Forældre bekymrede over lange skoledage

Efter ferien kommer børn til at gå længere tid i skole, end regeringen havde lovet. Det skyldes, at skolerne skal få kabalen til at gå op

Men uanset om dagen slutter 15 eller 16, så bliver det en udfordring for lærerne at fastholde elevernes koncentration også i de sene lektioner.
Men uanset om dagen slutter 15 eller 16, så bliver det en udfordring for lærerne at fastholde elevernes koncentration også i de sene lektioner.

Klokken 8 ringer det ind, og først når den lille viser står på 15 eller 16, kan de sidste elever forlade skolen.

Elever og forældre over hele landet modtager i de kommende uger skemaet for næste skoleår, og for mange venter der en overraskelse.

Dagene bliver nemlig som følge af den nye skolereform længere, end undervisningsminister Christine Antorini (S) tidligere har lovet, skriver Politiken.

Avisen har indhentet skemaer fra eksempelvis Slagelse, Hjørring, Roskilde, Aarhus og Solrød, hvor børn fra 5. til 9. klasse har fri mellem klokken 15 og 16.

Det er i modstrid med en tidligere udtalelse fra ministeren om, at ”man har fri mellem klokken 14 og 15.”

De lange skoledage både overrasker og vækker bekymring i organisationen Forældre og Skole:

”Vi havde ikke forventet, at nogle elever skulle være i skole til klokken 16. Vi har endda set et enkelt eksempel på, at skemaet først slutter 16.30. Skoledagene må ikke blive så lange, at de sidste timer ingen mening giver for eleverne,” siger formand Mette With Hagensen.

De lange skoledage skyldes ifølge Jan Mejding, lektor ved Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet, manglende praktisk erfaring på skolerne med den nye reform:

”Der skal være lokaler til alle og en lærer, der er til rådighed inden for faget. Der er en masse praktiske ting, som man helt sikkert ikke har tænkt igennem i Undervisningsministeriet,” siger han.

Men det må ikke ramme børnene, at skolerne har svært ved at indføre reformen på grund af skematekniske årsager, mener Mette With Hagensen.

”Skolerne skal i gang med at lave nogle skemaer, dertager hensyn til børnene og ikke så meget til det praktiske,” siger hun og understreger, at det er organisationens indtryk, at de meget sene dage kun rammer et fåtal.

Langt de fleste af de skemaer, som organisationen indtil videre er blevet præsenteret for, slutter senest klokken 15.

Men uanset om dagen slutter 15 eller 16, så bliver det en udfordring for lærerne at fastholde elevernes koncentration også i de sene lektioner.

”Det er selvfølgelig sværere at undervise, hvis børnene ikke er koncentrerede, og hvis de er trætte. Det er der ikke tvivl om, og det vil give udfordringer i de sidste lektioner,” siger næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange.

Hun undrer sig dog ikke over, at virkeligheden nu viser, at det er svært for skolerne at få ”kabalen” til at gå op.

”Når eleverne skal have så mange undervisningstimer, og når logistikken skal gå op på en skole, så vil man blive nødt til at lægge nogle lektioner sent,” siger hun.

Undervisningsminister Christine Antorini beklager over for Politiken, at hun ikke tilføjede et ”cirka”, da hun udtalte, at alle har fri mellem 14 og 15. Men hun forstår ikke forældrenes frustration:

”Jeg anerkender, at Politiken har fået nogle henvendelser med eksempler på dage til klokken 16. Det har jeg bare ikke. Jeg tror faktisk godt, at forældrene kan se, at der både er lange og korte dage,” siger hun.