Kritik af Scientology-relaterede friskoler

Undervisningsministeriet kritiserer friskoler, som bruger Scientology-grundlægger L. Ron Hubbards metoder. Ministeriet frygter, at skolerne kontrolleres af Scientology-relateret organisation

Fire danske friskoler bruger pædagogiske metoder udviklet af Scientology. På fotoet: En buste af Scientologys grundlægger, L. Ron Hubbard.
Fire danske friskoler bruger pædagogiske metoder udviklet af Scientology. På fotoet: En buste af Scientologys grundlægger, L. Ron Hubbard.

Fire danske friskoler, som modtager millioner i offentlig støtte, bruger pædagogiske metoder udarbejdet af den nyreligiøse organisation Scientologys grundlægger L. Ron Hubbard.

Kritik fra undervisningsministeriet

Men på flere af skolerne risikerer en alt for stor del af de offentlige kroner at havne i lommerne på en Scientology-relateret organisation, der sælger Hubbards metoder.

Sådan lyder kritikken fra Undervisningsministeriet i en korrespondance med skolerne, som Kristeligt Dagblad har fået aktindsigt i.

Kritikken skal tages meget alvorligt. Det understreger Niels Egelund, professor og direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet.

”Ministeriets kritik er ganske grel. Den er også berettiget. Det er klart, at hvis skolerne ikke retter ind, så mister de det offentlige tilskud, og så er de døde,” siger han.

Licens til Scientology-relateret organisation?

De fire danske friskoler, som benytter sig af Hubbards studiemetoder, får samlet godt 22 millioner kroner i årlig støtte. Og kritikken er konkret rettet mod Amager's International School og Øresunds Internationale Skole, som begge betaler licens til organisationen Applied Scholastics.

Denne organisation er støttet af Scientology og tilbyder grundlægger L. Ron Hubbards pædagogiske studiemetoder mod betaling. Ifølge licensaftalerne skal de to skoler betale en vis procentdel af deres samlede indtægter til Applied Scholastics.

I mindst tre år har ministeriet været i kontakt med skolerne om licensaftalerne. Helt konkret om, at mere end 3,5 procent af skolernes indtægter ifølge licensaftalen skal gå til Applied Scholastics.

Det er alt for meget, mener Undervisningsministeriet, som fastslår, at skolerne ikke kan overholde friskolelovens krav om uafhængighed med den aftale. Højst to procent af skolens indtægter må ifølge ministeriet gå til Applied Scholastics, og ministeriet mener, at der er ”en nærliggende risiko for, at skolen styres af Applied Scholastics”.

Skolerne har endnu ikke kunnet opfylde Undervisningsministeriets krav nu tre år efter, og sagerne er derfor uafklarede.

”Vi følger med i, om alle friskoler lever op til krav i lovgivningen, og det gælder også skoler, der benytter L. Ron Hubbards studiemetode. Det forhold, at der er indgået licensaftaler, er et forhold, som konkret adskiller disse skoler fra andre friskoler, og derfor er vi meget optaget af at sikre os, at tingene er, som de skal være,” siger kontorchef Peter Pannula Toft.

Men Undervisningsministeriets bekymring er ubegrundet, mener Carolyn Murphy, skoleleder på Amager's International School.

Hun oplyser, at skolen løbende har arbejdet med at få en aftale på plads med ministeriet og Applied Scholastics.

”Vi indsendte således vores seneste forslag til en licensaftale baseret på ministeriets anvisning i januar i år, og vi fik et svar tilbage i august med nogle yderligere bemærkninger fra Undervisningsministeriet. Dem er vi nu i gang med at få forhandlet ind i licensaftalen, og vi regner med at kunne vende tilbage til UVM (Undervisningsministeriet, red.) med den endelige aftale meget snart,” skriver hun.

Maria Lillelund, skoleleder på Øresunds Internationale Skole, mener heller ikke, at der er noget problem.

”Ministeriet angiver, at de mener, at nogle kontraktvilkår i relation til en licensaftale kan bringe uafhængigheden i fare, og det arbejder vi på at sikre ikke kan være et kritikpunkt. Vi er en ganske almindelig friskole med en forældrevalgt bestyrelse, som fungerer efter dansk lovgivning,” skriver hun i en mail.