"Vær opmærksom på din vejrtrækning. Mærk, hvordan luften siver ind og ud ad dine næsebor, og lad din vejrtrækning være dit fokus, så du kan være fuldt og helt til stede."
Magasinet fit living har i sit seneste nummer sendt en af sine journalister på meditationskursus og lader dennes oplevelser tale som inspiration til bladets læsere. Med helt inde i meditationslokalet skærpes læserens sanser med den sødlige og parfumerede duft af røgelsespinde, der breder sig, alt imens det forklares, at meditation har rod i Østen og er et redskab til ro og selvindsigt.
LÆS OGSÅ: Ugeblade dyrker religion og åndelighed som aldrig før
Dame- og ugeblade kaster sig i disse år over spiritualitet, ånd og religion med glubende appetit. Der er boganmeldelser, som viser vej til mindfulness, yoga og meditation i hverdagen. Ligesom man i storslåede artikler om berømtheder og helt almindelige mennesker kan læse om, hvordan alskens former for meditation og selvudvikling har hjulpet dem på vej mod et liv i balance. På andre sider finder man enkle, handlingsanvisende råd, der kan bringe én selv i gang med yogaøvelserne, ligesom der henvises til yogaskoler over det ganske land.
Der er ikke tale om religion i traditionel forstand. Og da slet ikke i kristen henseende. Intet fokus på livet efter døden, en frelser i skikkelse af Kristus eller en menighed som kærlighedens fællesskab. Coaches, healere, terapeuter og clairvoyanter får taletid. Ingen præster.
"Fokus er simpelthen et helt andet sted end på det, som kirken traditionelt taler ud fra. Læserne er ikke optaget af Gud, Jesus og treenighed. Det handler om at levere en åndelighed, der kan optimere den enkeltes selvudvikling," siger Iben Krogsdal, postdoc ved religionsvidenskab Aarhus Universitet.
Tilbage i foråret undersøgte hun, hvilken religiøsitet der kommer til udtryk i de mest læste dame- og ugeblade i en bestemt uge. Og selv om forskeren ikke fandt ét ord om kristendom, så skortede det ikke på artikler om spiritualitet, åndelige dimensioner, krop og sind. Hun mener, at det er ganske åbenlyst, hvorfor det religiøse stof har vundet indpas i dame- og ugebladslitteraturen.
"Det spirituelle er oppe i tiden. Det er ganske enkelt trendy, og bladene afspejler, hvad læserne er optaget af," siger hun.
Et faktum, man er fuldt bevidst om på Magasinet Psykologi, der om nogen fører an i artikler om personlig udvikling, hvor motion, kost og åndelig næring optræder side om side. I det seneste nummer præsenteres læserne for tre anbefalelsesværdige bøger, "Det intelligente hjerte", "Manual for sjælen" og "Medfølelse og Mindfulness". Inde i bladet kan man læse om, hvordan skuespilleren Lotte Andersens liv kom på ret køl via buddhistisk livsvisdom, ligesom en psykospirituel vejleder giver opskriften på, hvordan livsgnisten genfindes.
"Vores læsere, der typisk er kvinder i 25-50-års-alderen, er ofte et sted, hvor de har brug for at søge indad for at udvikle sig. Men det er vigtigt for mig at understrege, at vi ikke prædiker religion. Når vi skriver om åndelig selvudvikling, så er det i høj grad med et psykologisk perspektiv rettet mod, hvordan man kan skabe et liv i balance," siger Camilla Lindemann, chefredaktør for Psykologi samt bladene Femina og In.
En af de flittige damebladslæsere, 42-årige Jeanette Uhrenholdt, er yderst begejstret for tidens stærke fokus på det spirituelle. Selv dyrker hun yoga og meditation om morgenen, ligesom hun driver en tøjbutik i København, hvor spiritualiteten også bliver italesat blandt medarbejderne. I sommernummeret af Alt for damerne kan man læse om hendes forløb hos coach-guruen Sofia Manning i sin søgen efter at blive bedre til at prioritere egne behov.
"Det spirituelle er godt stof i dameblade, da man uge for uge møder forskellige og nye retninger. Inspirationen fra bladene gør, at jeg hele tiden finder nye veje i min egen åndelige praksis, og her er nogle medier, som evner at formidle det meget jordnært," siger Jeanette Uhrenholdt.
Kendetegnende for ugebladene i deres formidling af det religiøse er, at de ikke selv udtrykker nogen holdning. Chefredaktør Camilla Lindemann vedkender dog gerne, at hendes blade er med til at sætte en dagsorden inden for det åndelige.
"Selvfølgelig spiller vi en rolle. Vi er i kontakt med mange læsere. Men for os handler det ikke om at anbefale nogen religion eller spirituel strømning frem for andre. Vi er formidlende og refererende. Vores fornemste opgave er at sikre, at det, vi skriver om, er troværdigt. For ligesom der både er gode og dårlige coaches og psykologer, så gælder det selvfølgelig også inden for det åndelige område," siger Camilla Lindemann.
At kristendommen ikke har fået plads i Psykologis seneste nummer – ud over en anbefaling af et kloster som skrive- og tænkerefugium – er ikke et udtryk for, at kristendommen er bandlyst.
"Vi har også bragt artiklen om personer på den berømte pilgrimsvandring til Santiago de Compostela. Men det er ikke en religiøs fortælling, vores fokus ligger på vandringens udviklingspotentiale," siger Camilla Lindemann.
Bevæger man sig for en stund fra de trendsættende dameblade, målrettet den moderne kvinde, og over i de mere traditionsbundne ugeblade som Ude og Hjemme og Familie Journal, når det overnaturlige nye højder. Horoskoperne har sin egen centrale plads, og i Ude og Hjemme kan læserne fast stille spørgsmål til en clairvoyant og få svar på, hvad fremtiden bringer. Indimellem har bladet sågar en "Spøgelsespatrulje", hvor en clairvoyant rykker ud og forklarer mystiske hændelser.
"Vi ved fra utallige læseundersøgelser, at det clairvoyante og overnaturlige virkelig optager vores læsere, og derfor skriver vi selvfølgelig om det," siger Kasper Bækgaard, redaktionschef på Ude og Hjemme. Han understreger, at bladets clairvoyante sider er markeret med tydelige logoer, så læserne ved, at de her er i den overnaturlige sfære, og alt ikke nødvendigvis kan dokumenteres.
Sådan kan man i løbet af en sommer i selskab med landets dame- og ugeblade opleve et møde med clairvoyanter, healere, coaches og psykologer. Men denne tendens til forenkling, omskrivning og sammenblanding af religion, er der ifølge Rene Dybdal Pedersen, ph.d. i religionsvidenskab ved Aarhus Universitet, ingen grund til at lade sig skræmme af.
"Religion og spiritualitet bliver altid formet af mange faktorer, og medierne spiller naturligvis en central rolle. Men damebladenes formidling af spiritualitet som led i selvudviklingen er mest af alt et udtryk for, at vi er brugerorienterede, og religionen former sig efter vores behov," siger han.