Derfor ønsker regeringen en upopulær grænsekontrol

Regeringen ønsker at genindføre grænsekontrollen, men det skal være private transportselskaber, som skal udføre den. Det handler om at spare penge og kan få voldsomme konsekvenser. Men alternativet er værre, mener eksperter

Svensk politi ses her kontrollere togrejsendes id-papirer. I Danmark lægger regeringen op til at privatisere grænsekontrollen, således at togkontrollører og buschaffører fremover skal stå for kontrollen af de rejsende. -
Svensk politi ses her kontrollere togrejsendes id-papirer. I Danmark lægger regeringen op til at privatisere grænsekontrollen, således at togkontrollører og buschaffører fremover skal stå for kontrollen af de rejsende. - . Foto: Asger Ladefoged/Scanpix.

Den danske regering vil gerne opruste grænsekontrollen. Derfor foreslår politikerne, at man fremover skal kunne fremvise et gyldigt id for at komme ind i Danmark, sådan som det tidligere har været tilfældet. Men det skal ikke længere være staten, der står for kontrollen. Den skal udføres af det selskab, som transporterer den rejsende. I praksis vil det sige personalet på busser, tog, fly og skibe.

Forslaget kommer i sammenhæng med de omfattende flygtningestrømme og ikke mindst med, at Sverige fra den 4. januar nægter alle uden id adgang til landet. Ved udgangen af november havde i alt 149.000 mennesker søgt om asyl i Sverige. Danmark har i samme periode fået cirka 13.000 ansøgninger, men forventningen er, at det tal vil stige markant, når Sverige ikke længere kan blive endestation for flygtningene.

Når det får regeringen til at ville privatisere den danske grænsekontrol, handler det derfor om at slippe for selv at skulle betale for kontrollen af de mange tusinde flygtninge ved Danmarks grænser, vurderer Gerd Battrup, lektor ved Institut for Grænseregionsforskning på Syddansk Universitet:

”Grænsekontrol har altid været en central, statslig opgave, for man har ønsket at sikre en effektiv kontrol. Det er jo ikke ukompliceret at kontrollere, om et pas eksempelvis er stjålet eller falsk, og det kræver en betydelig uddannelse. Man har dog allerede privatiseret dele af kontrollen i forhold til mennesker, der ikke kommer fra EU. Flyver man til København fra eksempelvis Beirut, er det flyselskabet, der har det såkaldte transportøransvar. Det samme er tilfældet i tunneltrafikken mellem Storbritannien og Frankrig, fordi Storbritannien ikke er med i Schengen-aftalen. Nu ønsker regeringen så at privatisere det hele, og jeg kan ikke se andre hensyn end besparelser.”

Der har været omfattende kritik af regeringens forslag, ikke mindst fra trafikselskaberne, som påpeger, at deres personale ikke er uddannet til at føre grænsekontrol. Det er buschauffører og togkontrollører, der kommer til at udføre opgaven, og det betyder store udgifter til efter-uddannelse. Samtidig er systemet sådan, at der bliver pålagt selskaberne store bøder, hvis folk uden gyldigt id slipper igennem kontrollen. Derfor vil selskaberne pr. definition have en tendens til at afvise folk, selvom de har ret til at komme ind i landet efter devisen: hellere afvise for mange end for få, mener Gerd Battrup.

”Ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt er det enormt problematisk. Forestil dig en lille pige blive sat af toget i Tyskland, alene fordi hun ikke har et pas. Eller sat mere på spidsen: Forestil dig en dansk pige fra grænseområdet, som går i skole i Tyskland, men ikke kan få lov til at rejse tilbage, fordi hun har glemt sit pas,” siger hun.

Forslaget om transportør-ansvar er der allerede politisk flertal for, men det bliver først relevant, hvis regeringen beslutter sig for at genindføre grænsekontrol, som det netop er sket i Sverige. Og det er blot et spørgsmål om tid, før de gør det, vurderer professor Peter Nedergaard fra Københavns Universitet. Han er blandt andet specialist i europæisk integration.

Den eneste grund til, at regeringen tøver, er forholdet til Tyskland, som bliver næste endestation, hvis Danmark lukker grænserne. Men i sidste ende må forholdet til Danmarks ve og vel veje tungere end forholdet til Tyskland, siger han:

”Flygtningesituationen er jo ude at kontrol, og der er reelt tale om en nødværge-situation. En situation, som Tyskland vel at mærke selv har været med til at skabe sammen med Sverige. Nu lukker svenskerne så deres grænser, og det betyder, at vi er nødt til at gøre det samme, hvis vi ikke vil være den nye endestation, og uret tikker. Eneste alternativ er at skabe en effektiv kontrol af Europas ydre grænser, men det virker helt ærligt usandsynligt. Man har efterhånden prøvet i årevis, og det virker bare ikke til, at der er reel vilje eller evne til at gøre det,” siger han.