Piger tror, de er dårligere til teknik end drenge

Danske drenge og piger er lige dygtige til at bruge IT, men pigernes tiltro til egen formåen er lav. Ifølge forsker dyrker vi fortællingen om, at piger ikke kan teknik

I forhold til basal brug af computeren vurderer de to køn deres egne evner lige højt, men så snart det bliver mere teknisk krævende, opstår der en kløft mellem drenge og piger, beretter undersøgelsens danske hovedforfatter, lektor Jeppe Bundsgaard fra DPU Aarhus Universitet:t iI forhold til basal brug af computeren vurderer de to køn deres egne evner lige højt, men så snart det bliver mere teknisk krævende, opstår der en kløft mellem drenge og piger, beretter undersøgelsens danske hovedforfatter, lektor Jeppe Bundsgaard fra DPU Aarhus Universitet. Modelfoto.
I forhold til basal brug af computeren vurderer de to køn deres egne evner lige højt, men så snart det bliver mere teknisk krævende, opstår der en kløft mellem drenge og piger, beretter undersøgelsens danske hovedforfatter, lektor Jeppe Bundsgaard fra DPU Aarhus Universitet:t iI forhold til basal brug af computeren vurderer de to køn deres egne evner lige højt, men så snart det bliver mere teknisk krævende, opstår der en kløft mellem drenge og piger, beretter undersøgelsens danske hovedforfatter, lektor Jeppe Bundsgaard fra DPU Aarhus Universitet. Modelfoto. Foto: Tatyana Gladskih .

Piger og teknik. De fleste har sikkert hørt denne sætning udtalt med arrogant overbærenhed - ledsaget af enten hovedrysten eller himmelvendte øjne.

Der er i dansk kultur en udbredt opfattelse af, at sådan noget med computere er drengenes domæne.

Ifølge den første store internationale sammenligning af skoleelevers digitale kompetencer, undersøgelsen ICILS 2013 fra evalueringsorganisationen IEA, som netop er blevet offentliggjort, har begge køn grund til at have en rimelig selvtillid.

Næst efter Tjekkiet på en klar førsteplads ligger Danmark mellem en håndfuld lande på en delt andenplads af de i alt 20 lande i undersøgelsen.

Men et af de punkter, hvor Danmark skiller sig ud, er forskellen mellem kønnene i digital selvtillid.

I forhold til basal brug af computeren vurderer de to køn deres egne evner lige højt, men så snart det bliver mere teknisk krævende, opstår der en kløft mellem drenge og piger, beretter undersøgelsens danske hovedforfatter, lektor Jeppe Bundsgaard fra DPU Aarhus Universitet.

”Drengene synes selv, de er sindssygt gode, mens pigerne tror, de er ret dårlige og heller ikke synes, det tekniske er så sjovt og interessant, som drengene gør," siger han.

Jeppe Bundsgaard tilføjer, at Danmark er det land, hvor denne forskel mellem drenge og piger er størst – men ingen målinger af elevernes faktiske kompetencer tyder på, at drengene har grund til at føle større selvtillid:

”Jeg tror, det er en fortælling, vi har skabt i Danmark, at det med IT er noget, drengene kan, og pigerne ikke kan. Vi har åbenbart rent kulturelt besluttet at skabe forskel mellem kønnene. Det synes jeg, vi skal lade være med, så slut med ’Drengeakademiet’,” siger Jeppe Bundsgaard.

Undersøgelsens måling af elevernes digitale evner viser, at der er lidt flere piger end drenge blandt de dygtigste, men som helhed klarer de to køn sig statistisk set lige godt.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) medvirkede ved præsentationen af undersøgelsen og er grundlæggende begejstret over, at danske elever klarer sig relativt godt.

I forhold til kønsforskellene hæfter hun sig ved, at brug af computere og andet IT-udstyr ser ud til at have en gavnlig effekt på en af de grupper, som skolen traditionel har sværest ved at få til at koncentrere sig.

”Jeg har selv besøgt skoler og set drenge med anden etnisk baggrund være dybt engageret i et digitalt univers. I forhold til netop drenge kan det altså noget,” siger hun.

Ifølge Anne Mette Thorhauge, medieforsker ved Københavns Universitet og formand for Medierådet for Børn og Unge, viser undersøgelser af børn og unges brug af computerspil nogle meget markante kønsforskelle, som tyder på, at der er en særlig fortælling om drenge og teknik. Der er dog ikke foretaget internationale sammenligninger, som kan vise, om Danmark skiller sig ud på spilområdet ligesom i skolen.

”Drengene spiller mere, de spiller en anden type spil, og de spiller sammen med andre. Computeren er med til at skabe et maskulint fællesskab. Derimod spiller piger som regel alene, og hvis de taler om deres computerbrug, har de brug for at formulere sig tydeligt feminint.”