen er nemlig et drømmemarked set med turistindustriens briller, da det rummer et stort potentiale for branding og markedsføring af Danmark som en romantisk destination.

”Bryllupsturisters dagsforbrug er højt og chancen for at de vender tilbage på bryllupsdage og andre mærkedage er forholdsvis stor,” fortæller hun og understreger, at man dog skal passe på, at der ikke går masseproduktion i vielserne, for så mister oplevelsen sin eksklusivitet.

”Men der er ingen tvivl om, at Ærø har snablen nede i en honningkrukke, for den form for turisme er med til at skabe en helt unik stemning på øen, som også kan være med til at tiltrække andre turister.”