Danske bryghuse styrker lokalsamfund Danske bryghusestyrker lokalsamfund

I gamle dage havde enhver større dansk by sit eget bryggeri. Og sådan er det blevet igen, efter ”ølrevolutionen” op gennem det seneste årti har øget antallet af danske bryggerier fra 20 til 120. Danmark er nu både det land i verden med flest bryggerier pr. indbygger og flest bryggerier i forhold til landets geografiske størrelse, fortæller kommunikationschef i Bryggeriforeningen, Per Sten Nielsen.

”Sidste år blev der sendt 800 forskellige nye øl på markedet fra danske bryggerier, så mangfoldigheden er enorm, og efterspørgslen følger med. For der er vækst i branchen for både små og store bryggerier, der nu taler om at udvide og ansætte flere medarbejdere,” siger Per Sten Nielsen.

Ølentusiasten og reklamemanden Jacob Ludvigsen, der selv har været med til at markedsføre blandt andet Tuborg, er ikke i tvivl om, at bryggerierne har stor betydning i deres lokalmiljø:

”Bryggerierne på Ærø og Fur har for eksempel været med til at ranke ryggen i deres lokalsamfund. Især er bryggeriet på Fur blevet en turistattraktion, der har vendt op og ned på hele øen. Og mange andre steder ser man, hvordan lokale ølentusiaster nærmest opretter en menighed omkring deres lokale øl, som de så tager rundt og missionerer for,” siger Jacob Ludvigsen.

Ifølge professor Anne-Mette Hjalager, der er centerleder ved Center for Landdistriktforskning ved Syddansk Universitet, kan et lokalt bryggeri bidrage til den lokale historie og branding på mange forskellige måder:

”Det kan være, at det fortrinsvis skaber arbejdspladser i en by og bidrager på den måde eller ved at skabe opmærksomhed omkring byen med sit navn. Andre bryggerier er mere åbne og bidrager direkte til turisme og lokalmiljøet ved at tiltrække ølentusiaster og teambuilding-hold til ølsmagning eller måske ligefrem ved at fungere som et slags ekstra kulturhus,” siger hun.