Danskere elsker historiske film

En national nostalgibølge sælger millioner af billetter til film om Anden Verdenskrig og fortidens helteskikkelser

I dag køber hver dansker 2,1 biografbillet om året, og en stor del af billetterne købes til danske historiske film. Foto fra filmen "Steppeulven".
I dag køber hver dansker 2,1 biografbillet om året, og en stor del af billetterne købes til danske historiske film. Foto fra filmen "Steppeulven". Foto: Nimbus Film.

I næste uge har en film om søhelten Tordenskjold premiere. Og går det som tidligere danske historiske film, vil mange gå ind i biografmørket og lade sig opsluge af historien om den 300 år gamle legende, der sejrede over den svenske flåde.

”Vi oplever en nostalgi-bølge i dansk film i disse år,” siger Claus Christensen, chefredaktør for filmmagasinet Ekko.

I dag køber hver dansker 2,1 biografbillet om året, og en stor del af billetterne købes til danske historiske film. Det er film som ”Under sandet” om tyske mineryddere, ”9. april” om invasionen af Danmark i 1940, ”Sommeren 92” om EM-sejren i 1992, ”Steppeulven” om Eik Skaløe og ”Guldkysten” om den danske kolonitid.

De nævnte titler solgte omkring 800.000 billetter ud af i alt 4 millioner billetter til danske film, der gik i biografen i 2015.

Siden ”Flammen og Citronen” fra 2008 har film baseret på virkelige hændelser i den danske historie trukket millioner ind i biografmørket. Filmen om de to våbenkyndige modstandsfolk solgte 673.000 billetter, men blev senere slået af ”Hvidsten Gruppen”, der i 2012 var den mest sete biograffilm med 754.000 solgte billetter og siden kun slået af to andre film, den ene ”Klovn”. Til sammenligning har ”Krigen”, der er nomineret til en Oscarpris, solgt næsten 80.000 billetter.

”Publikum lader sig tilsyneladende ikke imponere af film om store aktuelle begivenheder, der tager samtiden til debat,” siger Claus Christensen.

Ifølge filmforsker Peter Schepelern er flere af de nyere historiske film på et højt internationalt niveau og nævner ”Den kongelige affære” fra 2012 om livlægen Struensee, der blev nomineret til en Oscarpris.

”Det er flotte, velproducerede film med billederne og instruktion i orden,” siger han.

Interessen for historiske film om livlæger, modstandsfolk, fodboldtrænere og måske også søhelten Tordenskjold handler om en overordnet interesse for fortiden i disse år. Det siger Peter Yding Brunbech, der er leder af Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling.

Han nævner, at antallet af besøg på museer er højere end nogensinde. Der åbner nye oplevelsecentre med nye måder at tænke historieformidling på. Vi ser masser af bøger om historiske emner, der bliver bestsellere. Og der er flere middelaldermarkeder i dag, end der var i middel- alderen.

”Vi lever i en tid med ekstra interesse for historien, men den skal også være underholdende og være en oplevelse og ikke bare viden. Jeg kan huske en sjov opdatering på Facebook, der indkapsler tilgangen ret godt. En mand havde været på middelaldermarked og gav den fem stjerner med teksten: 'Tak for en god og autentisk oplevelse og for et fedt lysshow.”