Børns kønsroller er igen sat til diskussion

ARKIVFOTO 2009 af Sønderjyskes Kenneth Fabricius (th), i kamp mod OBs Atle Roar Håland-- Bare et døgn efter, at AGF meddelte, at Dan Thomassens kontrakt er blevet ophævet, ser det ud til, at afløseren er på vej. (Foto: Claus Fisker/Scanpix 2011)

Skal det fortsat kun være piger, der kan klæde sig ud som prinsesser i børnehaven? Eller skal der være større frihed til selv at definere sit køn? Arkivfoto. Foto: Pia Hansen Denmark / Scanpix

relevante temaer

Pædagoger skal uddannes bedre til at lade drenge og piger udfordre egen kønsidentitet, fremgår det af politisk aftale i hvert fald ifølge Enhedslisten. Forskere advarer mod kønsneutrale tilstande

Er landets børnehavepædagoger i stand til at rumme drenge, som klæder sig ud med diadem og i kjole? Og hvad med piger, som bygger huler og leger med sværd?

I fredags indgik regeringspartierne, Enhedslisten og Dansk Folkeparti en aftale om rammerne for fremtidens pædagoguddannelse, og i aftaleteksten lyder det, at det sikres, at kønsdimensionen indgår i de relevante vidensområder i grundfagligheden.

Hvad formuleringen dækker over, er der opstået voldsom uenighed om blandt aftalepartierne, men ifølge Rosa Lund, Enhedslistens uddannelses- og familieordfører, betyder passagen, at fremtidens pædagogstuderende skal undervises mere og bedre i børns kønsroller.

LÆS OGSÅ: Børn skal have lov til at udfordre deres identitet og kønsroller

Selvfølgelig er der noget biologisk over vores køn, men det er også en social konstruktion, når vi fra barnsben lærer, at drenge spiller fodbold, og piger leger prinsesser. Det er skidt for børnene, for de skal have lov at være børn og udfordre deres identitet og kønsroller. De skal have frihed til at prøve ting af. Så det her handler ikke om, at drenge ikke må spille fodbold, og piger ikke må være prinsesser, men om at give børnene frihed.

Den udlægning er Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne lodret uenige i, mens De Radikale bakker op. Rygstøtte får Enhedslisten også delvist fra Jan Kampmann, professor og barndomsforsker ved Roskilde Universitet. For i både pædagoguddannelsen og i den pædagogiske praksis i landets børneinstitutioner er der forbløffende lidt opmærksomhed omkring betydningen af køn, mener han.

Og når man endelig er opmærksom på køn, bliver det ofte reduceret til stereotyper om, hvordan drenge og piger er. Så der er helt klart behov for en kvalificering af den måde, vi forholder os til køn på.

LÆS OGSÅ: Systemernes kønstvang bør naturligvis udfordres

Der er dog et men i Jan Kampmanns glæde over det øgede fokus på køn:

Det er enormt vigtigt, at det ikke betyder, at vi tager inspiration fra de svenske forsøg på at ophæve kønnenes betydning, for det er ikke i overensstemmelse med børnenes egen måde at opfatte køn på. De forskellige køn er en væsentlig del af børnenes identitetssøgen.

Den svenske reference henviser til sommeren 2011, hvor diskussionen bragede om den såkaldte genus-pædagogik, som særligt børnehaven Egalia i Stockholm blev bannerfører for. Pædagogikken fokuserer på at udviske grænserne for, hvad der er mandligt og kvindeligt, og de kønsbestemte stedord han og hun er erstattet af det kønsneutrale udtryk hen.

Ifølge Niels Egelund, professor og leder af Center for Strategisk Uddannelsesforskning ved Danmarks Pædagogiske Universitet, kan formuleringen i den nye pædagogaftale være et skridt i retning af genus-pædagogikken, hvilket i hans vurdering vil være langt ude og kunstigt.

Drenge og piger skal selvfølgelig være drenge og piger. Milde moses, hvad er det andet for noget socialkonstruktivistisk pjat. Vi gør ikke børnene nogen tjeneste ved at indføre kønsneutralitet, men hvis aftalen betyder, at pædagogerne skal arbejde drenge- og pigeorienteret, fordi drenge og piger har forskellige behov, så helt fint, siger han.

Enhedslistens Rosa Lund forsikrer, at genus-pædagogikken ikke er tanken bag formuleringen i aftaleteksten, og barndomsforsker Jan Kampmann advarer da også mod at udviske kønnene, for det strider ganske enkelt mod børnenes natur.

Men der har været en tendens til, at vi glider tilbage i gamle kønsrolle-stereotyper, og hvis voksne og pædagoger lancerer forventninger til den almindelige dreng og den almindelige pige, fastlåser de børnene. Et øget fokus kan forhåbentlig give de kommende pædagoger et bedre fagligt grundlag at arbejde ud fra.

Jon Gehlert

Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i juni 2010 og efterfølgende ansat ved avisens Aarhus-redaktion. Fra februar 2012 ansat ved avisens indlandsredaktion i København med hovedansvar for socialstof. Født 1984.

Tilføj kommentar

fra shop.k.dk

USA’s swingende sydstater

kr. 18.498,00 Køb

Mozart - Argerich og Abbado

kr. 129,00 Køb

Pinell Go, Hvid - DAB/DAB+ og FM-radio

kr. 1.799,00 Køb

HJERTET HAR ALTID DET SIDSTE ORD

kr. 249,00 Køb

Strauss - Complete Operas

kr. 679,00 Køb

KRIGEN 1914-1918

kr. 249,00 Køb

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.