Borgmestre vil have flere robotter og mere velfærdsteknologi i ældreplejen

Teknologisk velfærd kommer til at fylde meget i fremtidens pleje af ældre mennesker, viser en rundspørge til landets borgmestre. Men teknologien må ikke erstatte de varme hænder, påpeger sygeplejeforsker og Ældre Sagen

Ifølge Olav Felbo, chefkonsulent i Ældre Sagen, er mange ældre positive over for den nye teknologiske udvikling - så længe de selv er medbestemmende, og den øger deres livskvalitet. Arkivfoto af støvsugerrobot. -
Ifølge Olav Felbo, chefkonsulent i Ældre Sagen, er mange ældre positive over for den nye teknologiske udvikling - så længe de selv er medbestemmende, og den øger deres livskvalitet. Arkivfoto af støvsugerrobot. -. Foto: Mikkel Østergaard Denmark.

Spiserobotter, vasketoiletter og robotstøvsugere kommer til at spille en stor rolle for fremtidens velfærd. Det er måske ikke så overraskende, for regeringen, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner fremlagde i slutningen af sidste måned en digital velfærdsstrategi, som lægger op til en stor satsning på området.

Men en rundspørge til landets borgmestre, som Kristeligt Dagblad har foretaget, viser, at borgmestrene også i praksis vil satse massivt på velfærdsteknologi, når det gælder fremtidens pleje af ældre.

Ifølge rundspørgen vil hele 80 procent af de borgmestre, Kristeligt Dagblad har været i kontakt med, arbejde for, at der i stort eller begrænset omfang kommer mere velfærdsteknologi i ældreplejen.

LÆS OGSÅ: En borgmesters etiske dilemma: Da jeg stod uden indflydelse

En af dem er Knud Kristensen (K), borgmester i Vesthimmerland Kommune. Han frygter ikke, at de varme hænder og den menneskelige kontakt forsvinder i takt med, at robotter og velfærdsteknologi bliver et hverdagssyn i ældreplejen. For det er ikke plejepersonalets opgave at levere de varme hænder, mener han:

Vores medarbejdere i det kommunale system er jo ikke familie til de pågældende ældre. Det er familien, der har forpligtelsen til at have kontakt til de ældre og sørge for den menneskelige kontakt. Det må ikke være kommunens hjemmehjælpere og plejepersonalet, der skal sørge for det. Det kan selvfølgelig være svært, hvis man bor i Nordjylland, og familien bor i København. Men her har vi heldigvis også et netværk af frivillige mennesker, hvor for eksempel besøgsvenner er en god menneskelig kontakt for de ældre, siger Knud Kristensen, der ser mange muligheder i teknologien:

Det er for eksempel en stor fordel, at mange ældre vil kunne klare sig selv, når det kommer til den intime dagligdag med toiletbesøg og bad, som er noget meget privat.

LÆS OGSÅ:
Begravelser trækker flest i kirke

Bornholms Kommunes borgmester Winnie Grosbøll (S) er enig i, at det kan give mere livskvalitet, hvis velfærdsteknologien kan gøre de ældre mere selvhjulpne. Hun vil også arbejde for mere teknologisk velfærd i ældreplejen, men hun er dybt uenig i, at det ikke er plejepersonalets opgave at stå for menneskelig kontakt til de ældre.

Velfærdsteknologi er ikke bare et guldæg, som vi kan samle op for at spare en masse penge. For hvis vi bruger velfærdsteknologi på den måde, så risikerer vi at skære al den menneskelige kontakt mellem personalet og de ældre væk. Og det skal vi ikke. I vores velfærdssamfund er den menneskelige kontakt i høj grad kommunens opgave, og vi skal ikke skubbe vores arbejde over på de frivillige.

Det er Edith Mark, sygeplejeforsker og medlem af Det Etiske Råd, enig i.

Ældre mennesker har brug for varme hænder både fra deres pårørende, fra frivillige og fra personalet. At de ældre også får del i ny teknologi er glædeligt. Men nogen skal jo trykke på knappen. Hvis man ikke selv kan indstille maskinen eller teknikken, skal et andet menneske jo gøre det. Derfor kan velfærdsteknologi aldrig blive en afskrivning af de menneskelige ressourcer det ville være skammeligt. Teknologien kan ikke erstatte mellemmenneskelig kontakt og omsorg.

Ifølge Olav Felbo, chefkonsulent i Ældre Sagen, er mange ældre positive over for den nye teknologiske udvikling så længe de selv er medbestemmende, og den øger deres livskvalitet. Det viser en undersøgelse, som Ældre Sagen fik lavet sidste år:

Teknologien må ikke blive trukket ned over hovedet som en nathue på de ældre. Ellers føler den enkelte ældre sig ikke tryg ved denne form for ældrepleje. Og der skal selvfølgelig være tid til, at personalet kan være der for de ældre, der ikke har et netværk af pårørende eller bliver samlet op af frivillige, siger han.

Strategien for digital velfærd er en del af regeringens moderniseringsdagsorden, som skal frigøre 12 milliarder kroner til såkaldt kernevelfærd i 2020.